Jump to content
Annons

Cubase 5 + midi [Problem löst]


trubadur1234

Recommended Posts

Hej! Jag tog hem en version av Reaper! Extremt märkligt...där funkade synten utmärkt..jag kunde spela in midi....hur lätt som helst...så det är inte syntens fel......recordade midi o spelade upp det...gick hur bra som helst...men varför går det inte i cubase 5 o med Steinbergs eget ljudkort? Märkligt! Nu kan jag ju inte Reaper så det är inget för mig när man är van Cubase..men det är intressant att det gick hur lätt som helst att spela in midi i Reaper!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 84
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

MIDI ska inte påverkas av 32 eller 64-bitar om jag minns rätt, det fungerar som sagt i övrigt.

Jag tror det hela handlar om en eller ett antal inställningar som du inte lyckas få rätt. Låt Lundin hjälpa dig via teamviewer så ska du nog få igång det sen. Du svarar som sagt tyvärr inte helt på våra frågor vi ställer, så det är nog enklare om Ludin själv får ta sig en titt på det hela.

Link to comment
Dela på andra sajter

Teamwiever...hur gör jag det? Blir snart vansinnig över gormet...förstår inte vad jag gör för fel i Cubase.....orsaken till att det funkar i Reaper 64 var att man kunde enable varje midi in och ut..kan man inte det i Cubase? Eller är enable inbyggt i Cubase......i Reaper 64 var det så enkelt bara enable sen gick det att spela in! Dock är det problem med vst i Reaper..vill ju helst köra Cubase!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Teamwiever...hur gör jag det? Blir snart vansinnig över gormet...förstår inte vad jag gör för fel i Cubase.....orsaken till att det funkar i Reaper 64 var att man kunde enable varje midi in och ut..kan man inte det i Cubase? Eller är enable inbyggt i Cubase......i Reaper 64 var det så enkelt bara enable sen gick det att spela in! Dock är det problem med vst i Reaper..vill ju helst köra Cubase!!

Om du noga läser igenom hela tråden och de svar du har fått tror jag att du kommer lösa det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har flera gånger förklarat för dig vad du ska göra men utan att få någon respons på om du verkligen har gjort det. Ena stunden säger du "jag har testat allt", men sen undrar du ändå hur du gör en viss sak.

Till exempel så frågade Claes om du hade testat med ett instrumentspår eller midispår. Det svarade du inte på, utan tog istället upp "midi device manager" och ställde en fråga om det. JakobP svarade att det inte är synten som ska synas, utan ditt MIDI-interface. Inte heller det fick vi någon respons på där du till exempel hade kunnat skriva: aha, då förstår jag!

Vid flera gånger har vi sagt att redigera MIDI i programmet är en helt annan sak än att spela in MIDI från en extern enhet. Inte heller där fick vi någon respons på att du förstod vad vi menade.

Jag ber om ursäkt nu om du tar illa vid dig då jag vet att detta inlägg låter väldigt hårt för det är verkligen inte min mening. Men jag kände ändå det var nödvändigt att säga för kommunikationen mellan oss och dig är inte tillräcklig för att vi ska kunna hjälpa dig fullt ut.

Det vi nu alltså har kommit fram till är att du i alla fall får upp varje ljudkorts MIDI-in och MIDI-ut i cubase, stämmer detta? Får du även upp det om du använder den midi till usb-dongel du har? Om det stämmer, börja sedan med att skapa ett MIDI-spår. Sen kollar du igenom det inlägg med bilder som Claes har lagt ut till dig för att få till det rätt med hur MIDI-signalerna ska skickas in i det vst du har valt.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK!! Jag tar inte illa vid mig...det har gått för långt nu jag är ganska desperat......jag får upp midi in och midi out i Cubase..syns hur bra som helst...har skapat ett midispår el ett instrumentspår och följt anvisningarna..ingen response..inget utslag på tangenttryckningen!! Midi från synten går inte in i Cubase! Det var därför jag testade Reaper 64.....där funkar synten..midisignalen går in o det går att spela in midi!! Kör både mitt gamla ljudkort E-Mu 1820 + Steinberg UR 22 men med samma resultat......midi inj o midi out syns i device setuo o är aktiva.......men det blir inget utslag på mätaren i Cubase.....så vad gör jag för fel...hur kan det funka i Reaper 64?

Link to comment
Dela på andra sajter

OK!! Jag tar inte illa vid mig...det har gått för långt nu jag är ganska desperat......jag får upp midi in och midi out i Cubase..syns hur bra som helst...har skapat ett midispår el ett instrumentspår och följt anvisningarna..ingen response..inget utslag på tangenttryckningen!! Midi från synten går inte in i Cubase! Det var därför jag testade Reaper 64.....där funkar synten..midisignalen går in o det går att spela in midi!! Kör både mitt gamla ljudkort E-Mu 1820 + Steinberg UR 22 men med samma resultat......midi inj o midi out syns i device setuo o är aktiva.......men det blir inget utslag på mätaren i Cubase.....så vad gör jag för fel...hur kan det funka i Reaper 64?

Är du helt säker på att det är ljudkortens in och ut som syns, och inte något annat? Där du ställer in vard MIDI-spåret ska lyssna på, har du provat att det ska lyssna på alla portar och alla midi-signaler in? Väljer man att det ska lyssna på alla så betyder det att det till exempel ska ge utslag på två midi-klaviaturer om man har det inkopplat. Säger vstn att den får midi-signal? På endel kan man se det på lite olika sätt.

