Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej!

Köpte nyss en ny kondensatormikrofon, och när jag stänger av fantommatningen på ljudkortet med micken i blir det som ett pulserande, öronbedövande ljud som pågår i kanske 4 sekunder. Gainmätaren på ljudkortet går i taket. Är det normalt? Har bara kört med en MXL-mikrofon tidigare som hade en egen strömlåda, och hade aldrig några såna problem. Vill inte skada min nya fina mick! Smäller även till när jag sätter på matningen, men det verkar vara vanligt förekommande. Har försökt googla mig till ett svar, men ingen som säger något om avstängningen.

Tacksam för svar!

Edited by Jolaker
Annons
Posted

Micken klarar sig allt, däremot ska du alltid dra ner volymreglagen till högtaleriet eller preampen när du gör något med micken, oavsett om du kopplar in micken, kopplar ur den eller slår på eller av fantommatningen.

Posted

Micken klarar sig allt, däremot ska du alltid dra ner volymreglagen till högtaleriet eller preampen när du gör något med micken, oavsett om du kopplar in micken, kopplar ur den eller slår på eller av fantommatningen.

Ok! Så det är inget konstigt att det blir så med andra ord? Tack för svaret!

• 2 weeks later...
Posted

Olika tillverkare löser "avstängningsprocessen" på olika sätt. När matningsspänningen försvinner tar det ett tag innan kondensatorer laddas ur och urladdningen kan ge upphov till olika ljudfenomen.