Jump to content
Annons

Analoga mixerbord = Bra business?


crillemannen

Recommended Posts

Tjo,

Jag är lite i planerna med att köpa en konsol. En 16 kanalers SSL 8k med mastersektion. (i toppskick) ombyggd för plug-in play som t.ex en API 1604 dvs ingen patchbay utan inserts och xlr in/ut på baksidan av konsolen. Jag förstår att man givetvis inte får en massa jobb för att man har ett fint dyrt mixerbord men tror ni att det lockar kunder nya kunder om man redan har en relativt bra kundkrets?

Vore kul att få lite tankar från ni som spelar in hemma men skickar iväg för mix osv.

Alltså den gamla vanliga diskussionen att marknadsföra sig som en analog studio med hårdvara och analog summering 🙂

Pris för mixerbordet är cirka 200k pris. En mix skulle kosta runt 2500/låt? Låter det lockande?

Mvh Christian

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Visst är det coolt med en analogmixer, 16 kanaler är ganska få kanaler och det gör det kanske lite svårt att mixa större projekt på, kommer att använda bordet för summering och inte hel mix.

personligen skulle jag få spader att jobba på det viset.

Fundera på om det är på det viset du vill jobba innan du köper det. Dessutom är patchbay nice to have ändå...

Personligen skulle jag nog hellre gå på ett bord med fler kanaler så man kan mixa "på riktigt".

Ett SSL 4K eller 6K b med fler kanaler borde man kunna få för rimliga stålar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar inte in hemma och skickar iväg för mig, men yttrar mig i alla fall 😎

Det lär nog inte göra någon skada för kundkretsen med ett mixerbord. Det tror jag inte. I alla fall inte om det inte påverkar ditt workflow så det tar längre tid. Baksidan är väl att du kan behöva höja priset markant, för att täcka eventuellt lån, förhöjd elräkning, framtida service av bordet och så. Skulle gissa att det är där som knixet ligger: lockbete vs pris.

Jag skulle inte tro det gör mycket skillnad för dom kunder som redan känner dig och har jobbat med dig. Möjligen att några av dom känner att shit, nu måste vi ju prova att spela in där när han skaffat ett maffigt bord. Men det är nog inte många som tänker så, tror jag.

För potentiella nya kunder så beror det nog lite på. För de mindre bevandrade kan nog ett brett fett bord upplevas som en tydlig indikation på att 'det här är ingen dator i sovrummet-snubbe' som bara växt ur sovrummet. Den här killen är serious shit, grejor för en halv miljon osv osv.

För de mer bevandrade så kan det kanske kännas som man payar för något som inte direkt är mer än 'kul att uppleva för en gångs skull'. Gäller att du lyckas etablera sanningen att 'det låter så överjävligt mycket bättre med mixern'. Då kan det gå.

Som dr Loop sa så tror jag att en fullstor mixer skulle kännas mer legitimerande, för de flesta. Lite som att greja ett fullstort bord och rycka på axlarna åt dom som gapar. 'Vadå? Det här är ju bara som vanligt, som det ska vara'. En halvstor SSL, kan riskera att kännas lite som att vilja synas i en Ferrari och därför köpa den billigaste modellen (Ferrari Dino 308) begagnad. Det beror lite på hur up to date och informerade folk omkring dig är.

Men du blir skyldig forumet ett gäng högupplösta bilder på installationen om du köper det 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men givetvis har ni rätt i ert tänk. Och ja, det vore ju roligare med en fullstor mixer men jag har varken råd eller plats med en haha! Den teknikern som säljer bordet har servat en massa bord b.la In flames 4k bord och Jens Bogrens gamla. Det Jens sålde var i "gott" skick men fick ändå recappas för 200k i slutändan, så det där med stora bord är inte värt det.

Men det är svårt att släppa drömmen om en riktig mixer haha, man skall ju bara ha en lixom 😄 Och ni vet det där köpbegäret när han drog ut lådan och visade alla SSL-strippar som bara låg där!

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

200 lakan är en del pengar. Men man får fundera på kostnaderna. Har företaget 200' som i stället kommer att mer eller mindre hamna hos skattmasen (dvs hög marginal skatt, värnskatt och 3:12 regler osv) eller är det ett banklån på 200'. Och hur man kan göra avskrivningar många saker påverka, det är stor skillnad på den egentliga kostnaden.

Redigerat av pme
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jo men givetvis har ni rätt i ert tänk. Och ja, det vore ju roligare med en fullstor mixer men jag har varken råd eller plats med en haha! Den teknikern som säljer bordet har servat en massa bord b.la In flames 4k bord och Jens Bogrens gamla. Det Jens sålde var i "gott" skick men fick ändå recappas för 200k i slutändan, så det där med stora bord är inte värt det.

Men det är svårt att släppa drömmen om en riktig mixer haha, man skall ju bara ha en lixom 😄 Och ni vet det där köpbegäret när han drog ut lådan och visade alla SSL-strippar som bara låg där!

