Jump to content
Annons

mäta rms i cubase? och hur hög volym på en cd Skiva?


rockstone

Recommended Posts

Jag vill att mina låtar ska ha ungefär samma volym som en låt på tex en köpt cd skiva eller en spotify låt eller liknande.

Därför vill jag veta hur hög volym låtarna jag mixar har, när jag gör en audio mixdown på dom.

Så nu har jag lagt på PAZ -meter stereo(på master kanalen) och ställt in den på RMS,

Jag är helt nollställd på detta ..............men är det ett klokt sätt? eller finns det bättre sätt att göra detta på?

Och finns det några riktvärde man kan gå på, hur hög volym? rms? brukar en färdig låt ha.

Redigerat av rockstone
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
MARY ELLE (oregistrerad)

Jag håller på och undersöker samma sak, såg också tråden om RMS igår. Det som Signia skrev om K-metern lät väldigt bra i alla fall

https://www.studio.se/index.php/topic/104917-level-metering-rmspeak/

Link to comment
Dela på andra sajter

Det absolut enklaste och mest rättvisande sättet att avgöra om en låt är starkare eller svagare i nivå än en annan låt är att lyssna. Rippa in en referenslåt från CD och lägg in den i ett nytt projekt tillsammans med din egen mix. Lyssna sedan hur det låter när du hoppar mellan låtarna, du kommer garanterat att höra vilken av dem som är starkast. Om du vill ha en siffra på skillnaden i upplevd nivå så kan du sänka nivån på den starkare låten tills den låter lika stark som den svagare och sedan läsa av hur mycket du sänkt.

Mätare (vare sig det är RMS, K-meter, R128 etc) kommer bara att berätta en liten del av sanningen när det gäller upplevd ljudnivå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis. RMS meters är bara ett hjälpmedel. Du kan ha alla siffror identiska, men upplevt tryck kommer ändå med största sannolikhet att skilja sig. Bob Katz skriver till och med detta uttryckligen i "Mastering Audio", men har dessvärre glömt sidan, då det var några år sedan senaste bläddringen. Lyssna och justera är det absolut bästa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det absolut enklaste och mest rättvisande sättet att avgöra om en låt är starkare eller svagare i nivå än en annan låt är att lyssna. Rippa in en referenslåt från CD och lägg in den i ett nytt projekt tillsammans med din egen mix. Lyssna sedan hur det låter när du hoppar mellan låtarna, du kommer garanterat att höra vilken av dem som är starkast. Om du vill ha en siffra på skillnaden i upplevd nivå så kan du sänka nivån på den starkare låten tills den låter lika stark som den svagare och sedan läsa av hur mycket du sänkt.

fast vid mix är detta inte så intressant utan mer vid mastering

och då måste man bypassa alla masteringseffekter på materkanalen medan man lyssnar på cdspåret

Link to comment
Dela på andra sajter

fast vid mix är detta inte så intressant utan mer vid mastering

och då måste man bypassa alla masteringseffekter på materkanalen medan man lyssnar på cdspåret

TS verkar vilja sätta nivån redan i mixen, och då blir det ju intressant. Att lyssna på den exporterade mixen i ett separat projekt är ett sätt att göra det på för att slippa slå av/på mastereffekterna. Nackdelen är att det förmodligen blir en del hoppande fram och tillbaka mellan projekten innan det blir "rätt".

Link to comment
Dela på andra sajter

Och finns det några riktvärde man kan gå på, hur hög volym? rms? brukar en färdig låt ha.

det varierar delvis beroende på musikstil. hård elektronisk musik -8--12db rms

den k-mätare som andra talat om i annat tråd verkar ha -14db som standard

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Man kan peka ut en wav och sedan köra audio->statistics på den. Då får man ut LUFS enligt EBU R128 och rms enligt AES-17. Tror att man behöver 7:an för detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

det varierar delvis beroende på musikstil. hård elektronisk musik -8--12db rms

den k-mätare som andra talat om i annat tråd verkar ha -14db som standard

Ja. Katz har uppdaterat K-meter förslaget nu, till V2. Där finns från -20 till -10dB rms med. Men nästan alla K-mätare är gjorda efter V1 och där finns bara -20, -14 och -12.

Dagens kommersiella nivåer är grymt mycket högre än så. Skrillex t.ex. snittar på typ -5dB rms. K-metering är idé som är emot att nivåer körs så högt/hårt, så det är därför dom ligger där dom ligger. Vill man konkurrera med dagens nivåer så måste man gå utanför idén som K-metering (eller LRA-mätare) är tänkta för. Då funkar nog peak/rms mätare bättre, eller PAR/Crest Factor om man hittar sån mätare.

Man kan peka ut en wav och sedan köra audio->statistics på den. Då får man ut LUFS enligt EBU R128 och rms enligt AES-17. Tror att man behöver 7:an för detta.

Precis, och innan 7an så får man bara ut peak och RMS. Bättre att göra såna offline mätningar än att ha en real-tidsmätare. Med såna måste man sitta o vänta hela låtens förlopp innan man får resultatet. Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...