Jack Hammer Postat 15 november 2013 Postat 15 november 2013 Tjena forummedlemmar och rĂ€var! Jag kanske ska börja med att introducera mig sjĂ€lv till en början: Jack, 22Ă„r frĂ„n Uppsala, inte mycket av en producent Ă€n sĂ„ lĂ€nge (spinner mest skivor, gĂ€rna i Barcelona!) Men Ă€r nu sugen pĂ„ att komma igĂ„ng pĂ„ riktigt, inte bara göra mashups đ Har en Imac 27", JBL lsr-2328p monitorer, midi klav och ljudkort frĂ„n Roland. DĂ„ det Ă€n sĂ„ lĂ€nge bara anvĂ€nds mjukvaruinstrument duger detta bra just nu! Nu har jag kommit över ett rum pĂ„ 11 m2 som jag ska inreda sĂ„ gott jag kan efter konstens alla regler. Rummet ser ut pĂ„ detta viset, 385 cm lĂ„ngt, 285cm brett och en trĂ„kig takhöjd pĂ„ bara 205cm. PĂ„ skissen har jag placerat ut de absorbenter jag ska bygga ihop utifrĂ„n vad jag har lĂ€st mig till ska vara "rĂ€tt". Anledningen till att basfĂ€lllorna och absorbenterna lĂ€ngs lĂ„ngvĂ€ggare inte Ă€r fullhöjd Ă€r pga det Ă€r ca 30cm snetak innan taket planar ut igen. NĂ„gra smĂ„ frĂ„gor jag har Ă€r om bredbandsabsorbenten bakom monitorer bör delas i 2 och stĂ€llas emot superchunksen? En garderob finns Ă€ven innanför dörren, funderar pĂ„ att fylla denna med isolering, BxDxH: 50-70-180 och tĂ€cka med spaltpanel. Tror ni det Ă€r en bra idĂ© eller vill man strĂ€va Ă„t att hĂ„lla behandlingen symmetrisk? Har ritat i diffusorer pĂ„ denna skiss, vet ej om det kommer behövas med denna lilla rumvolym. Spaltpanel kan bli angelĂ€get om rummet lĂ„ter lite för dött. Brebandarna har jag tĂ€nkt bygga BxDxH: 90-12-175cm. Har bĂ„de fri tillgĂ„ng till 120mm hyvlat panelvirke och isolering, 120mm tjock och 450mm brĂ©! Farsan Ă€r ju dock snickarbas sĂ„ kan nog fixa fram vilka dimensioner som helst om nĂ„gon tycker att det ska vara tjockare grejer (typ195mm)! Har Ă€ven turen att ha en farbor som Ă€r elektriker sĂ„ det kommer bli gott om ljuskĂ€llor, bl a spottar i molnet. Jag kommer löpande posta frĂ„gor, ritningar och bilder pĂ„ att som byggs sĂ„ det kommer att vara bra flöde i denna trĂ„d! Vy frĂ„n dörren in i rummet, hötalarstativ ĂĄla Wellness Ă€r planerade att byggas! Mixplatsen, och nej, jag Ă€r inne riktigt sĂ„dĂ€r tunnlik i verkligheten đ Har Ă€ven tĂ€nkt stĂ€lla in min kĂ€ra dj-bĂ€nk. Tror ni denna kommer ge upphov till reflektioner Ă€ven dĂ„ den inte hamnar i öronhöjd? den klĂ€s i fram och pĂ„ sidorna med samma grĂ„a nĂ„lfiltsmatta som ligger pĂ„ golvet sĂ„ allt flytar ihop lite schnyggt. Hoppas bra vettiga svar frĂ„n er kunniga hjĂ€lpsamma sjĂ€lar dĂ€r ute! Ska försöka att inte frĂ„ga för mycket av sĂ„dant jag kan lĂ€sa mig till sjĂ€lv (blir en redig lĂ€slus nĂ€r jag intresserar mig för nĂ„got!) VĂ€l mött Jack 1
