Jump to content
Annons

Bäst svajstall till stratabygge?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Jag har spelat strata i många år, men aldrig byggt nån i lösa delar. Den jag spelade på i 25 år var från tidigt 70 tal o hade ett liknadnde stall ett som sitter med sex långsmala träskruv ner i kroppen. Efter väldigt mekande o inställande av allt, jag körde med fyra fjädrar, så höll den gitarren stämningen ganska bra, men inte så perfekt som den nya American Standard Strata jag nyligen nästan köpte. Den hade den moderna varianten med bara två grövre skruvar som håller stallet, det kallas kanske "flytande stall"… Är den modernare varianten bättre öht med tanke på att hälla stämningen? Den jag hade hem tyckte jag nästan var för "lättsvajad", men det kanske man kan ändra med fler fjädrar eller annan inställning…?

Jag gillar sadlarna på min American Standard Tele, det vettigaste är kanske är att köpa ett orginal American Standard svaj som detta?

http://www.musik-produktiv.se/fender-strat-american-standard.html

Det finns ju mängder av stratasvaj att välja på, vad kan vara sämre på det här som är billigare? Sämre "blötjärn" i block o sadlar?

http://gmf.jetshop.se/stratsvaj-vintage-wilkinson-krom-2-bultar-p-692-c-1231.aspx

Hoppas på allehanda åsikter, är lite uppskruvad då jag äntligen fått tag på mina drömmars Delta Tone stratamickar på Ebay, så nu blir det till att skaffa även resten till ett stratabygge, har även fått tag på kropp o hals… Jag frågade samma grej på Diskantforumet (för gitarrbyggare) men där har jag inte fått ett enda svar…

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Nja flytande stall är typ som floyd rose. Och som det allra mesta, man får det man betalar. Bättre lägga ut på något bättre. Här har du lite mera att välja på: http://gitarrdelar.se/index.php?cPath=57_90 Vet inte om schaller gör några stratasvaj men deras egna floyd rose brukar anses vara bättre än floyd rose original.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja flytande stall är typ som floyd rose. Och som det allra mesta, man får det man betalar. Bättre lägga ut på något bättre. Här har du lite mera att välja på: http://gitarrdelar.s...Path=57_90��Vet inte om schaller gör några stratasvaj men deras egna floyd rose brukar anses vara bättre än floyd rose original.

Det var väl därför jag tyckte den nya American Standard stratan var för "lättsvajad"… Man kanske vänjer sig med det, men, nja, ja gillar nog den gamla varianten på svaj, om jag använder svaket blir det ändå inga djupdykningar, mest lite darr bara.. Skulle vara bra att höra Bluesboy recensera sitta flytande A S svaj. Gotho svaj höjs till skyarna på nätet har jag sett.

Här är ett vintage stall som inte är alltför snikbilligt…

http://gmf.jetshop.se/stratsvaj-vintage-wilkinson-krom-2-bultar-p-692-c-1231.aspx

Link to comment
Dela på andra sajter

Den hade den moderna varianten med bara två grövre skruvar som håller stallet, det kallas kanske "flytande stall"…

Flytande stall är att strängarna balanserar fjädrarna på baksidan. Om du har lite spel på några mm i bakkanten på plattan så den inte ligger kloss an så har du flytande stall, dvs du kan vibrera uppåt också. (oavsett 2 eller 6 skruvar)

Floyd-Rose är flytande stall XL-menyn med kaffe och äppelpaj.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Flytande stall är att strängarna balanserar fjädrarna på baksidan. Om du har lite spel på några mm i bakkanten på plattan så den inte ligger kloss an så har du flytande stall, dvs du kan vibrera uppåt också. (oavsett 2 eller 6 skruvar)

Floyd-Rose är flytande stall XL-menyn med kaffe och äppelpaj.

Jo det känner jag till, jag har haft mina strator så det gått att svaja uppåt också, de häller stämningen bättre då tycker jag. Ibland kan en sträng bli för hög efter en svajning, om man då svajar åt andra håpllet brukar det rätta till sig.

Men om tvåpunkts icke Floyd Rose kallas flytande har jag aldrig tänkt på. Floyd Rose är mer som en böld i arslet än kaffe o äppelpaj enligt min ringa åsikt. Man kan även sätta fast vanliga sexskruvars stallen med bara två skruvar, jag körde med tre på mitt, tycket det funkade bättre då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Floyd-Rose bra eller dåligt:

Det var väl snarast att FLoyd ROse är X-tra mycket av svajet jag ville åt, kaffe och paj är gott, Floyd-rose är en smaksak.

Med skruvarna:

Det har också med hur hårt man drar åt dessa. Drar man åt "hårt" med sex skruvar får stallet svårare att röra sig förstås.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder inte vibrato, men det som sitter på min PRS (80-tals) är inte i vägen. Det är väl rätt likt ett Strata-svaj. Jag har för mig att dessa svajj först tillverkades av ett annat företag i ett stycke för att sedan tillverkas av PRS själva med ihopsatta delar (dvs block) vilket skulle vara sämre. Originalet tillverkas fortfarande av:

http://www.mannmadeu...ibrato-bridges/

...Kanske värt att titta på då det kanske passar en strata bättre än Floyd.