Jag kan tyvärr inte vara till mycket mera hjälp såhär, dels för att jag inte riktigt vet vad som går snett, dels för att jag inte är helt 100% insatt i cubase då jag jobbar med andra DAWs. Ett alternativ skulle vara om någon fick hjälpa dig med hjälp av teamviewer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är oerhört tacksam för alla svar och all hjälpsamhet i detta forum! Kanske har jag haft svårt att förtydliga mig i vissa svar! Men det är så när man snöar in på en sak! Och denna sak är faktiskt: varför får min synt ingen kontakt med Cubase 5? Det är den stora frågan!! Inget utslag alls på midimätaren! När jag sen testar Reaper 64 och det fungerar blir man ju konfunderad. I Reaper 64 syns synten och den ger utslag + att det går att spela in midi. Men inte i Cubase 5......har fortfarande inte fått ngn förklaring på vad man skall göra i Cubase (enabla)för att midisignalen skall gå in! Ursäta min envishet...antigen är jag stenkorkad el så är det ngn enkel knapptryckning jag missat!!! Sorry folks!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Reaper kör även WDM drivrutiner ( Windows Driver Model) vilket skulle kunna svara på att det funkar i Reaper men inte Cubase.. Cubase kör bara ASIO eller den sämre Direct X emuleringen (som ger hopplös latency bl.a)

Om du går in under Preferences i Reaper och sedan Audio / Device: ( Audio Device Settings)

Vad är det för något valt där? Kan du får fram något det står ASIO på och även få det att generera MIDI kommer det nästan garanterat att fungera i Cubase ( Det du väljer i Reaper kan ge en fingervisning vad du ska titta efter i Cubase ) är det WDM som är valt i Reaper och bara det som funkar i REaper kan det bli knepigare, däremot inte tvärkört..

Som KvK säger så är det inte lätt att veta om du missat något när det inte kommit detaljerade svar tillbaka på allt som föreslagits....

Teamviewer installeras på datorn och ger sen när det är installerat ett ID-nummer och ett lösenord vilket kan lämnas ut till någon som ska hjälpa till att utföra grejer i ens dator om man råkat ut för ett problem man inte kan förklara i ord.. ( Jag har redan Teamviewer 8 installerat ) Jag kanske kan göra ett försök imorgon kväll.

Dra iväg ett PM om/när du installerat så kan vi se om det passar

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Reaper kör även WDM drivrutiner ( Windows Driver Model) vilket skulle kunna svara på att det funkar i Reaper men inte Cubase.

Troligen inte, ASIO och WDM rör audiohantering, MIDI ska du kunna du spela in helt utan drivrutiner för audio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Troligen inte, ASIO och WDM rör audiohantering, MIDI ska du kunna du spela in helt utan drivrutiner för audio.

Hehe.. ja, du ser vad som kan hända när haspen är av.. Windows Driver Midi var det ju jag tänkte på 😉

Kollade i Reaper igår och kunde inte se att den ställer in MIDI automatisk trots att datorn jag kör Reaper på har både ett och två kompetenta MIDI interface tillgängliga.. så något i hela den här historien är extra lurt

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jadu. E-MU och drivrutiner. Det är en besvikelse. Men kolla så att det inte finns nyare beta-drivrutiner. Jag använde det ett tag med mitt 1616 PCI i W7 64-bit innan jag bytte till RME, och det fungerade nästan felfritt. Inga problem med MIDI men det låste sig och kraschade ibland.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Jadu. E-MU och drivrutiner. Det är en besvikelse. Men kolla så att det inte finns nyare beta-drivrutiner. Jag använde det ett tag med mitt 1616 PCI i W7 64-bit innan jag bytte till RME, och det fungerade nästan felfritt. Inga problem med MIDI men det låste sig och kraschade ibland.

Eftersom TS testat med 2 andra midi-interface och får samma resultat

så borde inte problemet ligga där.

Problemet ligger i Cubase inställningar men kör inte Cubase själv så där

får någon annan hjälpa till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom TS testat med 2 andra midi-interface och får samma resultat

så borde inte problemet ligga där.

Problemet ligger i Cubase inställningar men kör inte Cubase själv så där

får någon annan hjälpa till.

Okej. Jag läste inte hela tråden.

Så länge MIDI-interfacet godtas av Cubase (går att hitta portarna i Device Setup under MIDI) och dessa portar går att välja på valfritt MIDI-spår bör det fungera, annars är något annat tokigt. Det är möjligt att man kan ha kluddat till det i andra inställningar, men så länge man inte varit och ändrat på andra inställningar borde det fungera. Ser du ingen MIDI-aktivitet i transportpanelen i Cubase efter detta är det förmodligen antingen interfacet (inkl. drivrutiner), kablarna eller synthen som är orsaken.

Jag har aldrig behövt göra mer än så för att få MIDI att fungera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla vänner som har hjälpt mig i denna tråd!!!! Nu är problemet löst! Fråga inte mig varför..jag är ingen windowstekniker...men beslöt mig för att installera om win 7 64 på nytt...gjorde helt rent o skapade en helt ren o ny installation! Så där....plötsligt fungerade midisignalen från synten in till Cubase hur bra som helst! Nu har jag beställt Cubase 7 för att förbättra allting! Tack för alla trådar o all hjälp...jag kunde ju inte veta att det var en trasslig win 7 installation som spökade!! Jag vill tacka alla på Studioforum för alla goda råd jag har lärt mig mct!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det var ju skönt att det löste sig.

Jag kom på i morse att den här typen av konstiga fel alltid uppträder när man inte installerar saker som administratör i Windows 7.. det är satans petigt med den saken för vissa typer av mjukvara, drivrutiner för ljudkort kan vara en sån sak.

Så gör det till en vana om inte själva installationsfilen frågar dig när den startas: Högerklicka på installationsfilen och välj "Kör som administratör" så kommer du i princip alltid kunna vara säker att det blir rätt

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...