laban1 Postat 16 november 2013 Postat 16 november 2013 (redigerat) Du verkar engagerad, sĂ„ ditt projekt kommer sĂ€kert att bli bra! TĂ€nker pĂ„ bĂ€nken, verkar lite stor i förhĂ„llande till rummet som redan Ă€r litet. MĂ„ste den vara "massiv" alltsĂ„ varför inte en skiva med ben? I första hand hade jag funderat pĂ„ att vrida den 90 grader, men dĂ„ funkar det inte med lyssning frĂ„n dj-bĂ€nken? I andra hand hade jag funderat pĂ„ nĂ„gon form av diffusor pĂ„ fronten av dj-bĂ€nken dĂ„ denna blir nĂ„got av en vĂ€gg, kanske gjort nĂ„got kilformat eller sĂ„ och sedan klĂ€tt med din nĂ„lfilt. En annan lösning, kanske den bĂ€sta (?), Ă€r att sĂ€tta hjul pĂ„ den (tillfĂ€lligt) och ha den normalt mot bakre vĂ€ggen och nĂ€r du vill anvĂ€nda den (hur du nu gör) rulla fram den. đ Ăr ingen expert, det finns andra kunniga som sĂ€kert hjĂ€lper dig. Redigerat 16 november 2013 av laban1
laban1 Postat 16 november 2013 Postat 16 november 2013 (redigerat) lÀs ovan inlÀgg Redigerat 16 november 2013 av laban1
wellness music Postat 16 november 2013 Postat 16 november 2013 Hej Jack! HÄller med Laban om det hÀrliga engagemang du visar pÄ. Lite spÄn.. Först tycker jag att du ska bygga provisoriska stativ för dina högtalare sÄ att du kan lyssna (och helst mÀta) för att ta reda pÄ vilka akustiska problem som dyker upp och hur rummet beter sig vid olika monitorplaceringar. Om du tex. bestÀmmer dig för att köra ett klassiskt LEDE-koncept kan du bygga frontvÀgg / hörnor / frÀmre sidovÀggar som en enhet och flushmontera högtalarna dÀr i. TÀnker nÀrmast pÄ att du har bra hantverkshjÀlp och tillgÄng av material som du skrev. Bra idé med garderobe, dels som absorbent men ocksÄ för att förhindra ev. resonanser i det utrymmet. Börja med att ha kvar dörren, fyll med isolering och jÀmför vad som hÀnder nÀr du öppnar dörren. DJ-bÀnken skulle jag inte oroa mig för.
adrumdrum Postat 17 november 2013 Postat 17 november 2013 Kolla mitt pdf dokument om akustik behandling, du fÄr leta kan inte lÀnka frÄn mobil.. Le- de Àr ganska svÄrt att bygga, sedan Àr prencipen att man matchar kontrollrummet mot inspelningsrummet sÄ det blir lite meningslöst i en en-rums studio.
wellness music Postat 17 november 2013 Postat 17 november 2013 ...Le- de Àr ganska svÄrt att bygga, sedan Àr prencipen att man matchar kontrollrummet mot inspelningsrummet sÄ det blir lite meningslöst i en en-rums studio. Hur menar du nu? För övrigt Àr det ett fint dokument du stÀllt samman adrumdrum. Tror TS redan anammat en del frÄn det.
MrBluesman Postat 17 november 2013 Postat 17 november 2013 En idé kan ju vara att göra DJ-bÀnken till en Helmholz, sÄ fyller den tvÄ funktioner (om det nu behövs just dÀr, fÄr man rÀkna pÄ).
MrBluesman Postat 17 november 2013 Postat 17 november 2013 Varför nÄlfiltsmatta förresten? Jag skulle nog hellre köra trÀgolv för att behÄlla lite energi i diskanterna (risken Àr annars att rummet blir mer levande lÀngre ner i registret Àn uppÄt eftersom bas och undre mellanregister Àr svÄrare att komma till rÀtta med). Man kan ju alltid lÀgga en matta vid exempelvis mixposition pÄ om man vill dÀmpa reflektionen lite just dÀr.
