Jump to content
Annons

Kvantisera analoga trummor?


rockstone

Recommended Posts

Försöker redigera trummor som svajar i tempo, just nu en vers som går i 175 bpm, finns det några bra knep, enstaka slag går ju att flytta, och även vissa partier går ju att timstrecha men nu har jag problem,

Har ni några bra knep?

versen ökar sakta i tempo...........inte bra detta

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu vet man ju inte hur "dåligt" han spelar din trummis men att det fluktuerar inom rimliga gränser är ju det som gör pop/rock musik levande och varför man föredrar riktiga trummor, är det så att det suger giraffdase byt trummis eller låt honom spela till klick...jag skulle inte för allt i världen vilja sitta och pula med kvantisering av livetrummor, sånt finns det maskiner till i så fall, hade ett jobb med ett rutinerat bluesband där trummisen bara inte kunde sätta baskaggeslagen dom flappade och levde fan lät som en idiot utsläppt fr Beckis typ så han bad mig flytta på i princip alla bk markeringar vilket jag vägrade och sa: du spelar ju så här jag kan dra ner dom i mix för att rädda resten som var svinbra, det bandet upplöstes kort därefter...kontentan är att i en avslöjande studioinspelning kommer mkt fram som vissa inte är medvetna om***

Link to comment
Dela på andra sajter

Försöker redigera trummor som svajar i tempo, just nu en vers som går i 175 bpm, finns det några bra knep, enstaka slag går ju att flytta, och även vissa partier går ju att timstrecha men nu har jag problem,

Har ni några bra knep?

versen ökar sakta i tempo...........inte bra detta

spela till klick om det blir ett problem om han spelar ensam.

Spelar ni in live tillsammans med trummisen är det nog ett absolut måste

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo Ja, jag har spelat med massa trumisar med klick ,utan klick, live, till förinspelad musik med klick och alla andra tänkbara varianter, MEN alla trummisar håller inte helt jämt tempo ändå, ibland måste det redigeras om det ska funka, eller så kan man slänga tagningarna,Men nu skulle jag vilja redigera. Finns det nån bra plugg som jag kan ha nytta av, jag har cubase 5

Link to comment
Dela på andra sajter

spela till klick om det blir ett problem om han spelar ensam.

Spelar ni in live tillsammans med trummisen är det nog ett absolut måste

Varför då 😳

Jo Ja, jag har spelat med massa trumisar med klick ,utan klick, live, till förinspelad musik med klick och alla andra tänkbara varianter, MEN alla trummisar håller inte helt jämt tempo ändå, ibland måste det redigeras om det ska funka, eller så kan man slänga tagningarna,Men nu skulle jag vilja redigera. Finns det nån bra plugg som jag kan ha nytta av, jag har cubase 5

MEN jag måste säga att då har du haft en jävla otur eller så var dom packade???

Nej skämt åsido det finns faktiskt massor av trummisar, gitarrister osv som är precis lika taktfasta som en metronom och ej behöver nåt klick för 5 öre...

Clicktrack kom till på 80-talet då musiken blev mer statisk och stiff i synteran, den var den tiden liksom, men i alla tider och från tidernas begynnelse har det skapats fantastisk musik utan just klick och med fördelen gratis som kallas feeling eller vad man vill, det kan du inte åstadkomma när du är fjättrad av ett klick i lurarna, men så beror det ju på om man vill vara mainstream och låta som allt annat som gjorts de senaste 30 åren eller skapa levande musik*

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur fungerar det? finns det något sånt, man kan använda i cubase 5

Det fungerar så att den söker efter transienter i ljudfilen efter ett not-värde du angivigt. Sedan skapar den ett klipp vid dessa transienter och flyttar dem rätt, samt fyller ut hålen med det redan inspelade materialet som existerar.

Händer ibland att man får hjälpa den på traven, men är oftast extremt solid.

Huruvida cubase har liknande vet jag ej. Skulle jag gissa tror jag inte det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och fördelen med beat detective är att man kan utgå ifrån låt säga virveln, och sedan applicera dom förändringar man gjort med den på dom andra trumspåren med.

Så att virveln spelar exakt i synk på alla spår. Så att det inte blir konstigt med överhängsmickarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

men så beror det ju på om man vill vara mainstream och låta som allt annat som gjorts de senaste 30 åren eller skapa levande musik*

Så med click är det inte levande musik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda du kan göra i cubase 5 är att flytta alla slag till gridet för hand. Det är jobb, men det får man leva med. Alt + Klicka precis innan transienten för att klippa. Alt+Ctrl för att flytta eventet. Repeat. Finns säkert några videos på youtube om du söker på "slip edit drums" eller något liknande.

I PT finns beat detective för att automatisera processen, och logic har något liknande. Ödsla ingen tid på time stretching. Det är skräp för ändamålet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sätt markers med längre mellanrum och kvantisera med större mellanrum, typ 1bar eller 1/4 och inte på varje slag, så det lever lite. Sen om det går att köra alla spår samtidigt är väl bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...