Jump to content
Annons

Ep/Album Mastering?


Nikk Dust

Recommended Posts

Hej allihop!

Ska spela in en ep eller ett album. Men jag behöver tips på hur man mastrar så att olika låtar "platsar" på

samma släpp. Jag ska för att underlätta detta använda mig av samma eq, compressor osv på alla låtar.

Men sedan är ju alla låtar olika, en del kommer att vara hårt komprimerade och andra inte osv.

Har ni ngt tips till mig? te.x hur brukar du göra. Jag har tänkt tanken att lämna bort jobbet, men samtitigt så tjänar man ju inga

pengar på detta. plus att jag gör det för skojjs skull.

Men man vill ju göra så bra i från sig som man bara kan 😉

Ska tillägas att det är rockmusik, och även då det inte är 60-tals rock så vill jag ha typ ett sånt sound.

MV/Niklas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Allt hänger ju ihop. Det går inte att få *helt* olika låt-sound att låta likadant, uniformt liksom. Gör man alla låtar vid samma tillfälle så underlättar det, för då får ofta låtarna ett liknande sound. Ett organiserat arbetssätt, inklusive samma strategi och metod vid inspelning, mixning osv underlättar ännu mer.

Låter låtarna väldigt olika så kan man via mastring bara ändra om lite grann, så att dom låter "mindre olika" snarare än lika.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan tex använda matchnings EQ för att få en uppfattning hur mycket låtarna skiljer i frekvens. Detta ska såklart inte hårddras. Om du sätter liknande RMS som mål på samtliga låtar bör dynamiken också bli liknande, om så önskas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej allihop!

Ska spela in en ep eller ett album. ...

Men sedan är ju alla låtar olika, en del kommer att vara hårt komprimerade och andra inte osv.

Men om spåren inte är inspelade med kompression är det väl du som styr hur mycket de ska komprimeras före mastring?

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Skall tilläggas att soundet inte sitter i masteringen i första hand. Soundet och känslan sitter främst i det musikaliska framförandet, inspelningen och mixen. En bra mastering kan förhöja den känsla som redan finns i produktionen, men inte trolla fram "60-tal" ur tomma intet.

Själv är jag för dålig på mastering, så jag brukar leja bort det. Är ofta värt varenda krona.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack! Ja jag komprimerar ju själv, men en del låtar e kanske mer komprimerade med dist/saturation än andra (de va nog så ja mena 😉 ).

Nej soundet sitter inte i mastern, jag använder eq pluggar och dyligt från den tiden... Det hjälper mig lite på traven...

Men om sagt,, det e säkert värt varje krona att leja bort det. Men det är pengar ja aldrig får tillbaka 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om sagt,, det e säkert värt varje krona att leja bort det. Men det är pengar ja aldrig får tillbaka 🙁

Det beror lite på vart du vill komma, om du enbart gör det för nöjes skull. Och hur viktigt det är att bli

nöjd, och dina egna kunskaper att mastra förstås. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...