Jack Hammer Postat 25 november 2013 TrĂ„dstartare Postat 25 november 2013 (redigerat) Hej allesammans! KUL med repons đ Ber om ursĂ€kt för min frĂ„nvaro men har legat borta pĂ„ jobb sĂ„ har ej kunnat varken fixa eller skriva hĂ€r! Adrumdrum, har lĂ€st din pdf noggrant och har utgĂ„tt frĂ„n den ganska mycket. HĂ„ller med om att LEDE konceptet hade varit kanon dĂ„ frĂ€mre vĂ€ggen nĂ€stan Ă€r ett stycke just nu. Men vill inte göra en sĂ„ pass fast installation utan jag ska ha alla absorbenter fristĂ„ende pĂ„ gummifötter. Monitorerna Ă€r Ă€ven portade bak sĂ„ vet inte hur dom gillar att vara inbyggda? Dj bĂ€nken som var ett bekymmer var lite klumpigt ritad av mig, det Ă€r en ikea-hylla som ligger pĂ„ sidan som jag kommer att ha korgar i (den blir luftig och jobbar snarare som diffusor dĂ€r den stĂ„r. Att klĂ€ den i matta den kommer jag inte göra. Nu har jag iallafall tagit de första stegen och lagt in matta, fick gratis och tycker det va vĂ€rt att lĂ€gga in för det blev en ordentlig mysfaktor. Dör diskanten sĂ„ blir det spaltpanel ba! Jag passade Ă€ven pĂ„ att bygga ett par stativ, kostade 100 spĂ€nn sĂ„ ska prova med dessa. Just nu Ă€r de ganska sĂ„ höga, ca 122 cm. Funderar dock pĂ„ att ha monitorerna i vinkel nerĂ„t istĂ€llet för att kapa. Idealet vore att ha en topplatta som fĂ„r att ha i 0 och typ 7 grader sĂ„ att de funkar bra som dj medhörning ocksĂ„. Framöver ska jag bygga absorbenter, Ă€ven ett bord ska konstrueras, har dock inte behov av rack sĂ„ jag kommer nog ha ett ganska bantat bord. Har en 160x80cm stavlimmad ekskiva liggandes, samt ett höj- och sĂ€nkbart bordsstativ frĂ„n ikea till underrede. Ritning pĂ„ detta ska knĂ„pas ihop! Men innan mer saker Ă€n just mattan kommer pĂ„ plats sĂ„ ska jag Ă„ka till min förra chef och lĂ„na en mĂ€tmick och köra lite REW sĂ„ en sĂ€ker analys kan stĂ€llas! Jobbade för övrigt pĂ„ Scen och Nöjesproduktion tidigare, belĂ€get i Sala. SĂ„ har bĂ€ttre koll pĂ„ PA svĂ€ngen om man sĂ€ger sĂ„. Har en del bilder att bifoga sĂ„ pass pĂ„: Rummet sett frĂ„n dörren, brorsan som hjĂ€lpreda! Rummet frĂ„n fönster Garderoben, ingen dörr pĂ„ denna sĂ„ fĂ„r se hur det blir, om man försöker stĂ€mma hela garderoben till en heimholtzare eller bara sĂ€tter igen med kanske hĂ„lsĂ„gad mdf. Matta pĂ„ vĂ€g in! Mer bilder fick ej plats, gör ett till inlĂ€gg!! Redigerat 25 november 2013 av Jack Hammer 1
