Jump to content
Annons

Olika masters på olika delar i samma sång?


SparklesIII (oregistrerad)

Recommended Posts

SparklesIII (oregistrerad)

Hej!!

Vet någon hur det ligger till med om man man har två olika masters av samma låt och väljer ex. att ta vers 1 och ref 1 från masterare nr1 och resten av låten från masterare nr 2?

Jag ber om ursäkt för min andra startade tråd på ämnet (den första går att se här: https://www.studio.se/index.php/topic/107003-mastra-samma-sang-hos-olika-masterare/), men det hela ledde till att de olika versionerna båda hade något fantastiskt bra hos sig, men de båda masterarna (vilka bägge är extremt välrenommerade) fick fram olika delar av låten olika bra!

Skulle man kunna skriva helt enkelt: Song: bla bla, Mastered by: x and x. och sedan klippa själv eller är det mot alla spelets regler? Misstänker det sistnämnda men det vore ju förfärligt att inte få ut det absolut bästa från låten. Mastering verkar trots allt (enligt resonemang i tidigare tråd) vara ett rent beställningsjobb enligt de allra flesta.

Skall givetvis kolla med skivbolaget också, men misstänker att panelen här skulle kunna sitta inne på mer info om detta..

Stort tack på förhand!

/Sparkless

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Risken är att soundet förändras för mycket vid dina klipp så att låten kn bli lidande av det, så jag tycker inte att det verkar vara någon bra idé. Bättre i så fall att gå tillbaks till den ene mastraren (den som har fått det att låta bäst generellt sett) och säga att du inte är helt nöjd med hur det låter på de ställen du skulle vilja byta ut...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Inte ovanligt med olika behandling av olika delar på en låt, så mitt svar är varför inte. Men olika snubbar som gjort jobbet borde precis som Claes säger ge större skillnader på låtens olika delar, så pass mycket att det kanske inte funkar alls. Klipp ihop och lyssna om det funkar, så skulle jag gjort.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

SparklesIII (oregistrerad)

Tack för alla svar!

Självklart ligger det på mig och jag hade aldrig föreslagit det om jag inte hade haft absolut koll på volymer och att det passar ihop musikaliskt och dylikt. Min fråga gällde alltså främst om någon visste hur det låg till rent praktiskt sett med credits o.s.v.

Mailade ena masteringstudion och frågade om de hade något emot att vi använde endast introt från deras mastering och lät någon annan göra resten. Har väl rätt svårt att se att de skulle strula (om inte de hävdar att deras cred-faktor skulle påverkas, själva tjänsten är ju redan betald för).

Stort tack för svar! Återkommer vid svar från studion så kanske någon annan slipper fråga nästa gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...