rikardcarlsson Posted March 30, 2005 Share Posted March 30, 2005 Tjenare alla musikgalningar! Har länge tänkt köpa en kompressor till rösten som jag skall ha både live och till inspelning i studio och letade först efter en helhetslösning till sång. Därför inhandlade jag en VoiceLive. Denna maskin skulle ta hand om allt från att sköta kompressorn till reverb och lägga körer på rösten. Märkte efter en tid att maksinens främsta uppgift var att lägga körer och att ändra karaktär på rösten. Lämnade därför tillbaka den till affären. Därför letar jag efter något utan körer och sånt, men vill ändå ha en mängd funktioner som mikpreap, kompressor, expander, EQ och möjligen de-esser. Vill även ha möjlighet att skicka iväg signalen till extern reverbeffekt och då gärna utan de-esser. Jag har kollat in lite olika modeller, men man vet ju inte vilken kvaliteé de håller. Så jag skulle gärna vilja få något tips på någon och gärna vad som är bra/dåligt på de jag nämnt... De jag kollat in är: Focusrite Voicemaster PRO Focusrite Voicemaster (gamla modellen) Alto Voice Plus UltraVoice Digital VX2496 Har bara kompressorer som är specialgjorda för röster här, men om det finns andra som fungerar bra till röster så går de också bra. Har bara kollat sådana eftersom det är det som kompressorn skall användas till... Tackar på förhand! /Rikard Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Keys Posted March 30, 2005 Share Posted March 30, 2005 (edited) Vänta bara tills Claes ser tråden.....! Fast jag ska nämna kompressorn innan han gör det....RNC.....Really Nice Compressor....har fått varma lovord från alla håll och kanter.....sök på den här på forumet, så hittar du nog en del. Själv kör jag med Summit Audio TLA-50 i sångkedjan....och måste erkänna att jag gillar den skarpt. Jag älskar när det inte är så mkt att ställa in, bara några switchar och två rattar......enkelt, och låter bra! 😉) Oj, jag läste visst inte hela tråden....missade att du ville ha alla funktioner i ett.......då är ju inte dessa två något alternativ! **ooops** Edited March 30, 2005 by Mr Keys Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted March 30, 2005 Share Posted March 30, 2005 (edited) Vänta bara tills Claes ser tråden.....! Fast jag ska nämna kompressorn innan han gör det....RNC.....Really Nice Compressor....har fått varma lovord från alla håll och kanter.....sök på den här på forumet, så hittar du nog en del. Själv kör jag med Summit Audio TLA-50 i sångkedjan....och måste erkänna att jag gillar den skarpt. Jag älskar när det inte är så mkt att ställa in, bara några switchar och två rattar......enkelt, och låter bra! 😄) Oj, jag läste visst inte hela tråden....missade att du ville ha alla funktioner i ett.......då är ju inte dessa två något alternativ! **ooops** Grrr.... 😉 Du hann före... 😛 RNC kan ge en mycket transparent kompression i sitt "Supernice"-läge. Vill man ha ett så rent och ofärgat ljud som möjligt, så tillhör RNC de bästa, trots att den är väldigt billig... Summit TLA-50 har jag bara testat lite snabbt, men fick ett gott intryck av den, men den ger en kraftigare färgning, som kan vara positivt eller negativt beroende på vad man är ute efter... EDIT: Läste lika slarvigt som Mr Keys... Personligen skulle jag inte välja att göra annat än komprimera före inspelning, eftersom det kan förstöra med än det hjälper. Det är dessutom lättare att få vad man vill ha om man i stället väljer separata delar, snarare än en som innehåller allt... Edited March 30, 2005 by Claes Link to comment Share on other sites More sharing options...
joachime Posted March 30, 2005 Share Posted March 30, 2005 (edited) Har länge tänkt köpa en kompressor till rösten som jag skall ha både live och till inspelning i studio [...] men vill ändå ha en mängd funktioner som mikpreap, kompressor, expander, EQ och möjligen de-esser. Som jag upplever det, är det ovanligt med expander och de-esser på sång, både i live- och inspelningsammanhang. Under inspelning är det bra att ha en preamp som passar micken och eventuellt lite EQ (åtminstone ett högpassfilter som skär i lågbasen). Jag tycker att både expander och de-esser är för destruktivt att använda vid själva inspelningen. Lätt att göra misstag och svårt att få det ogjort. Det är ofta smartare att vänta med sånt till mixen. Kompressor kan vara en fördel vid inspelning, men inget måste. Live är det självklart positivt med en bra preamp, men kanske lika viktigt att det är en stöttålig sak. Även i livesammanhang tycker jag bra EQ är viktigare till sång än en bra kompressor. Sammanfattning: Om jag skulle skaffa en burk som skötte mitt sångljud både vid inspelning och live, skulle jag leta efter den burk där preampen jobbade bäst med den mikrofon jag spelar in sång med. Nästa prioritering skulle vara att det fanns en bra EQ och som bonus skulle det gärna få följa med en lättjobbad och transparent kompressor. Edit: Jag kom i alla fall odiskutabelt sist! 😉 Edited March 30, 2005 by joachime Link to comment Share on other sites More sharing options...
rikardcarlsson Posted March 30, 2005 Author Share Posted March 30, 2005 Tackar, Nu vet jag iallafall lite mer hur jag ska tänka vid ett köp. Det med kompressorn är ju att jag ska använda den både i livesammanhang och i studion. Jag har länge funderat på en Voicemaster Pro (Focusrite), men känner även att det kanske är dumt att lägga ut så mkt pengar om jag inte får använding för den. Voicemaster PRO:n verkar ju ha allt man behöver och att man kan stänga av de funktionerna som man inte använder är ju också bra. Det är ingen som har en eller har testat en VoiceMaster PRO? Link to comment Share on other sites More sharing options...
joachime Posted March 30, 2005 Share Posted March 30, 2005 Voicemaster PRO:n verkar ju ha allt man behöver och att man kan stänga av de funktionerna som man inte använder är ju också bra. Jo, men den har också ett riktpris på 7900:- (enligt generalagent). Det är ganska mycket pengar för ganska många funktioner. Jag rekommenderar att du bestämmer dig för vilka funktioner du prioriterar (ex preamp och EQ eller kompressor). Det tillverkas en massa olika kanalstrippar med ett färre antal funktioner. Kolla t ex: Studio Projects VTB1 TF Pro P4 Joemeek ThreeQ SPL Track One Mindprint Envoice Link to comment Share on other sites More sharing options...
ChrioN Posted March 30, 2005 Share Posted March 30, 2005 Ingen har nämnt DBX. Link to comment Share on other sites More sharing options...
lavrell Posted March 30, 2005 Share Posted March 30, 2005 Mindprint Envoice Där lägger jag min peng. Delvis för jag har en själv och är svinnöjd med compressionen och eq:n på den. När det gäller en enhet som har precis allt du söker så har iaf inte jag sett någon. Men ska du spela in edanst sångljud eller köra live så är En-voicen ett hett tips. Köpte min beggad på vendolin för 2200:- och en poalre hittade en likadan veckan efter för 2000:-. Tilläggas ska att jag pratar om Mk1:an och inte den nya MkII. /Micke Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts