Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej pÄ er!

Jag brottas just nu med ett mycket irriterande panoreringsproblem. NÀr jag ska panorera ett spÄr försvinner liksom ljudet snarare Àn flyttas nÀr jag panorerar ut det Ät sidorna. Har aldrig haft det hÀr problemet innan, och nÀr jag provar med andra hörlurar exempelvis sÄ kvarstÄr problemet sÄ jag tror inte det Àr det som Àr grejen.

Kan det finnas nÄgon liten detalj jag missat? (Bör ocksÄ tillÀgga att det blir likadant för stereo som för mono.) HjÀlp!

Annons
Postat

Hans^ kan vara pÄ rÀtt spÄr. Om spÄret Àr ett stereospÄr, och klingar mer (eller bara) i en kanal nÀr panoreringsreglaget stÄr pÄ "center", sÄ försvinner det förstÄs ifall man panorerar Ät motsatt hÄll.

Postat

Hans^ kan vara pÄ rÀtt spÄr. Om spÄret Àr ett stereospÄr, och klingar mer (eller bara) i en kanal nÀr panoreringsreglaget stÄr pÄ "center", sÄ försvinner det förstÄs ifall man panorerar Ät motsatt hÄll.

...(Bör ocksÄ tillÀgga att det blir likadant för stereo som för mono.) HjÀlp!

Postat

Med lite upplysning om det hĂ€r med pan law blev ljudnivĂ„n konstant och det dĂ€r med försvinnandet försvann, haha, sĂ„ det kĂ€nns ju i alla fall bra. Tack för upplysningen. 🙂 Problemet Ă€r bara att ljudet fortfarande inte byter sida nĂ€r jag panorerar, och det gĂ€ller för bĂ„de höger och vĂ€nster... :'/

Postat (redigerat)

(Bör ocksÄ tillÀgga att det blir likadant för stereo som för mono.)

Om ljudet ligger Ät ena hÄllet i en stereofil/kanal, och man panorerar (sÀnker kanalen dÀr ljudet ligger) sÄ blir det samma misshap i stereo eller mono.

Med lite upplysning om det hÀr med pan law blev ljudnivÄn konstant och det dÀr med försvinnandet försvann, haha, sÄ det kÀnns ju i alla fall bra.

Pan law kan minska/öka ljudstyrkan med +/-6dB som mest. I sÄ fall mÄste "försvinnandet" varit ... en minskning pÄ 6dB? LÄter mÀrkligt. Kanske du kan lÀgga ut den separata ljudfilen sÄ man kan se .. ? Redigerat av Signia
Postat

Jag vet inte riktigt... Provade att bounca alla spÄr och panorera dem i mitt gamla Cubase 3, och dÀr funkade det utmÀrkt. NÀr jag sedan bouncade dessa spÄr dÀrifrÄn och öppnade dem i Cubase 7 dog all space igen som vÀntat...

Det ska ju finnas nĂ„got pĂ„ den dĂ€r DAW-grejen som man klickar pĂ„ för att kunna mixa i mono respektive stereo, men dĂ€r ligger inte heller problemet... Jösses, jag blir grĂ„hĂ„rig av det hĂ€r. 🙂

Förresten Ă€r jag sjĂ€lvlĂ€rd och lite underdog pĂ„ det hĂ€r med teknikbiten, sĂ„ jag kĂ€nner mig handikappad inför begrepp som "adressera kanaler"... haha. 🙂

Postat

Förresten Ă€r jag sjĂ€lvlĂ€rd och lite underdog pĂ„ det hĂ€r med teknikbiten, sĂ„ jag kĂ€nner mig handikappad inför begrepp som "adressera kanaler"... haha. 🙂

kolla vart utgÄngen frÄn resp kanal tar vÀgen - gÄr den till master out eller till nÄgon buss?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.