Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

iLok Àr guds straff till hederliga mÀnniskor, eller en USB-dongle som man lagrar licenser pÄ om du sÄ vill.

Men om du kollar efter sÄ finns alternativet att lÄsa upp den via nÀtet ocksÄ, sÄ du behöver tack och lov inte fotbojan.

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Fattar inte alla som ska gnÀlla pÄ ilok.

Postat

Jag köpte Drumagog-pluggen till min Ipad. Har dock inte anvÀnt den Àn förutom testat lite. Kostade nÄn hundring pÄ rea har jag för mig. (Ingen Ilok behövs, men det Àr vÀl bara för att förhindra "pirat"-anvÀndande?)

Postat

Är det en USB grej? För jag har fan inte plats med fler grejer , har bara 3 USB jack pĂ„ datorn Ă„ dom Ă€r upptagna av mus, ljudkort samt dongle-grej till Cubase

Postat

Är det en USB grej? För jag har fan inte plats med fler grejer , har bara 3 USB jack pĂ„ datorn Ă„ dom Ă€r upptagna av mus, ljudkort samt dongle-grej till Cubase

Ja det Àr det, och sÄ fort du skall anvÀnda programmet som Àr licenserat av din iLok sÄ mÄste iLoken vara inpluggad. MÄnga program anvÀnder sig utav det.

Postat

Har en musikerbekant som skrek högt och ljudligt över Ilok dÄ han inte hittade sin,,, sÄ det Àr ett idiotpÄfund tycker jag.

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Har en musikerbekant som skrek högt och ljudligt över Ilok dÄ han inte hittade sin,,, sÄ det Àr ett idiotpÄfund tycker jag.

Att han Àr glömsk och inte vet var han har gjort utav den, Àr det ilok som Àr idiotpÄfund eller din kompis som Àr det?

Postat

Dongelskydd Àr det tveklöst bÀsta enligt min mening. Uppgradering av delar i datorn innebÀr annars att man mÄste klydda med nya challenge/response-koder pÄ alla program och pluggar som behöver sÄdant. Med dongelskyd har man licensen i dongeln och slipper problem med sÄdant, utan kan fortsÀtta köra direkt.

Jag har ett femtiotal licenser i iLok och ett tiotal i eLicenser, sĂ„ alla dem slipper jag trassla med koder till. 🙂

BÄde eLicenser (Steinberg) och iLok funkar i USB-hub med egen nÀtdel, sÄ antalet portar Àr oftast inget hinder. Codemeter (Magix) vill dÀremot inte fungera dÀr (Ätminstone inte min), utan den krÀver en egen port i datorn. Mus och tangentbord brukar funka fint i en vanlig USB-powered hub.

Postat (redigerat)

Det blir till att skaffa en USB-hub 🙂 , tror jag har en med 10-platser. Finns lite varstans. Se bara till att inte koppla in ljudkortet pĂ„ denna, hastigheten blir lĂ€gre..

- F:n nu hann du före igen Claes 🙂

Redigerat av laban1
Postat

Det blir till att skaffa en USB-hub 🙂

Jag vet att vi tycker olika om detta, men jag mÄste sÀga att det fascinerar mig att folk stÄr ut med att köpa bÄde dongle och USB-hub för att skydda utvecklarna frÄn piratkopiering. Inte minst Àr det omstÀndigt för de med laptop.

Att mjukvara Àr lÄst till hÄrdvara tycker jag Àr helt ok om hÄrdvaran fyller nÄgon relevant funktion för anvÀndaren, men i detta fallet fyller den ju bara en funktion för utvecklaren.

Jag hÄller med om att request-response inte Àr nÄgon optimal lösning heller, men för de allra flesta sÄ Àr det nog ÀndÄ smidigare. Vilket nog ocksÄ Àr anledningen till att fler och fler företag vÀljer att sluta med dongles. Tack och lov.

Postat

Jag vet att vi tycker olika om detta, men jag mÄste sÀga att det fascinerar mig att folk stÄr ut med att köpa bÄde dongle och USB-hub för att skydda utvecklarna frÄn piratkopiering.

USB-hub kan man ha till syntar och kontrollers, mus....VRM-box...

