Jump to content
Annons

Hörlursjakt..!


Minja

Recommended Posts

Hej!

Skulle behöva ett par extra hörlurar till inspelning av sång och funderar på om jag skall prioritera att passa på att uppgradera till ett par bättre.. Är egentligen i behov av en extern hårddisk nu också innan den jag har brakar ihop 😳 , så måste väga kronisarna noga nu..

Har ett par Samson SR 850 vid inspelning, men frekvenskurvan är ju inte jämn på så billiga hörlurar. Den har framförallt en topp i de högre frevenregistret. Inspelningen blir med andra ord inte helt matchande med de sköna ljudet man hör i lurarna..

Ni som har erfarenhet av inspelning av framförallt sång med hörlurar i både de lägre och övre prisklasserna, hur stor skillnad har det för slutresultatet?

Är det värt att prioritera ett par bättre i det här läget?

Funderar på ett par AKG K-240 mk ll. Ska vara sänkt i basen och rak i resten av frekvenserna, så lär vara bra lämpad till sång tänker jag.

Tips Tack! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Till sång tycker jag att det är bättre med slutna, än med halvöppna (som K240 är).

Om man ska hålla ner budgeten lite, så skulle jag främst föreslå Audio-Technica ATH-M50X, som är mycket bra för pengarna enligt min mening. 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Kikade runt lite och ser att Audio Technica M50 är nästan 500-lappen billigare, funderar på skillnaden mot "x" varianten som du nämner.. Båda verkar ligga i en helt rak linje i samtliga frekvenser. Är det inte lättare att lyssna av sången vid inspelning med sänkning i basregistret?

Link to comment
Dela på andra sajter

Löstagbar kabel på X modellen är det som skiljer. Annars samma hörlur. Varför skulle det vara lättare att lyssna av sången med sänkning av basregistret? Ok om du har ett par hörlurar med överdriven bas som mullrar över allt det andra men M50 är riktigt tighta rakt igenom. Har ett par själv. Bra bas mm men inget som försvårar kontrollen vid inspelning. Du kommer att få EQ'a sången ändå för att få till en bra mix och den kurvan kommer troligtvis inte se ut som du vill ha det i dina hörlurar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En hel del folk skiljer på lurar att lyssna/mixa i, och lurar att spela in med.

För lyssning/mixning föredrar många öppna lurar. Då slipper man burkigheten och obalanserad lågt register. Då är bekvämlighet viktig med.

Men för inspelning så vill man ju ha minimalt läckage in i mikrofonen, så då gäller tätare lurar. Jag ser det även som en fördel om inspelningslurarna är "snälla" i ljudet med, låter liksom neutralt, sköna att höra på. Man ska kunna dra på volymen som fan i dom (om det behövs), utan att nåt frekvensområde börjar störa sångaren före alla andra. Det brukar sångare gilla. Inga lurar är spikraka (utom måhända Sennheiser HD-800 då) så man ska inte stirra på grafer, utan lyssna på dom istället.

AKG K240 var under lång tid en generell studiostandard. Dom är snälla och har en helt okej täthet. Men det finns betydligt tätare, K271 t.ex. Jag själv tycker det finns en tydlig skillnad mellan halvtäta och täta lurar:

K240 t.ex. inte är supertäta gör att man kan höra lite av sin röst "live" med, genom lurarna liksom. Så man upplever sin sång dels genom mikrofonen (i lurarna), dels genom 'känslan' i bröstet/halsen, och dels aningen live med. Lyssningsupplevelsen är en mix av allt det. Vill man höra mer av sin live-sång än i lurarna så kunde man flytta ena luren bak lite grann på ena örat, så live-ljudet slapp in mer. Man kan även höja/sänka volymen i lurarna så reglerade man mellan live-ljud och lyssning i lurarna osv. Det här gäller förstås inte bara K240 utan halvslutna lurar överlag.

Med K271, och den 'typen' av täta lurar överlag, så brukar tänket vara att man enbart ska höra sin sång inifrån lurarna, via mikrofonen. Ingenting utifrån alls. Täta lurar släpper inte ut ljud, men släpper inte in nåt ljud heller. Det kräver noggrannare inställning av lyssningsmixen i lurarna, för en sångröst nära en mick utan kompression har ett ruskigt volymregister. Själva hörlurs-"klockorna" på t.ex K271 är så pass djupa med, så det är trixigt att få dom att ligga still på ett skönt sätt halvvägs på örat. Dom är inte gjorda för det liksom.