Jack Hammer Postat 25 november 2013 TrĂ„dstartare Postat 25 november 2013 (redigerat) Mattan pĂ„ plats, blev riktigt bra, kĂ€nns ombonat! Ăr lecan kall och blöt nĂ€r det ska limmas Ă„ker hĂ„rtorken fram đ Stativen limmade, en hel tub PL-400, nu ska de bara torka en vecka eller sĂ„ tills det blir mĂ„lning och runtflyttning. ProvmĂ„lade med vit sprayfĂ€rg nertill pĂ„ det ena, blir den fĂ€rgen pĂ„ hela stativen. Men som sagt en topplatta med vinklingsmöjligheter vore kanon, vad tror ni om detta, gĂ„ngjĂ€rn framkant och höjjustering i bak? Absorbenten pĂ„ frĂ€mre vĂ€ggen delar jag nog i 2 smala dĂ„ jag gĂ€rna behĂ„ller ljus och utsikt! kan vara skönt att kunna vĂ€lja iallafall. Jag tĂ€nkte nĂ„got i stil med detta för garderober, kanske fĂ€rre hĂ„l, kanske mer fast mindre, men nĂ„got i detta stuk. fungerande alternativ till spaltpanel?? Bordsstativet, vĂ€ldigt stadigt đ Grejer i vĂ€ntan pĂ„ flytt Redigerat 25 november 2013 av Jack Hammer 1
Electricwizard Postat 25 november 2013 Postat 25 november 2013 Strunta i vinkling för stativen och kör sÄdana hÀr :http://www.thomann.de/se/the_takustik_isopad_6.htm sÄ kan du fÄ dem att skjuta lite nerÄt. lycka till !
vmbr Postat 25 november 2013 Postat 25 november 2013 (redigerat) Strunta i vinkling för stativen och kör sÄdana hÀr :http://www.thomann.d...ik_isopad_6.htm sÄ kan du fÄ dem att skjuta lite nerÄt. lycka till ! fel Redigerat 25 november 2013 av vmbr
Jack Hammer Postat 26 november 2013 TrÄdstartare Postat 26 november 2013 fel Fel tilvÀgagÄngssÀtt eller fel modell? Ska vÀl ha isopad 8an om jag köper sÄna..
vmbr Postat 26 november 2013 Postat 26 november 2013 Fel tilvĂ€gagĂ„ngssĂ€tt eller fel modell? Ska vĂ€l ha isopad 8an om jag köper sĂ„na.. Det var en felpost, menade inte att han hade fel đ
Jack Hammer Postat 26 november 2013 TrÄdstartare Postat 26 november 2013 Hej Jack! HÄller med Laban om det hÀrliga engagemang du visar pÄ. Lite spÄn.. Först tycker jag att du ska bygga provisoriska stativ för dina högtalare sÄ att du kan lyssna (och helst mÀta) för att ta reda pÄ vilka akustiska problem som dyker upp och hur rummet beter sig vid olika monitorplaceringar. Om du tex. bestÀmmer dig för att köra ett klassiskt LEDE-koncept kan du bygga frontvÀgg / hörnor / frÀmre sidovÀggar som en enhet och flushmontera högtalarna dÀr i. TÀnker nÀrmast pÄ att du har bra hantverkshjÀlp och tillgÄng av material som du skrev. Bra idé med garderobe, dels som absorbent men ocksÄ för att förhindra ev. resonanser i det utrymmet. Börja med att ha kvar dörren, fyll med isolering och jÀmför vad som hÀnder nÀr du öppnar dörren. DJ-bÀnken skulle jag inte oroa mig för. TrÄd uppdaterad! Mvh Jack
Jack Hammer Postat 15 december 2013 TrĂ„dstartare Postat 15 december 2013 Update!! Byggde klart bordet, sĂ„ liten yta som möjligt var tanken (utan att bli för litet). Höj och sĂ€nkbart, elmanövrerat! Högtalarstativen Ă€r kapade i rĂ€tt höjd och har fĂ„tt topplattor. Bordet blev dock högt(för högt) med den lĂ„da jag byggde under. Ville fĂ„ undan motor till stativet och kablarna. FĂ„r bygga ett podie till stolarna helt enkelt! ĂverhandsfrĂ€s! vilket redskap, frĂ€ste spĂ„r för en infĂ€lld RGB-list. FrