Jump to content
Annons

Hur gör man en glad sång utan att vara överhurtig?


Pluffo

Recommended Posts

Några allmäna tips:

När du gör en glad låt, håll inte tempot för högt för då ökar risken för att det skall bli hysteriskt. Använd inte för många instrument och inte för aggressiva, akustisk eller akustiska emuleringar istället för distade /råsyntetiska (som Saxlab istället för Dub Siren). Du kan ju tänka dig att du skall göra en liten kammarjazzlåt, eller något. Använd så klart en durtonart. Tar du en molltornart måste du antagligen höja tempot rejält för att det skall låta glatt och då blir det kanske hysteriskt. Skall du ha text: börja med en banal text som sätter stämningen. Antingen en "He's so nice (she's so nice)" eller lyssna på ett par glada barnsånger först om den inte skall handla om kärlek; du kan ju göra en lite småtokig text som "Den vilda ballongen" och ta bort det tokigaste så att det inte blir hysteriskt. (Byt ut ballong mot något lämpligt) eler en vuxen variant på "det är så härligt att gå i solen". Håll dig till vanlig popstruktur med vers-vers-ref-vers-ref-stick-ref. Om du som Neil Young (The Trasher, t ex) eller Mark Kozelek kör vers hela låten igenom ökar risken för tristess/deppighet.

Dessa tips är mest till för om du vill göra en lagom glad låt men inte kan förmedla din egen inre glädje. Kan du det kommer lösningarna mer naturligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har lyckats göra en glad låt en gång (märk "en" gång)

Hyfsat glad text, lite soulrock/bluesbrothers blås och käcka kvintstämmor.

Vet egentligen inte hur den blev som den blev för det var nog inte tänkt som en sån käck låt egentligen.

Men men... Alltid spännande när produktioner rusar iväg dit man inte riktigt hade tänkt sig. hehe

Lyssna och döm själva:

Don´t Come Knocking

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lyckats göra en glad låt en gång (märk "en" gång)

Hyfsat glad text, lite soulrock/bluesbrothers blås och käcka kvintstämmor.

Vet egentligen inte hur den blev som den blev för det var nog inte tänkt som en sån käck låt egentligen.

Men men... Alltid spännande när produktioner rusar iväg dit man inte riktigt hade tänkt sig. hehe

Lyssna och döm själva:

Don´t Come Knocking

Gå dää

Det var en Glad låt, festkännsla tycker jag.

Inte käck...nej nej den har positiv energi

Tore Skogman var käck!!!!

Ved

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv samma problem. Hamnar allt som oftast i liknande ackordföljder, om än i olika tonarter ibland.. Melodier hamnar alltid i moll.. Senast jag gjorde en "glad" låt var nog 10 år sedan, en pianolåt som gjordes i ett tracker program...

Men när andra redan har gjort en låt, och ber mig kompa, samt göra en melodislinga som intro, så har jag inga problem med det.

Så jag tror lite på det någon sa tidigare. Sätt ihop ett rent komp, utan några direkta utsvävningar eller melodier, som låter glatt. Därefter, när du känner att du har en lite gladare låt i grunden, så börja förändra, improvisera och sjung lite och se var du hamnar. Fungerar för mig, men då har å andra sidan någon annan gjort grunden åt mig redan 🙂

Sen är det ju inte fel om du är i rätt sinnestämning när du gör detta heller, men det kanske du blir när du fått till grundkompet 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra! Skönt ös. Hur är musikbanken annars?

(e)qualitymusic >>

Jovars, det börjar ta fart.

Vart ju en grej som gjorde två flugor på smällen:

Jag behövde nåt att fördriva tiden med ,

(hur konstigt det än låter när man jobbar heltid)

samt att det faktiskt fortfarande finns många som helt enkelt inte vet vart de ska göra av sin musik rent praktiskt -hur- och så...

Men men, det växer och växer.

Det lustiga var att jag hamnade här av misstag när jag letade efter befintliga musikforum och nu är det riktigt svårt att slita sig.

Känns som man är otrogen *hehe*

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

jag hörde en bra summering en gång av pinkfloyd..det ger en extra dimension att sjunga glada texter på mörk & lågmäld musik eller tvärtom..

eller att ha spretiga oharmoniska partier i låten..kan få en tänka en extra gång över budskapet...

eller något!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ujuj! Svår fråga. Jag brukar använda maj-ackord för att få något glatt, fast det kan ju även bli mollkänsla. Eh... det är svårt. Jag har "lyckas" göra en glad låt, fast det blev ändå lite mollkänsla.

Kolla in den vett ja! Det är inte ett enda moll-ackord. Bara maj- och durackord! 😄

...och just det. Det är en live-inspelning...

Thimmie Englund - sagor om livet

Link to comment
Dela på andra sajter

Ujuj! Svår fråga. Jag brukar använda maj-ackord för att få något glatt, fast det kan ju även bli mollkänsla. Eh... det är svårt. Jag har "lyckas" göra en glad låt, fast det blev ändå lite mollkänsla.

Kolla in den vett ja! Det är inte ett enda moll-ackord. Bara maj- och durackord!  😄

...och just det. Det är en live-inspelning...

Thimmie Englund - sagor om livet

Den där rösten känner jag igen! Har du lirat Page-covers live? 🙂

edit: Två Snälla UFOs I En Rymdraket?

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Ujuj! Svår fråga. Jag brukar använda maj-ackord för att få något glatt, fast det kan ju även bli mollkänsla. Eh... det är svårt. Jag har "lyckas" göra en glad låt, fast det blev ändå lite mollkänsla.

Kolla in den vett ja! Det är inte ett enda moll-ackord. Bara maj- och durackord!  🙂

...och just det. Det är en live-inspelning...

Thimmie Englund - sagor om livet

Den där rösten känner jag igen! Har du lirat Page-covers live? 🙂

edit: Två Snälla UFOs I En Rymdraket?

Hehe... nope, jag har aldrig sjunigt i ett coverband då jag aldrig spelar covers. Jag vet knapp hur man gör... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppla!

Just det! Här kommer en glad låt till. Shit, har jag gått och blivit blödig... 🙂

Nu drar vi dock åt jazzens underbara värld...

Thimmie Englund - du vet saker

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...