Jump to content
Annons

Fördröjning vid inspelning i Cubase


Reason_user

Recommended Posts

Tjena!

Ere nån här inne som vet varför de blir delay i ljudet jag spelar in genom micen när jag spelar upp det i cubase SX 2.0.1 jag vet att de har med buffern o göra och jag har ändrat o gjort så att den ska hitta buffer sizen själv i audio setup men de delayer ändo jag har ett SB Live kort ett sånt där 1024 Serie sånt gammalt skrub jag misstänker att den ligger bakom felet isånafall om den gör det finns det några sätt o komma i underfund med det här problemet utan att behöva insvestera i ett nytt ljudkort?

EDIT: Förtydligade rubrik /admin

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

okey i såna fall vart hittar man dom därra drivrutinerna? och ifall jag ska köpa ett nytt kan man få nån bra för typ runt 1000kr o helst inte mer...?

Alltså de inte värsta delayen nu när jag mixtrat lite med buffer sizen den e på 5512 men de går säkert o få till den o funka om man har rätt size o så vet ni hur det ska see ut på Full Duplex inställningarna? och om Sync Reference där ska stå på Direct sound input eller Direct sound Output och om under Card Option att Full Duplex och start input first ska vara inbockade?

Redigerat av Reason_user
Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet kallas för latency. Det uppstår av en rad olika anledningar. För slö dator, fel drivrutiner, och ett dåligt ljudkort. Har du kollat in soundblasters hemsida? de borde ju ha drivrutiner som är anpassade för ditt ljudkort och för att köra Cubase.

Sök också på Latency här på forumet och läs igenom de hundratals diskussioner som förekommit om fenomenet.

Risken är som tidigare sagts att ditt ljudkort inte kommer att orka med att göra så mycket med Cubase ändå. Cool edit är inte ett så krävande program så därför är det svårt att jämföra så. 😏

edit: lade till lite

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Cool edit är inte ett så krävande program så därför är det svårt att jämföra så. 😉

Samtidigt behöver man inte använda högprestandadrivrutiner i editeringsprogram heller eftersom det oftast handlar om efterredigering av redan inspelat material.

I Cubase vill man i många fall ha en drivrutin som klarar låg latency ( fördröjning ) när man spelar in något instrument i realtid och vill höra hur t.e.x effekter låter ihop med det man spelar, eller kanske sång som behöver ett reverb för att göra det enklare att få rätt känsla.

Full duplex innebär att ljudkortet klarar av att spela in ljud samtidigt som det spelar upp ett annat ljud / eller realtidsmonitor av inkommande signal på ljudkortets ingång/ar

Att köra Cubase SX tillsammans med ett Soundblaster är som att stoppa i en trött volvomotor i en Ferrarri F40 och räkna med prestanda :rolleyes:

Reason_User: satsa på ett Audiophile 2496 istället, du kommer inte ångra en sådan investering om du ska fortsätta göra musik med t.e.x Cubase

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Aaa tack allihop för era bra svar jag prövade KX project drivrutinerna men de gick åt helvete de pep i ljudkortet så fårt jag körde igång cubase så jag tog bort det...sen jag gick jag till creatives hemsida o ladda ner de senaste drivrutinerna till sound blaster kortet o fick det hela o funka bättre nästan så att man inte märker nån "latency" i det hela, men jag e fortfarande inte nöjd så jag funderar på o investera i ett nytt ljudkort.

demoniqus du pratade om den härra Audiophile 2496 men om man ska jämnföra den med ESI Juli@. 4 in/ut med analog stereo in/ut (RCA alt. balanserad teleanslutning) + S/PDIF in/ut. 24bit, 192KHz. Vilken är då bäst?

Sen tänkte jag på AudioTrak Maya 44 Mk II

Vad sägs om den vilken är bäst? priset på korten ligger mellan 1000-1500 vill helst inte överstiga den summan...mitt mål är o få Cubase Sx 2.2 o fungera felfritt utan nån latency och att man sedan ska kunna editera ljuden utan några vidare problem.

Källa för ljudkort: www.jam.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det är äpplen och päron vilken modell du väljer, ESI-kortet kom senare än Audiophile 2496 men om det är bättre eller sämre kan jag inte svara på.

Gick av ren nyfikenhet in på ESI's hemsida och läste lite om kortet.. bl.a detta:

As any sound card based on the ENVY24 series chip, Juli@ demonstrated excellent results in ASIO-applications CubaseSX 2.0.1 and WaveLab 5.0a

Om du får ett sådant kort för pengarna du satt som budget är det väl bara att köpa

Här är en länk till lite tester dom kört kortet igenom samt lite bilder på de olika kontrollpanelerna.

Juli@ infosida

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Yes nu har jag bestämt mig för o fixa ett nytt ljudkort och imorn så åker jag ner till jam o köper de därra Juli@ kortet för alla jag frågat säger att den håller måttet! tack för all hjälp jag säger till sen om de knasar till sig hoppas inte! hehe

Redigerat av Reason_user
Link to comment
Dela på andra sajter

plastocid (oregistrerad)

I min okunskap trodde jag att jag skulle kunna köra Cubase trots att jag hade ett SB Live med hjälp av kX-drivers. Visst fick jag ner latencyn till en bra nivå, men Cubase började bugga och hacka och tramsa mest hela tiden. Alla pluggar tog mer processorkraft än de egentligen skulle göra, ljudet knastrade och hade sig ibland och värst av allt, jag kunde inte exportera till .wav för det blev bara brusigt skräp av det.

Så jag köpte ett M-Audio Audiophile för strax under tusenlappen. Nu är jag student och det innebär att denna månad är mycket fattig för mig, men jag måste säga att jag helt klart är nöjd med mitt beslut. Jag kan köra Cubase som aldrig förr, med omärkbar latency och fint flyt på allting, och jag kan till och med använda min midikeyboard!

Jag vet mycket lite om olika ljudkort, så jag kan inte göra någon jämförelse, men vad jag vet är att detta kort funkar precis som det ska och är ett av de billigaste i sin klass, så jag är väldigt nöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tja allihop har nu köpt ljudkortet men de fick bli ett annat Audiotrak Maya44 MKII istället för Juli@ kortet som då var tänkt allt pga att den inte hade pre-amp i sig så att köpa de kortet skulle man få paya 550kr för en mic-amp vilken inte e så kul eftersom min mic e dynamisk

Allafal fick syn på ett nytt kort ESI Waveterminal 192L

http://www.jam.se/esi_waveterminal_192L.htm

den kostar lika mycket som Juli@ kortet o har lite mer grejer än Mayakortet + Pre-amp grejs

Grejen e den att jag kan lämmna de här Maya kortet eller behålla det

Så jag funderar om de nån som kan rekommendera vilket av de 3 korten som e bäst

1. Audiotrak Maya44 MKII 1.295:-

2. ESI Juli@ 1.495:-

3. ESI Waveterminal 192L 1.595:-

Källa: http://www.jam.se/soundcards

Menningen med kortet ska vara att den har bra ljudkvalitet och väldigt låg latency 2-3ms Max 0 om de går som bäst eftersom jag har en dynamisk mic så spelar det inte så stor roll om den har en 12+ volt phantom men de skillnad på en pre-amp miclinje ingång än en linje ingång bara som på Juli@ kortet. Pris spelar ingen roll bara de inte går över 2000 +- 500kr

Redigerat av Reason_user
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...