Jump to content
Annons

Monitorer! Genelec 8030 vs Neumann hk 120


Philip Rosberg

Recommended Posts

Hej!

jag sitter i en hemmastudio med ett par Rokit 6, men har nu bestämmt mig för att köpa nya. Jag har alltid gillat soundet från Genelec, men nu rekomenderade butiken ett bar Neumann HK 120. Vad har nu för erfarenheter kring dessa?

Vad rekomenderar ni?

Jag lyssnar på allt möjligt, men framförallt klassiskt, piano (t.ex. Ludovico Einaudi), en del jazz, deep house, och ren hjärndöd progressiv house.

//Philip

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om det är framförallt för att lyssna på musik som du vill använda dem, så borde du gå och kolla vad du får för dom pengarna i Hifi-butikerna också. Jag tror du får betydligt mer musik för pengarna där.

Om det är så att studion är det enda stället du har att lyssna på musik i så är kanske monitorerna det enda alternativet., Se då till att du jämför vad du har med de du spanar på. 8030 och HK120 är trots allt en storlek mindre än dina Rokit, och det kanske inte känns som ett uppköp att mista i basåtergivningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv jämfört dessa monitorer ett antal gånger och har vid samtliga tillfällen föredragit neumannmonitorerna över genelec. Men då smaken är olika och varje rum fungerar olika med olika monitorer så skulle jag säga, låna hem och testa i ditt rum vad som låter bäst för just dig i ditt rum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren. Mycket av det ni sager har jag redan reflekterat över. Jag fick låna hem ett bar Genelec 8030, och dom låter absolut bra. Jaag måste däremot göra en sista jämförselse mellan dom och Neumann.

Jag är ute efter att hitta ett par monitorer om spela brett och djupt (och rätt), inte nödvändgtvi högt. Tack för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...