Gamla grejer behöver kärlek. 8K är ett nyare bord som inte behöver kärlek än. Har du inte plats/pengar så lägg pengarna på nåt annat istället. Balla mickar skulle jag hellre välja i så fall och lite ball backline.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många musiker är ju prylnördar, ett SSL bord kommer helt klart imponera.

Du kanske kan komplettera med en bandare? Vet många band som spelare äldre rock/punk som ofta vill spela in helt analogt, ofta är det band med trummor, bas och en gitarr, du funkar det ju med 16kanaler. Att kunna erbjuda helt analogt tror jag lockar mer än bara ett bord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Finns ju en annan, mindre rationell princip med. Där man säger "Äh, fuck it, man lever bara en gång, så let's dance!" och bara kör på 😛

Haha ja den principen är fan inte dum den! 😄

Skämt å sido, visst kan man köpa massa andra prylar men jag har det rätt gott med t.ex mickar å backline. Jag gillar inte hamstra prylar utan har sålt en del stärkare som visserligen sett fina ut på bild men mest samlat damm i "the wall of sound" i studion.

Förutom kanske en La2a till sång på lite softare låtar har jag även den hårdvaran jag behöver å nyttjar just nu.

Gamla grejer behöver kärlek. 8K är ett nyare bord som inte behöver kärlek än. Har du inte plats/pengar så lägg pengarna på nåt annat istället. Balla mickar skulle jag hellre välja i så fall och lite ball backline.

Jo givetvis skall man inte investera i något man inte kan underhålla. Men ser folk en annons t.ex det 4k bordet som var ute för 240k på vend så tänker kanske folk att - Wow det är ju svinbilligt. Men sen tillkommer det nästan 200k till för att få i ordning det.

Jag har väl de mickar jag behöver å använder. Jag har ju en bra dyr main mick, Peluso 2247Le och sedan köpte jag nyligen 3 Neumann km84or till överhäng och ackegura så det känns inte som det finns något att köpa, förutom för köpandets skull då 🙂

Jaja vi får se sen när han byggt klart den och hur det ser ut med bokningar osv.

Tack för svaren 🙂

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Om du tänker efter hur du skall jobba med det lilla bordet och om det praktiskt är ok för dig att jobba med det så åk! I de flesta fall så väljer man en duktig mixare/producent som passar sin genre och det är ditt verkliga värde, inte dina prylar. Jag misstänker att du inte hyr ut utan tekniker i din studio? Då är det ett annat läge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Om du tänker efter hur du skall jobba med det lilla bordet och om det praktiskt är ok för dig att jobba med det så åk! I de flesta fall så väljer man en duktig mixare/producent som passar sin genre och det är ditt verkliga värde, inte dina prylar. Jag misstänker att du inte hyr ut utan tekniker i din studio? Då är det ett annat läge.

Jag har hyrt ut den några gånger. JAg har satt soundet, bandet spelar in själva och sen har jag mixat. Vad skulle ni vara beredda på att betala för en liten proffesionell studio i den typ av setup? Alltid kul att veta vad folk tycker det är värt 🙂

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner oxå ett behov lixom Signia att yttra mig, även om jag inte är professionell. 🙂

200k för en mixer som är rolig att ha? Jorå, det kostar att ligga på topp! Jag tyckte jag var ute och cyklade när jag funderade på att uppgradera min 24-kanals Spirit-mixer till ett Toft Audio ATB24 eller 32. 😉

Faktiskt så är ju 70 papp bra mycket mindre pengar, och det bordet är ska ju emulera Trident 80B. (Har Trident-preamps.) Dessutom är det 32 kanaler och 8 subgrupper. Och då kan du ju faktiskt använda det för inspelning och inte bara summering. 🙂 Duger det åt Chris Isaak, kanske det funkar även för dig? Visst, inte lika fett som ett SSL, men ändå någonting som man inte behöver skämmas för i en professionell studio. 🙂

https://www.youtube.com/watch?v=uXYjAq0qR-s

ps. mätarbrygga till 32an ligger på 8 papp. 😊

Redigerat av Cathrine
Link to comment
Dela på andra sajter

... 240k på vend så tänker kanske folk att - Wow det är ju svinbilligt. Men sen tillkommer det nästan 200k till för att få i ordning det.

200,000 för att få ordning på ett beggat SSL? Nää, inte 200,000 väl? Det låter ju sinnesjukt mycket. 50 papp hade låtit jävligt mycket för mig. Men 200?

Inte för man har nån koll, men det låter ju ... ja ..

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

200,000 för att få ordning på ett beggat SSL? Nää, inte 200,000 väl? Det låter ju sinnesjukt mycket. 50 papp hade låtit jävligt mycket för mig. Men 200?

Inte för man har nån koll, men det låter ju ... ja ..

Jo 200000:- Den teknikern jag känner förklarade fin fint hur det fungerade och vad det kostade haha. Surt men sant! Och det skulle vara i "gott skick" Så det kan kosta ofantliga summor att hålla igång dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl klart det finns folk som är intresserade av att spela in analogt, och att det skulle kunna ge dig en edge. En snubbe jag känner tog med sitt band till någon studio och skröt lite om att de spelade in analogt. Sen hur stor edge det ger är väl svårt att säga...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...