Jump to content
Annons

Dålig separation i gitarrljudet


browno

Recommended Posts

Hej. Jag är mitt under en inspelning med mitt band, och har nu stött på lite problem. I en låt så börjar det med en ganska snabb gitarr som spelar en slinga. Men ljudet grötar ihop sig fullständigt, så jag skulle behöva lite tips på hur jag vi ska gå tillväga för att man ska kunna urskilja de enskilda tonerna bättre.

Så här har vi gått tillväga: JJlabs stärkare mickad med en tsm mt57 (shure kopia) vinklad ca 35-45 grader. Vi har provat med både inbyggda disten och en boss distpedal. Spelat med både fender strata och epiphone les paul standard. men vi får det inte som vi vill. Vi har vridit ner disten men det blir fortfarande fel, och jjlabsen låter dålig med lite dist, det känns som att mycket eller inget är det enda som funkar på den.

Vore grymt om vi kunde få lite goa tips.

tack på förhand /Browno

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det låter som om ni överdrivit basen för mycket.

Det som händer när man närmickar en källa är att det uppstår en proximty-effekt vilket betyder att ju närmare ljudkällan det är desto mer bas blir det.

har man då mycket bas på stärkaren blir det lätt grötigt i de lägre registrena.

Dra ner basen ordentligt på stärkaren och låt mikrofonen/mikrofonerna lösa basen.

Sen antar jag att ni spelar bra också för annars blir det ju svårt att få det att låta bra 😄

lägg gärna upp en ljudfil så är det lättare att uttala sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mycket bas och för mycket dist är det vanligaste som gör att det låter grötigt. Har ni provat spela in med mindre dist och verkligen lyssnat på resultatet? Som gitarrist upplever man ofta ljud helt olika beroende på om man spelar med det själv, eller lyssnar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men ljudet grötar ihop sig fullständigt

Det är inte så att ni är otajta? När man spelar snabbt så är det extra viktigt att vara tajt för att inte smeta ihop allt.

😄

vilken optimist!

Link to comment
Dela på andra sajter

halloj, tackar för svaren! Jag har ingen ljudfil för jag tyckte det blev dåligt och slängde skiten, och har plockat ner allt för idag. Men imorgon ska jag försöka igen, får försöka minska bas och kanske ändra uppmickningen. Om man blandar dist med ren signal, kan det bli bra då? För när jag spelar det med bara cleant ljud så hör man tonerna bra men det låter en smula mesigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man blandar dist med ren signal, kan det bli bra då?

Skulle precis skriva det: Splitta upp gitarrsignalen och ta en helt ren tappning. Mixa sedan efter tycke och smak. Jag råkar känna till att Pelle Gunnerfeldt ALLTID gör så när han spelar in The Hives.

Och - ledsen om jag säger något helt självklart - men nya fräscha strängar gör all skillnad i världen.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast att man fixar något så att det låter ok med rent ljud är ju knappast någon garanti för att det funkar med dist. Distljuden förstärker ju alla små skrap, övertoner och liknande något ofantligt! 🙂

Lite olika dock, ibland kan man ju dölja osäkerhet genom att skruva på en massa dist, som skulle märkts tydligt om man haft rent ljud. Men här är det ganska så att det är fingrarna det hänger på trots allt? Eller låter det bra när du hör det direkt ur förstärkaren? I sådana fall är det ju "bara" att flytta runt micken tills du hittar någonstans där det låter ungefär samma in på tape som du hör "live".

Nya strängar kan göra på bra och bu tror jag? Visserligen kommer nog gitarren att stämma bättre, vilket definitivt bidrar till att separationen blir bättre. Men å andra sidan har ju nya strängar mer briljans, vilket kanske orsaker ännu mer störande övertoner! Vet dock att de flesta studio-ägare vägrar att överhuvudtaget släppa in gitarrer med gamla stränga i sina studios... 🙂

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag löste det genom att dra på hårdrocksdisten istället för den vanliga rockdisten, sänkte disten så att det nästan lät dåligt samt sänkte konturen på distljudet. Drog av massa bas la till lite diskant och mickade stärkaren rakt framifrån istället. tack för alla tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...