Ser ut att starta på ca 1500kr.

https://store.guitar...e_p/2000nos.htm

...Men som sagt: jag är inte svajjare.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att om ska man bygga en strata då ska man ha ett stall som ligger på gitarr kroppen, sätter man på ett floyd rose stall så förlorar man sustain. Även om det inte är mycket, så är det hörbart. Jag köpte en ESP Standard Series Vintage Plus och har ett Wilkinson Vintage på denna gura, trodde det skulle bli strul med stämningen , men fan vad nöjd jag blev, har aldrig haft problem med detta stall. men ska man hänga mycket i svajarmen,då ska det vara ett floyd rose stall och låsbar sadel vid huvudet på guran.Men smaken är som baken!

http://www.stewmac.c...ml?tab=Pictures

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

Har kommit fram till att jag inte vill ha flytande, och att det inte ska vara stål i blocket, har läst en del om att det ger sämre ton.

Det här tycker jag verkar väldigt intressant. Lurt för att jag satsar på ett sånt.

http://gitarrdelar.se/product_info.php?cPath=57_90_96&products_id=3697

Jag har haft Floyd Rose plus låsningar på en gitarr för länge sen o det gillade jag inte alls… Det blir en känsla som att stallet inte sitter fast. Plus att det är för krångligt att byta strängar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kommit fram till att jag inte vill ha flytande, och att det inte ska vara stål i blocket, har läst en del om att det ger sämre ton.

Det här tycker jag verkar väldigt intressant. Lurt för att jag satsar på ett sånt.

http://gitarrdelar.s...roducts_id=3697

Håller de stall till strata med rörliga delar stämningen bra? dvs när man tar i svajarmen ett par gånger?

Har ju inget sådant stall själv,så man undrar ju.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min PRS håller stämningen riktigt bra. Men stämskruvarna låser fast strängen så den inte är upprullad mer än nåt knappt varv vilket förmodligen bidrar. Det går ju att testa en PRS i butik och kolla om man gillar svajet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kommit fram till att jag inte vill ha flytande, och att det inte ska vara stål i blocket, har läst en del om att det ger sämre ton.

Det här tycker jag verkar väldigt intressant. Lurt för att jag satsar på ett sånt.

http://gitarrdelar.s...roducts_id=3697

Flytande stall är inget vidare, gillar man att banka på lite grann när man kompar så är det lätt att det surar både här och där. Sen tappar man ju lite ton också, men det är lite från gitarr till gitarr har jag märkt.

Jag har haft Floyd Rose plus låsningar på en gitarr för länge sen o det gillade jag inte alls… Det blir en känsla som att stallet inte sitter fast. Plus att det är för krångligt att byta strängar.

Att byta strängar går väl någorlunda men att intonera eländet är ju rena jävla fipplande mardrömmen.

Tacka vet jag Fenderstall, bara att plocka fram en mejsel och dra tills nålen pekar rätt. 🙂

Jag ägde en Lone Star under många år som hade hyfsade problem med att hålla stämningen trots allt mekande med än det ena än det andra.

Det som till slut löste problemet vara att jag satte dit låsbara stämskruvar samt bytte sadeln till en GraphTech. På köpet blev tonen bättre också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller de stall till strata med rörliga delar stämningen bra? dvs när man tar i svajarmen ett par gånger?

Har ju inget sådant stall själv,så man undrar ju.

På den tidiga 70-talsstrata funkade det bra, jag hade fyra fjädrar o en sänning på dem så att stallet var lite flytande, dvs att det gick att svaja lite grann även åt fel håll. Det är ganska mycket teknik det sitter i oxå att få dem att hålla stämningen. Det som oftast blir fel när man svajar är att en eller flera strängar blir för höga sen svajat ner ganska mycket, de går för trögt på tillbakavägen i sadeln. Gör man då et snabbt "uppåtsvaj" brukar de rätta till sig. Samma när man stämmer gitarren från början, småsvajar man lite samtidigt o man stämmer kommer den att hålla stämningen bättre sen. Man kan skava av blyerts från en blyertspenna också på strängen precis där den löper genom sadeln så nyper den inte lika lätt.

och det gör det ju inte heller helt

glöm inte kolla dina stämskruvar också om du upplever att det blir ostämt efter svaj

jag har inte börjat leta stämskruvar än, snubben jag ska köpa en hals av är på semester så han kommer inte åt att mäta vad det är för diameter på hålen. Men det blir föstås några stadiga stämmisar. Man kan fästa strängen på smarta sätt så den låser sig själv på bara ett halvt varv utan låsanordning på stämskruven.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det blir föstås några stadiga stämmisar. Man kan fästa strängen på smarta sätt så den låser sig själv på bara ett halvt varv utan låsanordning på stämskruven.

jag tänkte mest på gamla guror där skruven helt enkelt ger med sig svagt

men tips om hur man låser strängen på ett fiffigt sätt är säkert välkommet bland nybörjarna

