Jump to content
Annons

Bra livemixer


Paul

Recommended Posts

Hej alla.

Ngn som har tips på ett bra och prisvärt mixerbord för livebruk? Ska funka för upmickning av ett band med standardsättning. Gärna 16 kanaler men hellre fler. Ska finnas minst 4 aux för medhörning. Gärna även med inbyggda effekter, minimum reverb. Ska vara bra komponenter överlag. Behöver inte vara digitalt.

Mvh

P

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om jag skulle köra analogt och nyköp skulle jag kolla på Mackies VLZ4 serie. Finns som 24 och 32 kanaler. (Och färre) Den är inte jätteavancerad, men har ändå saker som 6 auxar, varav två kan routas till interna effekter. Du kan lägga lätt kompression på subgrupper och sägs ha bra preamps. Den är dessutom helt överkomlig i pris.

Vill du gå upp en prisnivå (och ha lite mer finesser och teknik) skulle jag kolla på Presonus Studiolive-serie. Den har bra preamps, 10auxar (!!) och tonvis med funktioner på varje kanal. Med tanke på att det är en digitalmixer kan den även spara olika sets, beroende på vad du spelar. Finns en äldre och nyare version av Studiolive-serien. Den nyare sägs ha bättre processor.

Begagnat skulle jag kolla på Spirit, Tascam, eller liknande. Jag har själv ett Soundcraft 24-8 i studion (som även är en live-mixer), med monitormedhörning, 8 subgrupper, dubbla svepbara mellanregister m.m. Dock är Spirits mixrar fantastiskt stora och tunga. (Min väger över 30kg!)

Redigerat av Cathrine
Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer om Mackie. Mycket prisvärd kvalitet med bra filter. Dom kan ta bra med stryk on the road med, proven. 16 kanal modellerna är rackmonterbara. 24orna är bordsmodeller. Enda rackmonterbara Mackien med mer än 16 kanaler är LM3204. Men den hittar man bara begagnad idag, och har bara 2 aux.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Presonus studiolivesom nämndes har ett ok upplägg, men jag tycker inte om dess PRE amps.

Mitt tips hamnar på en begagnad Yamaha ls9 eller ett Yamaha 01v96. Har även hört gott om rolands digitala bord men ej testat det själv.

Mvh

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen. Blir nog att jag sneglar in på en mackie.

P

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...