Jump to content
Annons

Den klassiska frågan - vilken dator?


BeeZed

Recommended Posts

Hej.

Jag är på gång att uppgradera mig lite och behöver en dator för mobilt bruk.

Kör idag PC, där jag kör följande prylar:

Presonus Studio One (primär)

Cubase 7 Artist (tyvärr)

Nexus

Sylenth1

En del NI-pluggar

En del Waves-pluggar

En del andra pluggar

På datorn idag (win8, 4 GB , 2.8 Ghz Intel Quad) Brukar jag ligga på en 14-20 pluggar igång, och en 60-100 spår/kanaler i en produktion utan att det laggar.

Har inga problem att byta plattform då min licens sträcker sig på båda.

Jag letar efter prestanda och vill inte ha Mac vs PC snack! :-)

http://www.netonnet.se/art/dator/apple/macbook/apple-macbookproretina13/196472.7300/#tabs

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/touchskrm/13a3tum/samsung-np940x3g-k03se/194778.8208/#tabs

Vad är skillnaden mellan i5 & i7, och jobbar Mac / PC olika på dessa proccessorer?

GHZen verkar ju vara mer eller mindre samma enligt spec?

Tacksam för alla svar och råd...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

[...]

Vad är skillnaden mellan i5 & i7, och jobbar Mac / PC olika på dessa proccessorer?

GHZen verkar ju vara mer eller mindre samma enligt spec?

Tacksam för alla svar och råd...

Skippar helt några rekommendationer utan går direkt in på hårdvaran. Hoppas att det är ok.

Skillnaden mellan Intel i5 och i7 är att i7 har något som kallas för "hyper threading" som enligt Intel (tillverkaren av processorn) skall ge ungefär dubbel prestanda i och med att antalet kärnor i processorn dubbleras med "hyper threading". I daglig användning beror det helt på hur väl programmen du använder är anpassade för "hyper threading" hur effektiv "hyper threading" blir i praktiken. Ger mig på några förenklade exempel och hoppas att detta blir någorlunda bra förklaring.

i5 dual core = Intel i5 med 2 st processorkärnor = 2 st processorer.

i5 quad core = Intel i5 med 4 st processorkärnor = 4 st processorer.

i7 quad core = Intel i7 med 4 st processorkärnor + 4 virtuella processorkärnor = 4+4 = 8 st processorer.

i7 hexa core = Intel i7 med 6 st processorkärnor + 6 virtuella processorkärnor = 6+6 = 12 st processorer.

Intel Xeon har också stöd för "Hyper threading" men jag misstänker att du inte kommer att köpa en sådan dator/CPU då den är väldigt kostsam i dagsläget.

Nu har jag inte stenkoll på Windows 8 (PC) men förmodligen är det ingen större skillnad hur effektivt operativsystemen Windows 8 och OS X 10.9 Mavericks (Mac) använder hyper threading utan allt beror på din DAW och dina pluggar och annan mjukvara din dator använder sig av.

Generellt sett är det bättre ju högre klockfrekvens en processor har eftersom alla program inte är optimerade för hyper threading och/eller kan använda sig av fler än en processor. Normalt sett gäller detta främst för gamla operativsystem, spel och program.

Skall man spela datorspel är Windows bättre idag än vad OS X är. I OS X medföljer "Boot Camp" som möjliggör att man installerar Windows på en Mac. Finns ingen motsvarighet för Windows utan då för man bygga en egen "Hackintosh".

EDIT: Stavfelsnisse

Redigerat av Implasticyde
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste tyvärr säga emot här, även några i5 har hyper threading, bland annat den som är i Macen TS har länkat:

http://ark.intel.com...-up-to-3_10-GHz

Dock så fungerar alltid en cpu med riktiga kärnor bättre än en cpu där varje kärna kan köra flera trådar, även om de skulle ha samma klockfrekvens och övriga egenskaper. En i5 med hyper threading är såklart inte dålig, men om man för liknande pris kan hitta en med riktiga kärnor får man lite mer prestanda 🙂

Edit: Jag menar alltså, en i5 med 4 riktiga kärnor fungerar bättre än en i5 med 4 trådar.

Att säga en tvåkärnig cpu med hyper threading har fyra kärnor är kanske inte helt rätt. De första "fyrkärniga" processorerna från Intel kallades fyrkärniga, men var egentligen tvåkärniga med hyper threading, och det gillades varken av konkurrenter eller kunder. Idag säger ibland därför istället hur många trådar en cpu har, i alla fall i datornörds-världen hehe 🙂

Jag kan tyvärr inte tipsa dig om den ena eller andra datorn av de du TS har länkat. En Mac är alltid en Mac, och både har sina för och nackdelar. Den från Samsung har visserligen en i7, dock har den bara 2 riktiga kärnor och totalt 4 trådar, så jag tycker inte den är prisvärd. Och även om den har hög upplösning så kan en större skärm vara skönare att jobba med musik på. Men det är då såklart då en personlig sak som jag tycker 🙂

Redigerat av KlasVonKlas
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...