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Jag har ett femtiotal licenser i iLok och ett tiotal i eLicenser, sĂ„ alla dem slipper jag trassla med koder till. 🙂

Öh, tiotal? Vilka fler Ă€r det som man kan lĂ€gga pĂ„ e-Licenser? đŸ˜Č Har visserligen gamla AirEQ pĂ„ den ocksĂ„ men vet inga andra som anvĂ€nder sig av den dongeln.

Postat

Öh, tiotal? Vilka fler Ă€r det som man kan lĂ€gga pĂ„ e-Licenser? đŸ˜Č Har visserligen gamla AirEQ pĂ„ den ocksĂ„ men vet inga andra som anvĂ€nder sig av den dongeln.

Allt frÄn Steinberg (och ett fÄtal andra)...

Det var tydligen bara 9 jag hade... 😉

HALion Player OEM

Scarbee Imperial Drums XL

Wavelab 7

Virtual Guitarist 2

Hypersonic 2

Halion Sonic 2

Groove Agent 3

Cubase 7.5

Waldorf Largo

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Jaha ja dĂ€r ser man. 🙂 Det hade kunnat vara bra alternativ för alla som har steinberg dongel att man kunde fĂ„ ha haft licenser pĂ„ den istĂ€llet för att behöva köpa en ilok. Men men man kan inte fĂ„ allt.

Postat

USB-hub kan man ha till syntar och kontrollers, mus....VRM-box...

Om man inte har behov av det dÄ? Att tvingas köpa en hub för att fÄ plats med alla sina dongles kÀnns bara deprimerande.

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Det Àr ingen som tvingar dig ha en dongel. FörstÄr inte vad problemet Àr.

Postat

Det Àr ingen som tvingar dig ha en dongel. FörstÄr inte vad problemet Àr.

NÀ, jag ratar helt enkelt tillverkare som anvÀnder dem (och lÄter dem veta det).

Jag blir bara fascinerad av de som villigt accepterar det, och rent av tycker att det Àr en bra lösning. I mina ögon Àr det lika korkat som tv-licens för datorer och mobiltelefoner.

Die Hard (oregistrerad)
Postat

NÀ, jag ratar helt enkelt tillverkare som anvÀnder dem (och lÄter dem veta det).

Jag blir bara fascinerad av de som villigt accepterar det, och rent av tycker att det Àr en bra lösning. I mina ögon Àr det lika korkat som tv-licens för datorer och mobiltelefoner.

DÄlig jÀmförelse. Alla tycker olika. SvÄrare Àn sÄ Àr det inte. HÄll dig till dina C/R lösningar och var nöjd med det sÄ Àr vi andra nöjda med annat. Det finns annat Àn din vÀrld i den hÀr vÀrlden.

Postat

Är det en bra lösning med challenge/response-koder, som mĂ„ste Ă€ndras varje gĂ„ng du uppgraderar nĂ„got i datorn? FrĂ„n min synvinkel Ă€r det minst lika korkat som du tycker att dongles Ă€r. TyvĂ€rr tvingas jag anvĂ€nda challenge/response-koder för ett antal pluggar, medan jag tycker att det ultimata hade varit att ha samtliga licenser pĂ„ iLok, sĂ„ att man bara behöver aktivera licensen en gĂ„ng för alla och sedan slipper trassel med koder oavsett vilka förĂ€ndringar man gör.

Postat

Är det en bra lösning med challenge/response-koder, som mĂ„ste Ă€ndras varje gĂ„ng du uppgraderar nĂ„got i datorn? FrĂ„n min synvinkel Ă€r det minst lika korkat som du tycker att dongles Ă€r. TyvĂ€rr tvingas jag anvĂ€nda challenge/response-koder för ett antal pluggar, medan jag tycker att det ultimata hade varit att ha samtliga licenser pĂ„ iLok, sĂ„ att man bara behöver aktivera licensen en gĂ„ng för alla och sedan slipper trassel med koder oavsett vilka förĂ€ndringar man gör.

+1, pÄ kornet

• 3 veckor senare...
Postat

Jag köpte ocksÄ Drumagog till Ipad och det rÀckte gott för mig. Funkar bra och dessutom lite roligt att jobba med.

Postat

Det bÀsta vore vÀl om man slapp alla kopieringsskydd helt. Föredrar ocksÄ dongel istÀllet för mjukvarulicens, men hÄller med om kritiken av det ocksÄ.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.