Jump to content
Annons

Problem med panorering


Idolini

Recommended Posts

Hej på er!

Jag brottas just nu med ett mycket irriterande panoreringsproblem. När jag ska panorera ett spår försvinner liksom ljudet snarare än flyttas när jag panorerar ut det åt sidorna. Har aldrig haft det här problemet innan, och när jag provar med andra hörlurar exempelvis så kvarstår problemet så jag tror inte det är det som är grejen.

Kan det finnas någon liten detalj jag missat? (Bör också tillägga att det blir likadant för stereo som för mono.) Hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hans^ kan vara på rätt spår. Om spåret är ett stereospår, och klingar mer (eller bara) i en kanal när panoreringsreglaget står på "center", så försvinner det förstås ifall man panorerar åt motsatt håll.

...(Bör också tillägga att det blir likadant för stereo som för mono.) Hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Med lite upplysning om det här med pan law blev ljudnivån konstant och det där med försvinnandet försvann, haha, så det känns ju i alla fall bra. Tack för upplysningen. 🙂 Problemet är bara att ljudet fortfarande inte byter sida när jag panorerar, och det gäller för både höger och vänster... :'/

Link to comment
Dela på andra sajter

(Bör också tillägga att det blir likadant för stereo som för mono.)

Om ljudet ligger åt ena hållet i en stereofil/kanal, och man panorerar (sänker kanalen där ljudet ligger) så blir det samma misshap i stereo eller mono.

Med lite upplysning om det här med pan law blev ljudnivån konstant och det där med försvinnandet försvann, haha, så det känns ju i alla fall bra.

Pan law kan minska/öka ljudstyrkan med +/-6dB som mest. I så fall måste "försvinnandet" varit ... en minskning på 6dB? Låter märkligt. Kanske du kan lägga ut den separata ljudfilen så man kan se .. ? Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte riktigt... Provade att bounca alla spår och panorera dem i mitt gamla Cubase 3, och där funkade det utmärkt. När jag sedan bouncade dessa spår därifrån och öppnade dem i Cubase 7 dog all space igen som väntat...

Det ska ju finnas något på den där DAW-grejen som man klickar på för att kunna mixa i mono respektive stereo, men där ligger inte heller problemet... Jösses, jag blir gråhårig av det här. 🙂

Förresten är jag självlärd och lite underdog på det här med teknikbiten, så jag känner mig handikappad inför begrepp som "adressera kanaler"... haha. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten är jag självlärd och lite underdog på det här med teknikbiten, så jag känner mig handikappad inför begrepp som "adressera kanaler"... haha. 🙂

kolla vart utgången från resp kanal tar vägen - går den till master out eller till någon buss?
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...