Jump to content
Annons

Distpedal samt Förstärkare


Gogg

Recommended Posts

Hej!

Mitt första inlägg här... 😛

Vilken distpedal rekomenderar ni, till metal för typ 800kr-1200kr prisklassen.

Och ska skaffa en ny föstärkare (till metal) hade tänkt mig en Laney HMC30R 30W.

Behöver inte 100W, bättre att köra med 30W på högsta volym (nästan).

Rekomenderar ni den, eller ska det va nån annan, hittade den på föstärkardoktorn

för 1.395:-

Ska iallafall va i den prisklassen (har inte så mkt pengar). 😎

Redigerat av Gogg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 75
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Hej!

Mitt första inlägg här... 🙂

Vilken distpedal rekomenderar ni, till metal för typ 800kr-1200kr prisklassen.

Och ska skaffa en ny föstärkare (till metal) hade tänkt mig en Laney HMC30R 30W.

Rekomenderar ni den, eller ska det va nån annan, hittade den på föstärkardoktorn

för 1.395:-

Ska iallafall va i den prisklassen (har inte så mkt pengar). 🙂

Distpedalerna får någon annan svara på (har själv en Pod XT).

Men när det gäller stärkare så kolla begagnatmarknaden.

En stärkare jag testat som chockade mig över sin feta dist och överlag bra ljud va JJLabs 110C Combo.

Annars brukar ju inte JJlabsgrejer (Jam's egna) vara så välomtalade men den tycker jag låter skitbra!

Den kostar nog lite mer beggad (runt 1800:-) men jag skulle lägga mindre pengar på pedalen om du nu endast ska använda den hemma.

/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.

Kan lägga lite mer pengar på stärkaren då...

Vilken av förstärkaren är det på den sidan? JJlabs ThundR 110C?

Exakt precis den.

Men fråga lite andra människor också, jag är ju kräsen när det gäller ljud men inte någon direkt metalgitarrist. Så om du får feedback från fler än mig är nog bra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle säga Peavey Bandit 112 (100W). Helt klart den bästa combostärkaren i den prisklassen enligt mig. Går att spela det mesta med den men framförallt har den en bra metaldist om det är det du är ute efter. Du kommer inte behöva någon distpedal tro mig 🙂 . Listpriset verka ligga på 2995 men det går säkert att hitta billigare beg.

/Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjaba. Jag håller med lavrell om JJlabs ThundR 110C, vi spelar just nu in liter låtar med mitt punkrock band på en sån, och det blir bra. Då slipper du köpa till distpedal också.

Körde på laney hcm med boss distpedal till nyligen (man måste ha pedal för inbyggda disten suger) men har nu ersatt den med en jjlabs som är mycket bättre. JJ labs stärkaren finns i 30 watt också, den kan man dock inte eq:a distljudet på och det är ett stort minus.

Link to comment
Dela på andra sajter

dist är lite onödigt 😄

😛

En billig pedaldist och en billig stärkare blir aldrig en bra kombination.

Det borde räcka med en bättre stärkare. Peavey Bandit finns. Den borde duga 😮

Saken är väl nästan lite den också vad för typ av dist du söker. Men för en sådana här pengar så tycker jag du ska satsa på en stärkare istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om någon annan har upptäckt den lilla VOX förstärkaren cambridge serien 15 watt... går säkert att få för 1500 begagnad... den låter vrål trevligt i hemstudion... den har tydligen ett litet rör i förförstärkaren som enligt mig gör susen... desutom får man ett riktigt bra tremolo på köpet... det kan låta hur skitigt som helst och det är bara att laborera lite med mikrofonen för att få olika karaktärer... jag har provat med TLM-103 miken... men framförallt så låter min asbilliga MT58 bäst...

KUL med billiga grejer som låter bra...

Skulle verkligen rekomendera den lilla VOX stärkaren... den är dock inget för större gig... men hemma så funkar den fint...

Per

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte bara lägga en röst till på att satsa allt på en ok förstärkare istället för att köpa en distpedal till.

Ska man bara ha den hemma är 30W för det mesta på tok för mycket, 10 eller 15 räcker gott och väl.

Sen ska du nog börja redan på gitarren; Vet inte vad du har för gitarr, men det är en jädra skillnad på mickar. Sätter man på en bra mick på en gitarr så kan det gör betydligt mer skillnad för ljudet än en hel massa pedaler. Vad har du för gitarr nu?

Så några tips på ytterligare förstärkare som du bör kolla upp:

Vox AD15VT (har inte provat denna, men storebröderna låter löjligt bra)

Behringer's digital; Bygger vad jag vet på deras V-amp, som ger oerhört bra ljud för de pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa Voxen innan du gör något... är det bara hemstudio, stärk och sm57... så klarar du dig långt... någon plugg i inspelningsprogramet (kompression) så är saken biff... och så stör du ju inte grannarna heller....

