Jump to content
Annons

Hur gör man en glad sång utan att vara överhurtig?


Pluffo

Recommended Posts

Varje gång jag har snickrat ihop någonting och sätter mig ner och lyssnar igenom det så känner jag för att gå och skära mig i handlederna. Varför blir alltid mina sånger deppiga, melankoliska eller sådär backstreetboystragiska?

Jag kan helt enkelt inte skriva en glad sång utan att den låter som någonting som skulle kunna ha gjorts av dagisfröknar på crack. Jag vill ha glädje, men inte sådär teletubbiesglatt.

Är det fler som brottas av detta problem? Kanske rent av har problem att skriva nedstämda sånger?

( Ok, nu ska jag vara lite seriös. Vad jag menar är inte att jag inte KAN skriva en halvglad låt. Jag är inte pucko. Problemet är att när jag spontant sätter ihop någonting så blir det nästan alltid uteslutande med en deppig stämning. Jag är mer nyfiken på vad detta kan bero på. )

Edit: Det är lite den här stilen jag siktar efter att åstakomma.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Samma problem här, ja.. Man kanske helt enkelt skulle köra dur rätt igenom fast ikludera några små molldetaljer på några få ställen eller något sådant. Eller så kör man CAFG eller CGAF eller nåt annat bra så är det löst sedan.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan helt enkelt inte skriva en glad sång utan att den låter som någonting som skulle kunna ha gjorts av dagisfröknar på crack. Jag vill ha glädje, men inte sådär teletubbiesglatt.

Är det fler som brottas av detta problem? Kanske rent av har problem att skriva nedstämda sånger?

( Ok, nu ska jag vara lite seriös. Vad jag menar är inte att jag inte KAN skriva en halvglad låt. Jag är inte pucko. Problemet är att när jag spontant sätter ihop någonting så blir det nästan alltid uteslutande med en deppig stämning. Jag är mer nyfiken på vad detta kan bero på. )

jag känner igen det där.

vart gick du på dagis?

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
skära mig i handlederna
deppiga, melankoliska
tragiska
nedstämd
med en deppig stämning

Jag tror du har svaret där, sherlock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmmm... jag e helt omöjlig på snygga moll-melodier. Jag kan helt enkelt inte få fram det.

Men dur! Ja då jäklar. Glatt, tralligt & otroligt fjolligt. De värsta är att det ska föreställa hårdrock. Metal tillåme...

Inte så kul när polarna säger: "Skitbra, låter som en cirkus på medeltiden för barn". 😉

Jag vet inte va jag ska göra. Hur blir man hårdare och deppigare? Kasst jobb & läderbrallor har jag redan 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Dra upp tempot

2. Ta bort mollackord

3. Skriv bara låtar o spela in när du känner dig lycklig

(om detta endast inträffar när du är onykter så får man dras med att det blir lite otajt)

Eller skit i alltihopa. Den som bara skriver glada låtar är det förmodligen nåt fel på. Eller så är den bara 17 år och har inte hunnit bli cynisk och bitter än, typ Jimmy Jansson. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

För att skriva dur måste man inte ta bort alla moll-ackord. Ett någon stans i mitten låter ju alltid bra. Ett lägre tempo tycker jag ger en mer seriös ton på det hela.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Frågan är alltså inte av teoretisk karaktär utan snarare psykologisk.

Det handlar inte om att jag inte KAN skriva glada låtar eller inte förstår mig på teorin bakom.

Det handlar om att jag, automatiskt, när jag imporviserar fram melodier och ackorslingor oftast skapar nedstämda alster.

Jag är ute efter att få reda på hurvida detta gäller för andra också. Att psyket har nishat in sig på en viss stämningstyp som allt som oftast kommer upp när man musicerar.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som tagit upp än att arrangemanget kanske är viktigt? För en glad kännsla skulle man ju kunna tänka sig mycket diskant. Sedan om låten innehåller en röst så kanske tenor/soprano är att föredra.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
För en glad kännsla skulle man ju kunna tänka sig mycket diskant.

där har du svaret pluffo: lägg ett högpass på 10 Khz och känn glädjen strömma ut genom högtalarna

Link to comment
Dela på andra sajter

För en glad kännsla skulle man ju kunna tänka sig mycket diskant.

där har du svaret pluffo: lägg ett högpass på 10 Khz och känn glädjen strömma ut genom högtalarna

hehe. melankolin ligger runt 2300hz.

bara ett tips alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Samma här ,mycket moll mycket ledsna stycken/låtar

Se det som en kanal/ventil/behov från ditt innre...du vet ju vem du är

och vad du känner.Frågan är kanske vem du gör musiken för???

Mozart hade en förmåga att låta vemod när det var i dur...hmmm denne man.

Föresten vad är en glad låt?,nu menar jag inte åt dansbands kräx hållet.

Ved

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag menar med en glad låt är egentligen inte en glad låt. Det är mer åt melankolihållet jag vill. Ledsamt men fortfarande vackert och hoppullt.

Inte bara död och elände och fy och hemskt och atrombomber och gift och självmord och Jam och digidesign.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag menar med en glad låt är egentligen inte en glad låt. Det är mer åt melankolihållet jag vill. Ledsamt men fortfarande vackert och hoppullt.

Inte bara död och elände och fy och hemskt och atrombomber och gift och självmord och Jam och digidesign.

i vilken stil skriver du i

/ved

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite allt möjligt...

Dock så är ju detta ett betydligt mindre problem när man skriver electropop än när man skriver depprock.

vad slags musik lyssnar du på (helst)??

såg en annan fråga om någon som undrar hur man gör "Svenskt vemod "

arf arf,här haglar problemen kors å tvärs.

Skriv din musik som ju är moll och gör om det till dur ack i stället ...se hur det funkar

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom att tänka vilken effekt en musikaliskt glad melodi har till en sorglig bakgrund.

Ulf Dagebys musik till filmen Ett anständigt liv får mycket starkt effekt just pga av spänningen mellan filmen (tragedi) och den "glada" melodin. "Going Home" (Marc Knopfler) från filmen Local Hero har mycket dur med nån slags hoppfull melankoli och övertrumfar filmen med hästlängder f ö. Likaså ger en melankolisk text till en "glad" melodi en liknande effekt. Men att få en övervägande dur-melodi utan dessa referenspunkter att låta sorglig vet i f.. fixar nog bara Mozart.

fattades ord

Redigerat av (e)qualitymusic
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...