Jump to content
Annons

Behöver råd/hjälp ang. minne el. ny dator.


rundgång

Recommended Posts

Min gamla mac vill inte längre samarbeta men gör inte alls så mycket för den var gammal MEN tyvärr så är min ekonomi inte alls så god för nyköp.

Jag har nu tänkt att köra på min laptop ist:

En Samsung series 5 Ultra.

Tillverkare SAMSUNG ELECTRONICS

Modell 530U3C/530U4C

Total mängd systemminne 4,00 GB RAM

Systemtyp 64-bitars

Processorkärnor 2

Jag har en ssd som ska i maskinen men nu till det märkliga, det finns ledig plats för ram. Jag har förstått det som att jag max kan ha 8 gb i och det bör räcka gott för vad jag ska göra ...klarar mig behjälpligt idag med mina 4 utan ssd så ev. kan jag klara detta utan att köpa till - men det skulle va skönt att ha detta gjort och så skjuter jag upp mitt behov att köpa ny dator ett tag till.

MEN nu verkar mina minnen vara extremt jävla speciella 🙁

Här hittar man mer info om vad som passar:

http://www.crucial.c...530u4bi-530u4bh

OCH det enda stället jag kan hitta dessa är på pixmania:

http://www.pixmania....22085315-a.html

Jag vill inte beställa därifrån för min erfarenhet där är inte speciellt bra.

Kan det va så att andra minnen fungerar endå? ...annat märke med andra nuffror fast same same?

Jag skickade till komplett och fick till svar att de inte hade något inne för min dator, jag frågade igen om när dessa isf skulle dyka upp, svaret var att det inte finns info om detta vilket jag tar som att det helt enkelt inte kommer att komma in.

Jag har försökt att hitta lösning på google ...hittar liknande dator men med andra nuffror.

Någon som är lite mer fördjupad i minnernas djungel?

Tack !

EDIT: Jag har använt min laptop tidigare. Det har laggat något när jag kommer upp i kanske 12+ (någonting) spår med någon plugg igång. Jag antar att 4 gb till och en ssd ska lösa detta, eller är jag fel ute?

Använder mest hårdvara vid inspelningar.

Redigerat av rundgång
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ta reda på om det är 200-stifts eller 204-stifts so dimm minnen så tror jag dom flesta kända märken passar i din samsung. Nu kollade du bara efter crucial-minnen men du lär hitta kingston minnen oxå.. Att Komplett inte kunde hjälpa dig hitta minnen är märkligt. Det sitter samsung minnen i min HP och det fonkar.

Jag är dock inget proffs om detta så har säkert glömt något viktigt.. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu till nytt problem.

Jag beställde ett nytt minne och funkar kanon MEN nu strular det med SSD-disken 🙁

Jobbar så har inte hunnit googla felsöka men kankse någon som har en tanke här sålänge 🙂

Jag gjorde en bootbar win7 på usb-sticka. Satte i den nya SATA-SSD disken.

När jag startar datorn så blinkar det bara till och den vill ständigt starta om.

Minnet satte jag i med den gamla HD och det funkade fint.

Jag kommer in i BIOS men den är inställd på sata och jag har valt att den ska boota upp på USB men samma problem.

Kan det ha något med någon inställning till att den inte känner igen disken?

Ska jag sätta i den gamla och uppgradera moderkortet?

Tacksam för hjälp !

Puss

Link to comment
Dela på andra sajter

japp. loggan blinkar till och datorn bootar om. hinner i princip bara trycka in mig på bios.

Inga fel-ljud eller liknande. I bios hittar den ssd disken men inte USB stickan, det gjorde den med den andra hd:n.

Jag har googlat snabbt nu på min dator och hittat lite hjälp dock. Verkar som att det inte går att boota upp datorn med USB-sticka när en tom ssd har kopplats in. Får låna en extern dvd-läsare om inte jag hittar någon lösning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför installerar du inte operativet på ssd:n?

Det är det jag vill göra.

Jag har ingen dvd-spelare i datorn och jag har gjort en bootbar installations-usb med win7 på.

