Jump to content
Annons

Crane song hedd, crane song trakker och distressor? var?


jontah

Recommended Posts

Hej!

Jag är väldigt sugen på att lyssna och eventuellt köpa en cranesong hedd, cranesong trakker eller distressor. Läst mycket gott om dessa.

Finns det NÅGONSTANS man kan provlyssna dessa i SVERIGE?

Skulle vara grymt!

Är det någon här inne som har erfarenhet av någon av dessa? Cranesong hedd verkar ge en skön tape saturation/distortion. Någon som har en kanske?

Samma med cranesong trakker och distressor. Dock så är dessa compressorer men har också skön saturation/distortion.

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ingen?

EDIT: mailade golden age music btw. Hoppas att dem svarar inom kort! Dem har dock inte Crane Song Hedd listad i deras sortiment på webbsidan.

Då får du nog åka till Alingsås för att prova 🙂

Om du vill höra distressor så skicka något till mig så kan jag köra igenom distressor på lite olika inställningar om du vill.

Kanske kan fixa köra igenom hedd också.

Redigerat av evilrocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Då får du nog åka till Alingsås för att prova 🙂

Om du vill höra distressor så skicka något till mig så kan jag köra igenom distressor på lite olika inställningar om du vill.

Kanske kan fixa köra igenom hedd också.

Det skulle uppskattas gryyyymt mycket! Kan du köra det genom hedd hade det varit guld värt! Tusen tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du PMa mig en länk där jag kan ladda ner grejerna du vill att jag ska köra igenom, så kollar jag på det i veckan.

Absolut! jag pmar dig, dock så måste jag komma hem för att kunna skicka över material. Får fibbla ihop det imorgon kväll! 😄 tusen tack!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det egentligen med hårdvaru kompressorer? ger det verkligen samma resultat med software som hardware? tänker främst på crane song trakker, distressor samt ssl logic compressors i hårdvara. Har läst att fler och fler går ifrån hårdvara, men ändå känns det som att det är något som blir mycket bättre via hårdvaru kompressorer vs software

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det egentligen med hårdvaru kompressorer? ger det verkligen samma resultat med software som hardware? tänker främst på crane song trakker, distressor samt ssl logic compressors i hårdvara. Har läst att fler och fler går ifrån hårdvara, men ändå känns det som att det är något som blir mycket bättre via hårdvaru kompressorer vs software

Skillnaden som jag upplever den är att om man pressar .tex en HW 1176 gentemot SW versionen är att attacken är lenare i Hw versionen. Medans Sw kan ge fula attack glitch ljud. Även att toppen blit mjukare utan för den delen bli dovare. Kanske är 5-10% bättre. Är det värt pengarna? Det får man fråga sig självt helt enkelt 🙂

Tar man däremot t.ex SSL kompressorn så är skillnaden helt försumbar gentemot HW om man bara ska komprimera 2-4db. Jagcä tycker Ssl duende versionen är lysande.

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

OK, nu har jag fått tag på en cranesong trakker för ett extremt bra pris (10.000kr)i helt fungerande och bra skick.

Undrar om det är värt det dock?

Tänkte mest på att det är en mono compressor. Skulle behöva 2 för att få stereo. Samt att jag hört att det inte är rekommenderat att köra 2st mono för att det påverkar stereo bilden och skiftar soundet lite eller något sådant. Därför stereo compressors finns.

Så frågan är : vad gör man med en mono compressor? Vad använder man den på och varför? (varför mono över huvudtaget?)

Tacksam för snabbt svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej om du frågar mig och i fallet med kompressor så kommer jag säga att rackenheter eller "hårdvara" aldrig kan emuleras fullt ut dvs jobba på exakt samma snygga sätt av naturliga skäl, vilka man sen tycker låter bättre är givetvis en smaksak + styrd ekonomisk verkan, pluggar kostar bet. mindre, de flesta här håller nog för en kollektiv sanning att allt går att göra in the box lika bra.

Personligen använder jag mina rackburkar till 90% och endast i vissa fall vst-comps...

Link to comment
Dela på andra sajter

Monokompressorer använder man som insert på monokanaler på preampar och mixrar, helt enkelt.

Vissa monoburkar har en link-koppling, så att de kan användas ihop med en likadan så att den ena styr den andra så att de på så sätt tillsammans funkar som en stereokompressor, men det är lite olika...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...