Von Tratt Postat 2 februari 2014 Postat 2 februari 2014 Jag hade tänkt att använda två passiva högtalare som scenmonitorer. Och för tillfället har jag två tele till tele-kablar från mixer till slutsteget. Nu är då min fråga om det blir någon skillnad om jag skulle köra tele till xlr istället? Alltså tele från mixerbordet till xlr i slutsteget. Blir det någon märkbar skillnad i ljudkvalitén att det är värt att investera i ett par nya kablar?
peterT Postat 2 februari 2014 Postat 2 februari 2014 (redigerat) Det är bättre att köra balanserat om det går, det är inte säkert att mixerbordet skickar balanserat, kolla i manualen. Men det brukar funka bra obalanserat också, men får du problem med brum och störningar är det bättre med balanserat. Någon skillnad i ljudkvalitet borde det inte bli. Redigerat 2 februari 2014 av peterT
Claes Holmerup Postat 2 februari 2014 Postat 2 februari 2014 Tele kan också vara balanserat, så frågan är om det är TRS ("stereotele") och balanserad kabel eller om det är obalanserad kabel och TS ("monotele")...? Förutom balanserat/obalanserat så är det ingen som helst ljudskillnad om du använder en annan kontakt. En fördel (och ibland nackdel...😉) med XLR, är att kontakterna har en låsning som gör att kontakten sitter fast ordentligt.
laban1 Postat 2 februari 2014 Postat 2 februari 2014 (redigerat) Ha koll på om mixerbordet har tele TRS (stereo) ut eller XLR ut. Ops, du hann före Claes.. Redigerat 2 februari 2014 av laban1
Von Tratt Postat 3 februari 2014 Trådstartare Postat 3 februari 2014 Tack för svaren! Vad jag har kunnat se så funkar det med balanserad tele ur aux-portarna på mixerbordet.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.