Jump to content
Annons

Väljudande reverb


Janne Gitarr (oregistrerad)

Recommended Posts

Janne Gitarr! (oregistrerad)

Hej! jag har hört med några inspelningstekniker av den gamla skolan och dom säger att det inte finns reverb som mjukvara som matchar dom externa? Någon som har förslag på mycket väljudande reverb pluggins?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej! jag har hört med några inspelningstekniker av den gamla skolan och dom säger att det inte finns reverb som mjukvara som matchar dom externa? Någon som har förslag på mycket väljudande reverb pluggins?

Klart det finns underbara pluggar. Kolla Waves pluggarna. Tex Rverb och Trueverb. De är helt underbara. Har nog inte provat några bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Janne Gitarr! (oregistrerad)

Tack för svaret! Jag har fått några jobb tillsammans med en gammal studio räv, så börjar han gny får han väl gå och hyra en monsterburk, han kursade tyvär sin studio för ca 10 år sedan så han har inte så mycket prylar kvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog många av dagens reverbpluggar som spöar de billigare rackburkarna som vi dödliga har råd med - men när det kommer till dyrare burkar, så är det en bra bit kvar innan pluggarna är i kapp...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog många av dagens reverbpluggar som spöar de billigare rackburkarna som vi dödliga har råd med - men när det kommer till dyrare burkar, så är det en bra bit kvar innan pluggarna är i kapp...

Både ja och nej.

Jag testade Lexicons MPX 5.... (nånting, tror det var 505) som inte kostar skjortan och det var faktiskt riktigt välljudande för den slanten. Kommer inte ihåg vad kostnaden låg på men det var mellan 3.000 - 5.000 kr.

Vad gäller Waves Truverb mm så tycker inte jag att det låter så bra faktiskt. Däremot UAD-kortets reverb låter hyggligt. Både Dreamverb och Realverb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker ambience Reverb är mycket bra för höga frekvenser... "vattniga" reverbs..

Ambience är väldigt bra. Gratis också.

Men när det är riktigt kritiskt så tycker jag att ett Impulsereverb slår den på fingrarna med hästlängder. Jag har SIR impulsreverb installerat som vst , och det är faktiskt helt enormt vad den kan åstadkomma , det är som om den faktiskt genererar ett riktigt rum istället för att hänga på ett . Har prövat att mata den med nästan alla impulser jag kunde hitta (Lexicon , Eventide,t.o.m. Manley voxbox och olika Eq:er)

Den slukar dessvärre massor med CPU , så bounca är snarare regel än undantag

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog många av dagens reverbpluggar som spöar de billigare rackburkarna som vi dödliga har råd med - men när det kommer till dyrare burkar, så är det en bra bit kvar innan pluggarna är i kapp...

Håller med. Och hur kul är det att ett enda mjukisreverb i den högre klassen slukar halva processorkraften i ett projekt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det stora problemet med reverbpluggar är att dom kräver för mycket CPU för att låta riktigt bra. Men det har ju dykt upp en del spännande reverb som går att köra via VST och som inte belastar datorn CPU.

Fredster nämnde UAD. Jag gillar verkligen deras simulation av ett EMT Plate 140 som går att köpa till. Har inte A/B lyssnat mot en riktig plåt, men i jämförelse med andra reverbpluggars plåtsimuleringar låter den mycket övertygande.

TC har släppt några algoritmer från System 6000 till Powercore kallat VSS3 Stereo Source Reverb. Jag använde System 6000 för ett par år sedan och blev riktigt imponerad. Först över storleken på hårdvaran (i princip en stationär dator med extern AD/DA-omvandlare i rackformat, dvs tar upp en halv studio), men efter att ha jobbat med det en tid blev jag framförallt imponerad över hur verklighetstroget det kunde låta. Det ska bli intressant att testa VSS3!

Slutligen, i nyhetsavdelningen i senaste numret av Studio står det att Lexicon kommer att släppa ett hårdvarureverb MX200 med USB-anslutning. Om det är kompatibelt med VST-standarden kommer det bli ett smidigt alternativ.