Jag tycker att man brukar märka på olika musikanter att de gillar det ena sättet att lyssna bättre än det andra. Och enligt min erfarenhet så är det förstnämnda sättet mer välkommet av de utan studiovana, medan de senare sättet gillas mer av de mer studio- och produktionsvana som inte hör så mycket akustisk musik till vardags.

Men söker man 1 enda modell som ska fixa såväl lyssning som inspelning, allt i ett, då tycker jag K240 är mycket bra alternativ. Hade dom länge just för det.

Har ej provat ATH modellen Claes nämnde^, bara hört om dom. Men dom (och flera andra modeller) recenseras av t.ex. SoundonSound här: http://www.soundonsound.com/sos/jan10/articles/studioheadphones.htm

Good luck

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Kikade runt lite och ser att Audio Technica M50 är nästan 500-lappen billigare, funderar på skillnaden mot "x" varianten som du nämner.. Båda verkar ligga i en helt rak linje i samtliga frekvenser. Är det inte lättare att lyssna av sången vid inspelning med sänkning i basregistret?

Som Pesek sade så är det sladden som skiljer - men också att den gamla med fast kabel inte tillverkas längre eftersom de ersätts av X-modellen, så om du vill komma undan billigt, så ta den gamla modellen från någon som har sådana kvar i lager. Ljudet ska inte skilja något nämnvärt mellan modellerna.

Som Signia också är inne på, så skiljer jag på tracking-lurar och studiolurar. Till tracking är slutna tveklöst bäst att använda enligt min mening, eftersom man har bättre dämpning, så att man får mindre läckage in i micken. Till mixning när man av någon orsak inte kan använda monitorerna, så föredrar jag öppna lurar, eftersom de inte ä lika instängda och därför är bekvämare att ha på sig under längre sittningar - och dessutom är det fler bland de öppna lurarna som har en lite mer neutral ljudbild i och med att den slutna luren som regel ger lite extra skjuts i basen.

Link to comment
Dela på andra sajter

spela in: ett par OK lurar som inte läcker, kan vara ganska billiga

mixa: ett par lite dyrare öppna eller halvöppna

själv föredrar jag rak sladd framför snurr och velour kuddar i stället för plast

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har en mixlur, AKG K601 öppen lur.

När jag lägger sång har jag en sluiten lur, antingen Beyer DT220 eller Sennheisr HD-201 beroende på humör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Signia: Tack för väldigt bra och utförligt svar 🙂

Claes: Låter som ett bra alternativ Audio T utan "x".. Tack för svar!

Laban1 & Dr Loop: Tänker som så att det borde påverka sången om det man hör i lurarna stämmer rätt illa med verkligen. Av den anledningen borde det väl vara värt och köpa ett par bättre? Känner att jag inte litar hundra på några lurar till mixning utan föredrar främst monitorerna. Jag är därför främst ute efter ett par som är bra till inspelning framför allt till sång.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det viktiga för mig när jag trackar är att jag hör rösten på ett bra sätt. Båda hörlurarna som jag använder funkar bra när jag trackar. Jag tycker det är skönt att ha lite kompressor på när man spelar in så att man får ett sound som ligger närmare slutpordden, nästan viktigare än soundet i lurarna när jag spelar in. 🙂

Halvslutna eller öppna lurar ger läckage och när jag har envänt ett par halvslutna lurar till tex nåt röjigt kan jag till ovh med få rundgång pga läckage från lurarna. Därför är slutet bra, vad du själv väljer är personlig smak.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Signia: Tack för väldigt bra och utförligt svar 🙂

Claes: Låter som ett bra alternativ Audio T utan "x".. Tack för svar!

Laban1 & Dr Loop: Tänker som så att det borde påverka sången om det man hör i lurarna stämmer rätt illa med verkligen. Av den anledningen borde det väl vara värt och köpa ett par bättre? Känner att jag inte litar hundra på några lurar till mixning utan föredrar främst monitorerna. Jag är därför främst ute efter ett par som är bra till inspelning framför allt till sång.

Har tänkt liknande som dig tidigare, men kommit till insikt, se tidigare inlägg. 🙂

lägg pengarna på mix lurar. Bas kan du antagligen inte kolla i din lyssning och ditt rum ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack igen för alla bra svar! Lydde rådet att testa en del lurar.. Och det här har jag kommit fram till..

Lutar åt ett par AKG 240 mk ll helt klart, som mina gamla lurar Samson SR 850 är en "sämre kopia" av. Skillnaden mot mina Samson är att det är mer detaljerade och de förskönar inte och sänker vissa områden inom sångregistret. Jag testade även slutna och hade jag haft möjligheten att köpa två hörlurar hade jag som ni säger valt de hellre till sång. Men det här känns som det bästa alternativet till att ha till både mix och sång. Har inte haft direkta problem med läckage med öppna lurar under inspelning. Prioriterar att de är bra till mixning. Sitter grymt skönt på tycker jag 🙂

Testade bl.a. även Beyerdynamic DT770 PRO och skulle jag bara haft de till inspelning hade jag valt de. De har aningens "halvöppet ljud" för att vara slutna, men jag skulle inte vilja mixa i slutna hörlurar ändå, precis som ni säger.

Hur viktigt tycker ni att det är med en hörlursförstärkare? Ok, med billigaste varianten i så fall?

Redigerat av Minja
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Klarar ditt ljudkort att driva dina hörlurar så behövs ingen billig hörslursförstärkare.

Angående öppna lurar och läck, spelar man inte in så många kanaler så är det inget jätteproblem med läck från öppna lurar, beror ju helt på hur starkt man har det i lurarna när man spelar in. Det läcker mest när man lägger sång när man har öppna lurar.

Jag gillar att lägga många kanaler med körer och då kan läck bli problematiskt, då kan jag inte köra med öppna lurar.

Så istället för en billig hörlursförstärkare skulle jag hellre lägga lite pengar på ett par Sennheiser HD201 för tracking, väl värda sina 250 spänn. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur viktigt tycker ni att det är med en hörlursförstärkare? Ok, med billigaste varianten i så fall?

Tror man måste upp en hel del i pris innan någon användbar skillnad märks. Inte nödvändigt enligt mig.

Trevligt att du provat och hittat saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, gott då skippar jag hörlursförstärkare..! Har hört att det ska "krama ur max av lurarna". Tänkte att frekvenserna kanske kom fram tydligare vid mixningen. Men jag har ett bra ljudkort, TC Electronic Twin Impact, så jag tycker egentligen att det funkar bra.

Drloop: Jo, många spår kör jag, i låten jag håller på med nu är det 90 spår. Jag brukar se till att hålla nere volymen på allt, så det inte blir för hög volym i lurarna när jag lägger på sången. När jag lägger på gitarren har jag inget klick (för det hör jag inte när jag spelar 😳) utan trummor. Trummorna läcker inte in om jag har lågt ljud på, men däremot klick.

Link to comment
Dela på andra sajter

när du nu lutar åt en halvöppen lur så betänk att ev klick eller percussiva inslag kommer följa med in genom sångmicken

ska det ändå ligga med i mixen är det ett minimalt problem

däremot blir det riktigt besvärligt om du ska mixa en acapella eller akustisk version av nåt och du får med oönskade och i mixen bortplockade ljud i sångupptagningen

så en 271:a alla ggr för ditt ändamål tycker jag - 240 läcker för mycket

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar! Som jag nämnde tidigare så har jag inte haft problem med läckage tidigare med mina halvöppna Samson SR 850, som är en sämre kopia av AKG 240 mk ll. Använder inte klick när jag spelar in, utan trummor på lägre volym, eller håller den färdiginspelade musiken på lägre volym. Testade 271 och gillade de som inspelningslurar, men skulle inte vilja mixa i de. Tyckte de var något hög bas i de oxå. Skulle jag välja lurar till enbart inspelning, så skulle det efter allt testande bli Audio Technica M 50 som nämnts här tidigare. Sitter otroligt skönt på oxå. Prioriteringen blev tillslut att de ska funka till mixning oxå, så valet blev till sist AKG 240 mk ll- done! Tack alla 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...