Jump to content
Annons

Project - Talkbox 2013


Lundin

Recommended Posts

Tänkte damma av det här ämnet som eventuellt flera med mig är intresserade av.

Jag fick ett ryck efter att ha hört California Love talkboxljudet häromveckan o tänkte att "det där vore coolt att ha".. så jag börjar leta information vad man ska ha och vad det kostar.. Kollar igenom ett par 100 sidor och youtubeklipp på allt från rena gettobyggen med små skithögtalare som knappt orkade igenom slangen till originalen som "The bag" från 1969 och Golden Throat som Roger Troutman m.f.l använde i ovanstående låt.. Kollade även Rocktron Banshee2, Dunlop Heil, MXR och MXR 222 m.fl.. tyckte dock att dessa nyare boxar hade ganska "kall ton" så det får bli ett eget bygge.. att bygga själv kräver dock en bra förstärkare men jag har en gammal Yamaha PA stärkare på 200W som kommer klara biffen utmärkt.

Jag hittade efter mycket om och men en nytillverkad kompressionsdriver från tyska Monacor: KU-516 som har i princip identisk frekvensgång med originalet från Electro Voice 1823M (som användes i Golden Throat bl.a) till ett bra pris ( har kollat med flera tillverkare i USA men de skeppar inte till Sverige.. har man kontakter i USA kan man köpa ett midrange driver med jättebra karaktäristik för en struntsumma..

MCM electronics

54-050.jpg

Denna Midraange driver kostar $23.99 i USA vilket motsvarar ungefär 156:- enligt dagens kurs..

Länk till

där ovanstående används..

Monacor KU-516

ku-516.jpg

Här är en

hur ovanstående låter

Matnyttigt om Talkboxar i allmänhet:

GF Works

Uppdaterar tråden när grejerna är hemma och bygget är klart

Kommer försöka uppdatera tråden med detaljer om vilka komponenter jag slutligen använt med allt från delninsfiltret, slanganslutningar, slang m.m.. det finns lite att prova ut så det blir bra fräs i tandskramlaren 😄

Liten update 131208

Sådär då.. var ute på stan i helgen som gick o letade lite tänkbara prylar till Monacor drivern och det var inte så lätt att hitta rätt grejer en lördag när man inte vet riktigt var man ska leta.. fick bli en nödlösning för att prova o se vad som händer så jag köpte lite PVC-slang 8/12 mm och 13/15mm ( inner / ytterdiameter) och en slanganslutning för trädgårdsslang på Wirströms järn här på Söder. materialkostnad 160:- totalt.

Talkbox_delar.jpg

Fick sedan slipa ur slangfästet då den hade ett innermått på 1" ( gängan på drivern är 1 3/8") men efter en stund gick det att gänga på fästet utan problem, visserligen inte optimalt men den sitter tight o bra.

Talkbox_bygge.jpg

Såhär ser det ut nu med den tunnare slangen monterad.. den stora/tjockare slangen hade tunnare gods så den deformerade sig om man vred den samtidigt som den var svår att forma ljudet med i munnen.. bytte ned en storlek till 8/12 slangen och nu funkade det bättre.. Steget jag använder är ett PA-steg på 200W av märket Peavy.

( Kan också tillägga specen på drivern som är 50W / 16 Ohm )

man blev tvungen att gasa på steget rätt ordentligt när slangen kom på och det var inte alls så lätt att forma ljudet i slangen även om själva "wovel effekten" var enkel att åstadkomma.. får nog vänta ett lite tag innan jag lägger upp ljudexempel som är något att skylta med..

..En grej man märkte var att det surrar rätt bra i käften när man trycker på ett syntljud med hyffsad knorr i lågmid'en då elementet spelar med bra tryck ganska långt ned.. Tänderna skallrar inte loss iallafall.

Att bli fortsättad..

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...