Problemet är bara att datorn bootar inte upp på min USB-sticka när ssd:n är ditsatt. I BIOS hittar den bara ssd disken men inte usb-stickan, fast när jag sätter i min gamla hd så är det inga problem.

Redigerat av rundgång
Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla så AHCI är frånslaget (i bios) under installation. Det är en nyare teknik för både mekaniska hårddiskar och även SSD, vilket ska normalt sett vara påslaget. Vanligt beteende blir att datorn helt bootar om, och, ja fastnar i en loop, ifall AHCI strular (då Windows kör med standard-drivisar under själva installationen.)

Sen har jag märkt att det är lite småstruligt att få nya "smarta" UEFI-biosar att boota från rätt enhet. Kan ibland kräva att du är lite noggrann med vilka enheter du har med i bootprocessen. Vet inte om det spelar någon roll för dig, men min TVPC har lite småhyss för sig och man måste handgripligen tillrättavisa BIOS var den ska boota från.

Normalt sett (när jag installerar Windows) brukar jag:

1. Kör in USB-sticka

2. Slå på datorn, hoppa in i BIOS

3. Stäng av alla bootenheter UTOM usb-stickan med Windows

4. Kör igång installationen

5. Var uppmärksam, FÖRSTA gången Windows-installationen startar om, hoppa in i BIOS och ställ om boot till hårddisken (och ha kvar usb-stickan i, då installationen inte är färdig)

6. Låt installationsprogrammet köra klart.

Dessa steg gör att Windows går att tvinga in på de allra flesta (trilskande) datorer. 🙂

Redigerat av Cathrine
Link to comment
Dela på andra sajter

Har installerat Windows 7 på två andra datorer idag, men då var det andra problem relaterat till gpt för ssd, samt UEFI-möget.

I alla fall - om nu inte Cathrines tips med att stänga av alla bootbara enheter utom USB-'n, har du provat olika USB-portar, i händelse av att den nu inte upptäcker nuvarande sticka?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla så AHCI är frånslaget (i bios) under installation. Det är en nyare teknik för både mekaniska hårddiskar och även SSD, vilket ska normalt sett vara påslaget. Vanligt beteende blir att datorn helt bootar om, och, ja fastnar i en loop, ifall AHCI strular (då Windows kör med standard-drivisar under själva installationen.)

Sen har jag märkt att det är lite småstruligt att få nya "smarta" UEFI-biosar att boota från rätt enhet. Kan ibland kräva att du är lite noggrann med vilka enheter du har med i bootprocessen. Vet inte om det spelar någon roll för dig, men min TVPC har lite småhyss för sig och man måste handgripligen tillrättavisa BIOS var den ska boota från.

Normalt sett (när jag installerar Windows) brukar jag:

1. Kör in USB-sticka

2. Slå på datorn, hoppa in i BIOS

3. Stäng av alla bootenheter UTOM usb-stickan med Windows

4. Kör igång installationen

5. Var uppmärksam, FÖRSTA gången Windows-installationen startar om, hoppa in i BIOS och ställ om boot till hårddisken (och ha kvar usb-stickan i, då installationen inte är färdig)

6. Låt installationsprogrammet köra klart.

Dessa steg gör att Windows går att tvinga in på de allra flesta (trilskande) datorer. 🙂

ok. Ska prova detta. Att stänga av är det när man går in i bios bootmeny och väljer "disable" ?

Tack för hjälpen ...återkommer när jag provat.

frustrerande att lägga sin lilla egentid på detta !

Edit: min fråga lät nog korkad och för att verka lite tjurig med så är ju alternativen fler på en pc, även om det är en bios 🙂

Redigerat av rundgång
Link to comment
Dela på andra sajter

ok. Ska prova detta. Att stänga av är det när man går in i bios bootmeny och väljer "disable" ?

Ja. Du har lite val i bootmenyn. Dels vilja enheter som datorn ska försöka boota ifrån, och även en prioriteringslista i vilken ordning den ska försöka boota.

