Jump to content
Annons

Bra EQ för att mixa Rap Vocals


Gäst

Recommended Posts

Har ni något tips på en schysst EQ som låter bra ?

Ska vara ganska simpel att använda. Pris spelar ingen roll. Gärna en Compressor av samma märke.

Gärna så man ser "ljudet" i EQ så det blir lättare att skära av/boosta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du menar upp och ner så är det väl dels analyzern som rör sig och sen visar väl en kurva nivån på ev kompression som sker skulle jag gissa...?

Rör den sig däremot i sidled är det väl nåt annat...automatisering av frekvensen är det enda jag kan komma på...

Redigerat av D200
Link to comment
Dela på andra sajter

Märklig tråd, helt klart - så det är dax att sätta ner foten lite...

Det finns ingen eq eller kompressor som är speciellt lämpad för någon speciell musikstil, utan det handlar enbart om att lära sig ratta så att det låter som det ska. Det kan man utan problem göra med pluggarna som följer med DAW-programmet från början. Innan man har lärt sig ratta medföljande pluggar, är det faktiskt meningslöst att börja skaffa andra pluggar - för utan att behärska pluggarna, så kan man inte heller avgöra om man verkligen behöver någon annan plugg eller inte.

Det är ju väldigt onödigt att lägga tid och pengar på att försöka lära sig ännu fler pluggar, när man har sådana som fungerar alldeles utmärkt redan när man köper sitt DAW-program.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ja sånt ser man en hel del på kvr där folk kan ha hundratal pluggar. De är samlare än musiker. Pluggarna som följer med Cubase är bra och deras gejt har jag inte provat någon annan som gett mig en anledning att införskaffa en annan som ett exempel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Duende%20Native%20Channel.jpg

Inte mycket till Visuella hjälpmedel med ett SSL eq , Men dom är bra

Duende%20Native%20Channel.jpg

Inte mycket till Visuella hjälpmedel med ett SSL eq , Men dom är bra

Är det en channel strip ? Eller ska man mixa "allt" med den ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Vem fan köper pluggar för sina hobby projekt?

Många däribland jag. Om bara proffs köpte skulle det knappt finnas någon marknad för dig att ladda ned.

Ladda ner allt du ser, lek och ha kul.

Ja det var verkligen ett bra råd. Har du flera ditt snille? Ett säkert sätt att bara sitta och testa plugg efter plugg utan att lära sig tillräckligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många däribland jag. Om bara proffs köpte skulle det knappt finnas någon marknad för dig att ladda ned.

Ja det var verkligen ett bra råd. Har du flera ditt snille? Ett säkert sätt att bara sitta och testa plugg efter plugg utan att lära sig tillräckligt.

1. Jag laddar inte ner.

2. Du vet om att det finns gratis pluggar man kan ladda ner?

Testar man plugg efter plugg börjar man till slut lista ut hur dom olika enheterna fungerar. Dom flesta kompressorer har samma funktioner, samma med EQ etc etc.

Lär ju knappast ta mer än några veckor att kolla igenom dom flesta topplistorna på nätet och plocka det som ser intressant ut.

Sen vadå lära sig plugins. läs manualen, det tar en kvart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill återigen slå ett slag för vad Claes sa i sitt inlägg. Det är helt onödigt att skaffa en annan plugg om man inte lärt sig använda det befintliga. Den medföljande EQn i en daw fungerar till att EQa allt, det är lixom därför det följer med en EQ. Lyckas man inte få ett bra ljud med den är det personen bakom rattarna och/eller det inspelade materialet som det finns brister i.

Det som däremot kan vara skillnader mellan olika EQs är att de färgar ljudet på olika sätt. Dock inte så pass att det skulle låta illa med en viss EQ. Det skulle vara en märklig EQ i så fall.

Det finns en del guider på hur man kan EQa på youtube. Bara o söka 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer!

Anledningen till att jag har olika eq- och kompressor-pluggar, är främst att vissa ger en liten touch färgning och att vissa har ett användarinterface som tilltalar mig bättre eller har andra funktioner tillagda.

Det går utan problem att göra fullvärdiga skivproduktioner med eq och kompressor som följer med Cubase, så det spelar ingen roll vilken plugg man frågar om, om den kommer att fungera bra till rap (eller vilken stil som helst) - i samtliga fall kommer svaret att vara "ja".

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...