Jump to content
Annons

HJÄLP! Mätmikrofon problem


Loda

Recommended Posts

Har inforskaffat Ik multimedias ljudkorrigeringsplugg ARC 2 med medföljande mikrofon. När jag kopplar in mikrofonen i det externa ljudkortet och slår på fantommatningen så uppstår ett brumljud som ligger runt 50 hz, resultatet är det samma oavsett vilken nivå utav gain jag har på ingången. Detta brumljud påverkar mätresultatet så att det blir en enorm topp runt 50 hz. Har provat att mäta i REW.

Har sökt och letat på olika forum men inte hittat något svar på problemet. Har provat byta mikrofonkabel och diverse olika inställningar men det låter fortfarande det samma. När jag provar med min vanliga kondensmick funkar det perfekt.

Har steinberg UR28 som ljudkort.

Någon som vet vad problemet kan vara?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

skulle isf kunna vara fel på själva micken

vet inte om jag kan påminna mig en mick som brummat i sig iofs men om nån lödning släppt och den därmed inte är balanserad längre...

claes kan säkert svara på det

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Prova med annan mic som kräver fantommatning.. Brummar den inte med samma setup är det mätmicen det är fel på. Brummar den också. Byt till annan balanserad kabel. Slutar det brumma då. Då var det fel på första kabeln. Slutar det inte brumma ändå.. Ja då får vi fortsätta felsöka! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

har du pluggat in i jordat utag i väggen?

oavsätt om du har det, Prova att dra en från ett annat rum och koppla in allt till sammma utag.

kolla också att att du inte har trafos som ligger nära varann, kan bli nån slags spänningsfält mellan dessa som producerar brumm.

sen kan det va andra kabler i kedjan som ger brumm, inte bara mick kabeln. typ hemstereo rca kabel ka man hälst inte använda då dom brukar va uselt skärmade.

Kan bli brumm om man kopplar in data kabalar åxå, t.ex. usb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, det kanske lutar åt att det är micken i så fall eftersom det funkade med min andra mic (som kräver fantommatning). Har ingen erfarenhet av mätmikrofoner men hade mina onda aningar, hade hoppats på att det var något speciellt med dem som gjorde att man var tvungen att ha annorlunda inställningar/kopplingar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla om det inte finns nån knapp för jordlyft eller vad det heter på ljudkortet. Hade en sån på mitt EMU 0404 USB som funkade ibland när det brummade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, det kanske lutar åt att det är micken i så fall eftersom det funkade med min andra mic (som kräver fantommatning).

nu har ju iofs vissa mätmickar ett förhållandevis högt brus - tex tror jag behringers har det

är det ett brus som ligger jämnt över alla frekvenser?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, glappig eller dåligt designad (typ http://pin1problem.com/) tänker jag.

Eller tänkte du på något särskilt som gör det mindre sannolikt?

jag tänkte på jordloop som i dom vanligaste felen - spänningsskillnader mellan olika burkar

och att det refereras till brus

din länk förklarar vad du tänkte på

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...