Edit: min fråga lät nog korkad och för att verka lite tjurig med så är ju alternativen fler på en pc, även om det är en bios 🙂

Ehu, vaddå? 😊 PC har BIOS och numera UEFI, Mac har UEFI, dock utan menysystem, vilket gör saker väldigt plågsamt vid konfiguration och övervakning. Men det är en annan diskussion. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Ehu, vaddå? 😊 PC har BIOS och numera UEFI, Mac har UEFI, dock utan menysystem, vilket gör saker väldigt plågsamt vid konfiguration och övervakning. Men det är en annan diskussion. 😎

Är inte mac också en pc ;-) I alla fall om man ska se till vad just förkortningen pc betyder.

Blir det inte problem när man har AHCI avslaget under installation, att då Windows installeras att köras utan AHCI? Och att när man sen slår på det igen så finns inte drivrutinerna till att köra AHCI och man inte längre kan boota datorn. Har jag själv varit med om flera gånger och även läst på andra forum om folk som haft problem med det, att de slått på/av AHCI på en befintlig installation av Windows.

Link to comment
Dela på andra sajter

Säkert då ...jag har väll bara lite fördommar gällande win och för lite erfarenhet gällande dator-meck.

Stängde av alla bootbara enheter utom minnet mem funkade först inte. Gick in i bios och stängde av bios-fast boot up (eller liknande) då hoppade stickan igång.

Installationen körde igång. När datorn startades om så valde jag htillbaka hd:n men då börjar den loopa igen.

hittat en guide som ska funka. Googlar man min dator om detta så hittar jag endel trådar ...är tydligen problem.

Hittat ett par guider som jag ska prova nu.

Hej hopp !

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte mac också en pc ;-) I alla fall om man ska se till vad just förkortningen pc betyder.

Haha. 🙂 Jo, även hårdvaran är ju PC-hårdvara (med USB-portar, sata-diskar och dimm-minnen. 😉 )

Blir det inte problem när man har AHCI avslaget under installation, [...]

Nej absolut inte. Inte om du gör rätt. 😉 D.v.s.:

1. Slå av AHCI

2. Installera Windows

3. Installera drivrutiner för datorn, var noga med att installera chipset-drivisar, och även sata-gränssnitt.

4. Starta om, slå på AHCI, låt Windows konfigureras.

Som sagt, Windows kör med standarddrivisar under installationen, och funkar inte DE drivisarna (alls), kommer inte installationen vidare. I efterhand ska du alltid smacka på de drivisar som kommer med datorn, eller ännu bättre - se till att ladda hem nya versioner från tillverkarens hemsida. Gör jag alltid med de datorer jag har. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Säkert då ...jag har väll bara lite fördommar gällande win och för lite erfarenhet gällande dator-meck.

Hehe, ingen fara. Jag e blandmissbrukare. 😉 Nackdelen med Mac är att ifall det inte funkar, är du rökt, men på PC finns oftast ett sätt - även om det ibland är extremt jobbigt.

Stängde av alla bootbara enheter utom minnet mem funkade först inte. Gick in i bios och stängde av bios-fast boot up (eller liknande) då hoppade stickan igång.

Perfekt! Då har du klarat av boot-sekvensen, och har kommit en bit på väg. Gör hädan efter alltid så varje gång du installerar Windows PÅ NYTT, på den datorn.

Installationen körde igång. När datorn startades om så valde jag htillbaka hd:n men då börjar den loopa igen.

Det låter onekligen som om AHCI är påslaget. D.v.s. Windows kör igång installationen, och när den kommer till hårddiskgränssnittet ballar saker ur då standard-drivisarna inte funkar i AHCI-läge. EDIT: Så slå av AHCI i BIOS. Det finns oftast ett val mellan AHCI/Legacy eller AHCI/IDE-SATA (tror jag)

Det KAN även vara någon annan hårdvara som inte lirar med installationen, men jag har lite svårt att se vad det skulle vara... 😊 (Speciellt om det är en bärbar dator, som inte har något separat hårddiskgränssnitt med BIOS eller så. Hm..)

