Jump to content
Annons

Svårt att spela in sång med lurar!


rockstone

Recommended Posts

Jag tycker att det är svårt att spela in sång med hörlurar, brukar ha halva örat utanför luren men det är svårt ändå. Har hört att man ska kunna spela in sång med monitorerna på utan att det blir läkage på nåt sätt, tror att man skulle fasvända eller nåt sånt?? nån som vet

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, om högtalarna står på exakt samma avstånd från mikrofonen, den ena fasvänd så släcker direktljudet ut varandra (iaf teoretiskt, lite skräp blir det nog ändå). Dock så kommer de ju även spela ut i rummet, så rumsreverbet får du med ändå. Men så länge du håller volymen låg, det är ett någorlunda stort och/eller dämpat rum och det inte är något klick eller skisstrummor etc så kan det funka. Dock betydligt enklare med lurar, så det kan ju vara en idé att träna på det...

Blir naturligtvis mindre läck med en riktad mikrofon också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är "bara" att hitta rätt balans mellan sång och musik - och lagom volym på hela anrättningen. Kan ta lite tid om man inte har någon annan som kan skruva medan man testar, men det går...

Jag spelar alltid in med lurarna helt på och har alltid gjort det, så det är bara en vanesak

Att spela in med högtalare går bra, men är lite jobbigare. Du har musiken i högtalare och sjunger till det. Spela in micken som vanligt, helt enkelt. När det är klart, så spelar du upp musiken igen och spelar in genom micken, men står kvar på samma ställe som när du sjöng. När du sedan spelar upp det, så fasvänder du spåret där det bara är musik och hittar lagom volym så att musiken i de båda spåren släcker ut vartannat så mycket som möjligt. Helt kommer det troligen inte att släckas ut, men det lilla som låter, blir inte mycket - utan det blir antagligen ungefär som lite läckage från lurar, så det blir tillräckligt bra i de flesta lägen.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag tycker att just faktumet att man hör sin röst lite lägre med lurar på och ljudet det ger är en fördel som gör att man krämar på lite mera. Jag har testat både med medhörning i lurarna för sången och utan och jag tycker att det funkar bäst med bara musiken faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag tycker att just faktumet att man hör sin röst lite lägre med lurar på och ljudet det ger är en fördel som gör att man krämar på lite mera. Jag har testat både med medhörning i lurarna för sången och utan och jag tycker att det funkar bäst med bara musiken faktiskt.

Utan att höra sin röst är risken rätt stor för M.A. Numminen effekt.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Några gånger har man träffat på musiker som inte är så van vid inspelning, och märker att klicket stör dom. Då kan man flytta klicket 5ms framåt eller bakåt så förändras deras spel, eller förändrar medhörningen vid en visst ställe i låten.

Det där tycker jag är oerhört framträdande just med sång. Sångare brukar vilja sjunga så att dom hör sin röst rätt i förhållande till musiken, i motsats till att sjunga så att rösten blir rätt på inspelningen. T.ex. om sångaren ska dra på, i slutet av en fras, så brukar sångaren dra på i samma mängd som den musik h*n hör i lurarna. Dom vill inte dra på fullt ut, för då hör dom sig själv mycket mer än bakgrundsmusiken. Det låter/känns fel, sjukt liksom, känslomässigt.

Om balansen mellan musiken och rösten i medhörningen är så att rösten hörs mycket mer än musiken, då brukar sångaren sjunga för lågt, rösten blir klen då den kan behöva vara stark och raspig. Och vice versa.

Eftersom mikrofonen lyssnar en decimeter från munnen så upplever man sångens fulla dynamiska register i lurarna. Jävligt mycket register, onaturligt mycket, medan musiken oftast är väldigt jämn i volym. Så en mjuk kompressor på sångens medhörning kan hjälpa rätt mycket. Men man får ställa den jävligt noga, för varje sång, så den inte stjälper sångaren snarare än hjälper.

Kanske kan vara nåt att prova 🙂

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog ganska individuellt vad man gillar. Jag vill höra min egen röst i lurarna också - men jag vet andra som vill ha väldigt lite av sin röst i lurarna - och andra som tvunget vill ha sin röst och ett feeling-reverb i lurarna. Själv skulle jag aldrig trivas med reverb i medhörningen när jag spelar in, utan jag vill höra den bistra verkligheten, men om sångaren gör bättre ifrån sig med reverb i lurarna, så varför inte...?

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill höra både mig själv och musiken klart och tydligt i lurarna när jag spelar in. Mixen är alltså viktig. När jag t.ex. sitter med gitarren i knät och sjunger så låter det alltid jättebra. Men när jag spelar in sång så blir det alltid lite surt då jag antingen hör mig själv för dåligt eller musiken för dåligt. Dom gångerna då man hör sig själv högt och klart och samtidigt hör musiken högt och klart har varit underbara att spela in. Då har jag alltid sjungit helt rent i pitch och inte behövt något korrigering efteråt. Mitt tips är att försöka mixa musiken innan så att din röst får plats utan att musiken blir lidande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kom på, för bara nåt år sen, att jag får bättre sånglyssning i lurarna om jag fasvänder sångmicken när jag spelar in. Om jag inte fasvänder sångmicken så blir lyssningen i lurarna fasvänd jämfört med det direktljud jag hör inne i huvudet, och jag upplever ljudet svagare.

Det blev så att jag måste ha lyssningen (sången) väldigt stark för att höra lagom, men när jag sen backade "tejpen" för att lyssna hur jag sjungit så fick jag dra ner sången ganska mycket för att det skulle bli lagom balans… När jag sen skulle sjunga om vissa strofer fick jag peta upp regeln igen för att höra när jag sjöng. Ett jäkla krångel. Jag började fundera på vad fan det berodde på, o testade att fasvända när jag spelade in. Sen dess så kan regeln stå likadant när jag sjunger som när jag lyssnar.

Skumt, men inte skumt alls när man tänker efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...