Jump to content
Annons

Mina mixar låter riktigt bra i studion, men vad händer sen?


Parra

Recommended Posts

Hej!

Förklarar bakgrunden lite kort.

Suttit i min hemmastudio i 3 år. Apogee duet 2, Yamaha HS80, Logic express 9.

Jobbar som ljud/musikproducent lite då och då.

Mitt problem:

Mixarna låter riktigt bra i min hemmastudio på alla volymer. Sitter i ett stort rum med ok dämpning.

Låter riktigt bra i lurar (iphone, sony, AKG etc) och även när jag kopplar in alla mina 4 andra högtalare i ljudkortet ( allt ifrån logitec 200krs datorhögtalare till 2000kr högtalare).

Helt plötsligt efter 2 månaders intensiv mixning och mastring märkte jag hemma hos min kompis att det lät förjävligt i en bose högtalare. Fram tills nu var jag helt övertygad om att det lät bra. Varför skulle det inte göra det när jag använt mig av mer än 10 olika ljuduppspelare som referenser och suttit i 3 år och vant mig vid mina Yamaha HS80. Att tillägga: jag har inte blivit döv. Inget fel på hörseln.

Alla dessa ljud har gått igenom mitt ljudkort.

Utom: iphone 5

Mixarna låter ok i iphone 5. Spricker pyttelite på maxvolym.

Förtydligande av problem hos min vän.

Mina mixar sjunger/vibrerar/studsar nått så otroligt från 150-500Hz. Allting krockar. Rösten är nästan enbart ett muller runt 200Hz som antingen fösvinner bakom musiken eller tar över allt. Och allting spricker.

Tester:

Första testet jag gjorde var att ta mina AKG K240 och koppla in i min laptop. Precis samma problem som hos min vän. Väldigt dovt och allting krockade.

Prövade även min andra laptop, prövade Iphonelurar, akg k240, högtalare, boombox. Samma problem. Det låter så himla långt ifrån det jag egentligen mixat när jag inte kör det igenom mitt ljudkort.

Undantag:

Vissa låtar låter bra konstigt nog även utan att det är kopplat till mitt ljudkort.

Men dom flesta går inte att lyssna på.

Under mina 2 första år gjorde jag allt för att åka runt till vänner o familj och spela upp mina låtar för att kolla hur det lät. Och nu 1 år senare har jag slutat för att jag verkligen trodde det lät bra. Att jag fått till det.

Jobb:

Jag har gjort både tv och radiomusik vilket jag referenslyssnade till som inte alls spricker eller beter sig på detta vis jag/andra nu upplever.

Jag väljer att inte gå in på processen hur jag mixar och mastrar då det funkat varje gång fram tills nu. Nöjda kunder.

Frågan:

Hur kan det låta så bra (jag vet att det är relativt) genom mitt ljudkort men sen helt kasst i andra system? Icke lyssningsbart.

Säkert glömt massa saker men börjar så här.

Mvh Parra

La upp på soundcloud

Redigerat av Parra
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Märkligt!

Tror du att det finns möjlighet att smälla upp någonting i tråden så vi får lyssna? Alltid enklare att (försöka) reda ut eventuella problem då 🙂

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom du säger att det låter skit i lurarna och att du har problem vid ca 150-500Hz, tyder det på att du har för dålig akustikbehandling när det gäller basen. Jag skulle gissa att akustikbehandlingen består främst av porösa absorbenter och då kanske dessutom lite för tunna sådana...?

Eftersom du får överdriven bas så har du antagligen utsläckningar vid mixpositionen som gör att du kompenserar genom att dra på för mycket i basen när du mixar.

Som lite test kan du flytta dig lite längre ifrån eller närmare monitorerna och se hur ljudet ändrar sig. Du kan också testa att flytta monitorerna längre ifrån eller närmare väggen och kolla hur ljudet förändras då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte lyssnat på dina klipp men jag hade Hs80 innan och mina mixar var också oftast för starka runt 250hz. Gitarrerna pumpade på palm-mutes etc. Men gör som Claes säger, testa flytta dem från väggen, eller kanske närmare? Det var min lösning, när de kom närmre väggen blev 250hz-området tydligare. Men det bästa vore kanske att skaffa dig ett par bra lurar som är starka i problem-området.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar men mitt problemet är inte rummet eftersom:

Lurarna låter bra när dom är ikopplade ljudkortet och studiodatorn. Alla lurar. Iphone, AKG, Gamla som nya. Lurarna ger exakt samme ljud som monitorna och alla andra högtalare jag kopplar in.

Det är först när jag bouncar ut och skickar till annan dator och lyssnar i ett annat system som det låter helt annorlunda. Även fast jag använder samma högtalare eller hörlur i det andra systemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar men mitt problemet är inte rummet eftersom:

Lurarna låter bra när dom är ikopplade ljudkortet och studiodatorn. Alla lurar. Iphone, AKG, Gamla som nya. Lurarna ger exakt samme ljud som monitorna och alla andra högtalare jag kopplar in.

Det är först när jag bouncar ut och skickar till annan dator och lyssnar i ett annat system som det låter helt annorlunda. Även fast jag använder samma högtalare eller hörlur i det andra systemet.

Det låter som om ditt ljudkort är felaktigt på ett eller annat sätt, eller felaktiga inställningar, då det är det enda som skiljer sig jämfört med andras system.

Du mixar enligt ditt ljudkorts ljud, men eftersom det alltid låter fel på alla andra system så kan det bara betyda att du har fel på ljudkortet (eller fel inställningar) då ALLA andras system knappast har exakt samma fel som lyfter fram det likadana, felaktiga ljudet i jämförelse med övrigas system. Detta speciellt eftersom du menar att ljudet inte är dåligt i ditt rum eller i lurarna, så länge ljudet kommer från ditt ljudkort.

Har du trim-pottar på ljudkortet (eller i)? Är dessa fel ställda tro?

Mjukvaru-inställningar?

[Edit: tillägg etc.]

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Apogee duet 2 verkar inte ha några inställningar annat än input/output signal o lite annat strunt som mjukvarualternativ.

Suttit och mixat utifrån vad jag tror låter bra i andra system nu och börjar lära mig. Men musiken låter så dåligt i studion när det låter ok i andra systemen. Inte så kul att sitta o göra dålig musik som sen ska låta bra.

Tråkiga är att jag suttit med detta ljudkort i 2 år nu. Ska försöka låna nått annat o kolla vad som händer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Suttit och mixat utifrån vad jag tror låter bra i andra system nu och börjar lära mig. Men musiken låter så dåligt i studion när det låter ok i andra systemen.

Det du skriver här ger ändå en känsla av att du inte har korrekt lyssning i din studio. Jämför du din studio med flera olika (vanliga) platser/rum/lyssning, och din studio är det enda som i detta fallet låter dåligt (eftersom du mixar mot din vilja i studion), så vill jag nog påstå att du inte har korrekt lyssning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle gärna önska det. Men konstigt hur samma låt/produktion låter på ett visst sätt i min studiodator och helt andra sätt i andra system med samma lurar.

Vad som är ännu mer konstigt är att spotify och youtube och alla andra ljudbaser också låter bra på min studiodator.

Redigerat av Parra
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...