Jag skulle i alla fall ALDRIG sälja min VOX Cambridge 15 watt... bättre än så blir det inte med en liten stärkare... Mikrofoner är vist viktiga för disten... men jag skrämmer upp min lilla skit men vanliga single coil strata mickar... och dem vet ju alla att det inte är direkt mycket kräm i... Skulle det vara så att man promt vill ha en humbucker så försök hitta en ibanez från 80-talet... finns många billiga... sno super 58 mikrofonen... och så är saken biff... super 58 mikrofonerna låter banne mig något lite bättre än Gibson original... JAG LOVAR...

Lycka till...

Per

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte nog mer på kvalitén på mikrofonerna, snarare än signalstyrkan. Är ju redan ganska bra skillnad på en single-coil-mick på en strata-kopia och 2-3000-klassen jämfört med en Mexiko-strata för 5500 (eller vad dom nu kostar nu för tiden?). Och single-coil-mickarna på en Burns-gitarr jag köpte för ett par månader sen låter oerhört mycket bättre än de mickar som satt orginal på mina japan-strator (som illa kvickt blev utbytta mot SD hotrails!).

Fast sen misstäker jag att det kanske finns olika definitioner på "metal" nuförtiden? Själv tänker jag direkt på Judas Priest, och hur dom lät i början på åttiotalet. Men gitarrljudsmässigt har ju inte det så mycket att göra med dagens metal-band, som t ex Korn... Vad är det som gäller här måntro? (Mycket humbuckers överallt dock! Fast själv får jag ett alldeles utmärkt distljud med TriSonic-mickarna på min Burns, speciellt om man seriekopplar stall-och mellan-micken. Och KK Downing hade nog en strata med single coils så sent som 1983 i a f... 🙂).

Att man däremot skulle kunna göra distinktionen att "en rörförstärkare är alltid bättre än en digital/tranistor-dito" rent generellt är väl inte riktigt helt sant? En bra rörförstärkare har ju ett visst sound helt klart, men det är ju inte överlägset bättre på allting för det. Spelar man typiskt modern metal med hängmatte-dist och mycket staccato-rytmer så kan ofta en transistor-baserad förstärkare funka bättre, eftersom som svarar snabbare än en typisk rörförstärkare. Och samtidigt finns det många jazz-gitarrister som också föredrar transistor-baserade förstärkare p g a att dom ofta går att få renare ljud med än en typiskt rörförstärkare.

Dessutom brukar man ju få driva en rörförstärkare ganska hårt för att få den att dra nytta av sina rör. Och redan 10W uteffekt kan gott och väl bli för mycket då! (Varierar givetvis, är ju inte så att man alltid får en viss ljudstyrka vid en viss uteffekt, eller i a f så upplevs det inte så).

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Transistor stärkare har inte lika mycket ton, kärna. Transistor kan aldrig ersätta en bra rörstärkare.

Om du har en rörstärkare, låter dina pedaler bättre också. Allt i den låter mer dynamiskt och med mycket bättre respons.

Dock, om det inte är kärna, dynamik och ton du är ute efter, kan du ju köpa någon transistor.

Jazzgitarrister behöver inte den dynamiken och soundet från en rörstärkare, då dom för det mesta kör med dovt, eller väldigt dovt ljud och prioriterar det rena framför disten.

Det är ju främs disten som jag tycker låter spik i öronen ur transistor, men det är ju jag. Jag är en nörd på området.

Jag själv kör på en handbyggd rörstärkare tillsammans med en marshall låda (vintage 30 element).

Om du vill ha ett bra gitarrljud är högtalarna också extremt viktiga, men då pratar vi inte 3000 kr klassen längre.

För 3000 kr, skulle jag utan tvekan spara ihop några få hundra lappar till och köpa mig en Laney VC eller LC 30. Alternativt en Peavy Classic 30.

De 3 stärkarna låter verkligen guld för de pengarna. Köp inte transistor, om du tror att du kommer byta upp dig inom ett halvår..

Den som köper kvallitet gråter bara en gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill inte gärna vara otrevlig, plus att allt sånt här handlar om subjektivt tyckande; Men personligen anser jag att det är rent strunt att generellt påstå att alla förstärkare med rör i signalkedjan är bättre än de som inte har det.

Yamahas DG-förstärkare har t ex betydligt bättre dynamik än många rörförstärkare jag har provat (i motsvarande prisklass då...). Och den är ju helt digital. Beror garanterat mer på vem som spelar... ("Ljudet sitter i fingrarna!!")Många rörpurister skulle förmodligen inte ha en chans att skilja vid ett ordentligt blindtest, och skulle dom dessutom inte få spela själva så borde det vara en försvinnande liten andel som verkligen skulle märka någon skillnad. Men det sitter ju uppe i huvudet såklart. Går man in med skygglapparna på så spelar det ju ingen roll hur det låter. Plus att man kanske får ta lite längre tid att tweak inställningarna. Inte som på en gammal Marshall-topp där man ställer allt på tio och blåser på!

Håller annars med om att Laney-och Peavey-förstärkarna är prisvärda sådana. Men knappast något för metal? (Möjligen hårdrock). Och speciellt inte om man vill maxa dom hemma i lägenheten/huset...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...