Jump to content
Annons

Hjälp! Mixa svensk rapp


Solstrål

Recommended Posts

Hejsan jag har precis fixat en ny studio för några tusen lappar. Jag vill köra på svensk rapp har rappat i ca 3 år

När jag spelar in så låter det som att rösten e inklippet i beatet och rösten låter ensam vill Luxor att allting ska smälta ihop så att det inte låter så billigt inspelat

Det jag använder mig av nu är Ableton live

Mix på min rapp röst

Reverb

Ändrar EQ lägger på lite mer diskant på rösten så det blir renare

Compressor

Är det någon som kan ge mig tips eller något för mixing och mastring för svensk rapp??

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hejsan

Att få en röst att smälta in med beatet kräver erfarenhet och mycket testa sig fram och hitta sina egna vägar i början. Det e bara att fortsätta öva och lyssna extremt mycket på andra mixar och försök höra hur de gjort. Detta tar tid och man behöver ha tålamod.

Lycka till!!

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Gillade dina låter det låter fett bra och rösten smälter in i beatet som jag vill ha kam du ge mig tips på vad du mixar med och vad du använder:)

Jag använder Logic som daw. Mestadels Waves-pluggar. Hårdvaran är väldigt simpel, ett Scarlet 2i2 interface och Yamaha HS7-monitorer. Det viktiga är att man lär känna sina egna grejer, vet vart man ska pusha ljudet och hur pluggar funkar.

Men kom ihåg; om inspelningen är dålig så blir det svårt från första stund!

Jag skulle kunna lyssna på lite som du spelat in och test-mixa det åt dig och ge dig lite tips. Använder du Skype?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...