Edit: förtydligade

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

använder mest Reverb A.

Ibland Reverb B.

SAS - svenska analogsympasitörers mailinglista - gjorde ett blindtest för något år sedan där en sample skickades runt och kördes genom EMT-plates, lexicon 300 , ett alesis Midiverb och några mjukisar. Kan inte historien speciellt noga för att veta om det bestämdes regler för decay/size etc. Men hursomhelst tyckte folk i blindtestet att midiverbet lätt bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

SAS - svenska analogsympasitörers mailinglista - gjorde ett blindtest för något år sedan [...] Men hursomhelst tyckte folk i blindtestet att midiverbet lätt bäst.

Attans! Jag som sålde mitt midiverb för ett litet tag sedan! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Digidesign D-verb kan låta riktigt bra med lite rattande..

Föredrar faktiskt det över UAD-1 Realverb... 😆

Annars gillar jag waves Rverb och gratisreverbet som glaceverb fredrikgroth använder flitigt i sina nyare inspelningar han lagt upp på VST forum..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Själv kör jag med TC Powercore som har gryma reverb pluggar. DSP korten är oftast överlägsna på reverb eftersom det är en väldigt krävande effekt som lätt tar död på datorn om den körs där.

På sista tiden har ju "convultion" tekniker blivit poppis också (waves IR1, Altiverb mfl). De är grymt bra men suger en hel del processorkraft.

Ett företag som i stort sett bara gör grymt bra grejer är ju PSP (http://www.pspaudioware.com/) och utan att ha testat deras reverb vågar jag nästan lova att det låter kanon.

Link to comment
Dela på andra sajter

TC har ju byggt erkänt bra "hårdvara".. Men dom säger ju själva att deras pluggar ska låta lika bra beroende på D/A omvandlare då (läs ljudkort).

Fast visst var det cool förr i tiden att lägga på en äkta EMT plåt på trummorna och sen gejta med en Aphex 612 Expander/Gate. 😄

Tusna studion vi jobbade i hadde ju en riktig stor echochamber med kaklade väggar också.. Den kunde man göra mycket kul grejjer i.. Det var "pluggar" det 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Hej! jag har hört med några inspelningstekniker av den gamla skolan och dom säger att det inte finns reverb som mjukvara som matchar dom externa? Någon som har förslag på mycket väljudande reverb pluggins?

Klart det finns underbara pluggar. Kolla Waves pluggarna. Tex Rverb och Trueverb. De är helt underbara. Har nog inte provat några bättre.

Jag har provat båda men jag tycker fortfarande att mina hårda 80 & 90-tals digitalreverb slår dem med hästlängder. SIR är ju trevligt men fördröjningen den pluggen medför är störande tycker jag även om det går att kompensera med till exempel SIRdelay.

Redigerat av Dr Arthur Krause
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag tyckte inte SIR ens lät bra 😲! och åt ju processorkraft som en galning dessutom!

Sir låter så bra du vill.. Helt beroende på vilken impulsfil du använder 😄

Ta en startpistol ett par bra mickar ocn en MD och bege dig till lokala kyrkan och sampla akustiken där 😉

(ja jag gjorde det med kyrkan hemma i Dorotea och jag har impulsfil)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tyckte inte SIR ens lät bra 😲! och åt ju processorkraft som en galning dessutom!

Sir låter så bra du vill.. Helt beroende på vilken impulsfil du använder 😄

- När kommer det några bra impulsfiler då 😉?

MVH-Peder

Redigerat av Peder
Link to comment
Dela på andra sajter

- När kommer det några bra impulsfiler då 🙂?

MVH-Peder

Här nåra impulsefiler.

http://www.xs4all.nl/~fokkie/IR.htm

http://noisevault.com/index.php?option=com...&id=23&Itemid=1

Och här ett program så att du kan skapa egna impulser

http://www.hitsquad.com/smm/programs/ImpulseModeler/

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...