Redigerat av Cathrine
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag började om med allt. Satte i gamla hd:n, gjorde om installations-usbn med en ny win7.

Kollade så denna funkade.

( bios är uppdaterat )

Fixade lite inställningar i bios och nu installerades win 7.

..när datorn startade om så valde jag tillbaka hdn som boot, funkade perfekt

Windows startar men bara om jag har usb-stickan i.

Fan - jaja, bara å kolla att partitionerna är korrekta antar jag. Drivrutiner till nätverket funkar inte och för att samsungs egna drivrutins-program för den valda datorn ska funka så måste internet vara igång ?!?!

Hittade ingen närverkskabel så får fortsätta imorgon.

Går det inte att få en ren win-kopia med mina drivrutiner från min gamla disk?

...göra en isofil från en recoveryfil som är ren från andra installationer?

Går det återskapa det datumet som va den dagen jag köpte datorn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, ingen fara. Jag e blandmissbrukare. 😉 Nackdelen med Mac är att ifall det inte funkar, är du rökt, men på PC finns oftast ett sätt - även om det ibland är extremt jobbigt.

Perfekt! Då har du klarat av boot-sekvensen, och har kommit en bit på väg. Gör hädan efter alltid så varje gång du installerar Windows PÅ NYTT, på den datorn.

Det låter onekligen som om AHCI är påslaget. D.v.s. Windows kör igång installationen, och när den kommer till hårddiskgränssnittet ballar saker ur då standard-drivisarna inte funkar i AHCI-läge. EDIT: Så slå av AHCI i BIOS. Det finns oftast ett val mellan AHCI/Legacy eller AHCI/IDE-SATA (tror jag)

Det KAN även vara någon annan hårdvara som inte lirar med installationen, men jag har lite svårt att se vad det skulle vara... 😊 (Speciellt om det är en bärbar dator, som inte har något separat hårddiskgränssnitt med BIOS eller så. Hm..)

tack för alla bra tips, ska kolla detta imon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går absolut att klona hårddisken, enda problemet är att du måste ha en dator med plats för två hårddiskar när du gör det - Eller en dockningsstation med USB.

Jag själv har använt mig av Macrium Reflect för att göra detta på flera datorer vid byte till SSD (och man för tillfället inte orkar installera om OS).

http://www.macrium.com/reflectfree.aspx

Du kan åka på å defragga disken, så du kan krympa partitionsstorleken så kloningen kan genomföras till den (ofta) mindre SSDn. (Sen är det bara att expandera partitionen ifall man råkar krympa för mycket.)

Link to comment
Dela på andra sajter

ps. Se ALLTID till att tanka hem alla nya drivrutiner till en dator (och lägg på USB-sticka eller nätverkshårddisk/filserver) innan du börjar installera om den. Är datorn inte för gammal, finns det på tillverkarens hemsida. Alltid tillverkarens hemsida, inte någon fulsida med diverse s.k. drivrutins-installerare. Samsung har för din modell:

http://www.samsung.com/us/support/owners/product/NP530U3C-A03US

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha. 🙂 Jo, även hårdvaran är ju PC-hårdvara (med USB-portar, sata-diskar och dimm-minnen. 😉 )

Ursäkta för fortsatt off topic, men det jag ville påpeka är att PC står för personal computer, vilket i sin tur betyder att det är en dator som är anpassad för att passa till en vanlig hemmaanvändare. Det betyder alltså att en dator med windows, linux, chrome os eller en Mac är en PC 🙂 Ett mycket vanligt missförstånd.

Redigerat av KlasVonKlas
Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta för fortsatt off topic, men det jag ville påpeka är att PC står för personal computer, [...]

Joodå, jag förstår precis. 😑 Är man IT-tekniker om man jobbar som kameraman på ett tv-bolag? (Alltså pysslar med informations-teknik?)

Eller är ett ljudkort ett SCSI-gränssnitt? (Alltså "Small Computer's Systems Interface)

Redigerat av Cathrine
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...