Jump to content
Annons

Tips på gitarrpedal?


fragdance

Recommended Posts

Vårt band har alldeles nyligen blivit av med vår ena gitarrist och tänkte eventuellt fortsätta som en trio. Problemet då är att vi blir av med en del dynamik där vi mellan varven kör hårt på bägge för att sedan dämpa ner till en.

Jag tänkte höra om ni har tips på en pedal som man kan använda för att fläska på ljudet så att det blir större på utvalda partier? Är det helt enkelt en boost-pedal som jag ska sikta in mig på eller finns det andra typer av pedaler? Har siktat in mig på en Blackstar HT-Boost, någon som har erfarenhet av den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har HT-Dual som förutom två kanaler (plus "bypass") har "vanlig" utgång och en "högtalarsimulator"/"line" (?) utgång som enl Fuzz (som testade alla BS pedalerna för några år sedan) är "bland det bästa vi hört". Så man kan även lajna för inspelning.

Den är rätt flexibel då man kan ha rent (bypass) + två olika distinställningar.

Läs Fuzz test om du hittar den. Dom gillade Dual bäst om jag minns rätt. Även på 4sound på söder (Sthlm) var den (om han inte menade alla) en pedal han kunde rekommendera.

Jag använder dock inte min så mycket då jag spelar mest odistat. (Kanske borde sälja min.)

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Erik dP: Ska defitivt testa, men det jag är ute efter är att feta till ljudet som när man överdubbar gitarrer. Är det så den funkar eller blir det bara skitigare (inte för att man ska förakta skitigare ljud 🙂 ). Vad lätt allting var när man bara hade råd med en billig förstärkare och en noname-gitarr 😛

Redigerat av fragdance
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett kort delay, kanske?

Kom och tänka på att den enda inspelning jag har med HT-Dual är slidegitarren i "Knife". Men jag tror att gitarren ligger något i bakgrunden.

(Nån producent i nån gitarrtidning menade att Tubescreamer ska användas som boost, inte dist.)

Redigerat av Erik dP
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett kort delay, kanske?

Ja, och även chorus (modulerat delay) ställd på rätt sätt skulle kunna funka, bara man ser till att ha hyfsat lång delaytid kanske 30ms eller så. Man får undvika bara att ljudet blir för utsmetat och diffust, en balansgång.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

(Nån producent i nån gitarrtidning menade att Tubescreamer ska användas som boost, inte dist.)

Det beror väl på så klart. Vissa använder den enbart som boost och vissa åtminstone lite dist från screamern. Det är bara testa vad som låter bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...