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tänkte mest på gamla guror där skruven helt enkelt ger med sig svagt

men tips om hur man låser strängen på ett fiffigt sätt är säkert välkommet bland nybörjarna

De två tunnaste strängarna vill ju gärna slira bra nog innan de sätter sig, man vevar på varv efter varv o ändå sjunker det en helton efter en låt… Det här sättet att stränga tror jag att det är Fender själva som tipsat om. Man trär igenom strängen i "pinnen" eller vad den nu kallas, det blir o lämnar aningen slack på strängen, sen viker man den igenomstickande änden åt det som känns o ser ut som helt fel håll, dvs högersväng på strata o tele, trär den under strängen o viker den sen rakt upp. Sen skruvar man åt stämskruven. Efter ett halvt varv kommer den lösa änden att nypas fast av den del som lindas upp runt pinnen, det blir samma princip som med sjömansknopar, tex dubbelt halvslag. Det nyper fast rejält nästan på direkten…

Ett annat sätt som är det jag använder mest är att bara trä strängen två ggr genom hålet. Dumt med det är att det är pilligt att få bort strängen sen när man ska byta, men jag brukar ta en gaffel som verktyg att peta med. Gör så på de två tunnaste bara, de andra brukar sätta sig bra ändå med få varv pålindade.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Och appropå stämma guran: http://www.youtube.com/watch?v=8tfxy_zs0Mo

Superintressant video om om stämning. Att man sak slå hårt o hela tiden på strängen när man kollar på stämdosan visste jag sen några år, men inte det att stämma g-sträng 15 cent för lågt. Jag har brukat stämt efter dosan, sen gjort aningens justeringar enbart efter örat, antagligen har jag tagit ner g-strängen aningen…

Han hyllar PRS gitarrens icke justerbara stall (Sån har väl Die Hard?) och säger att varken Gibson eller Fenders stall är lika bra, eller tom skitdåliga. Men eftersom man kan justera sadlarna på dem är det ju ingen större konst att justera dem lika som han säger? O det är ju så de brukar hamna också, i alla fall med nya strängar. Jag kollade lite på telecastern nyss, den har en 0.53 tjocj E-sträng nedstämd till D, den sadeln får jag skjuta upp en hel del för att få den att stämma. Skulle stallet sett ut som det fasta i videon hade nog tjock-E blivit alldeles för låg en bit upp på halsen.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Han hyllar PRS gitarrens icke justerbara stall (Sån har väl Die Hard?)

Jag? Nej har aldrig ägt en PRS.

Jag kollade lite på telecastern nyss, den har en 0.53 tjocj E-sträng nedstämd till D, den sadeln får jag skjuta upp en hel del för att få den att stämma. Skulle stallet sett ut som det fasta i videon hade nog tjock-E blivit alldeles för låg en bit upp på halsen.

Ja men han utgår från att man kör standardsträngar, 10-46 och E standard och då är väl det där fasta stallet kanon då man aldrig behöver justera. Men kör man i D standard som du och jag gör så funkar det inte med ett sånt fast stall. Nej jag visste inte heller det där med att stämma g-strängen på det där viset och det gäller de allra allra flesta gitarrister.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Och appropå stämma guran: http://www.youtube.com/watch?v=8tfxy_zs0Mo

Att stämma tempererat har funkat bäst för mig, till och med G-strängen låter ofta bra.

Det viktigaste han säger tycker jag nog är att man ska stämma efter sin spelstil, det var ju något man inte visste man skulle göra i början när man lärde sig spela. Mycket frustrerande när guran började sura trots att man varit så petnoga. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det viktigaste han säger tycker jag nog är att man ska stämma efter sin spelstil, det var ju något man inte visste man skulle göra i början när man lärde sig spela. Mycket frustrerande när guran började sura trots att man varit så petnoga. 🙂

Ja vi har väl alla varit där pga det dåliga rådet som han tar upp att man får lära sig stämma löst och alla strängar ska vara spot on på nålen.

Jag langade "stämmarvideon" vidare till "Gearheads". Där blev de typ ganska arga på den "dryge bezzerwissern"… Haha…

https://www.facebook...18331551513302/

😄 Ja sticker man ut så får man alltid räkna med mothugg.

Link to comment
Dela på andra sajter

haha vilken go snubbe! 😄

helt förvirrad å tafatt i början å ingen som helst videoredigering

å så vet han vad han pratar om

gillar

Han hade gjort en kortare videon tidigare, men han tyckte att folk fattade för trögt o gjorde denna på en timme typ.

Slår man riktigt hårt som han gör när man stämmer blir även det fel om man sen ämnar spela en halvlugn låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att nöta detta ämne in absurdum; vad anser ni om mässing? Känner en o annan stratabyggarnörd som anser att mässing är det enda rätta.

Själv är jag lite rädd att strängarna äter sig ner lite i mässingen så det blir vassa spår, sen smäller strängarna stup i kubikenborg.

Kan man höra skillnad på ljud/sustain på mässingsadlar vs stål?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...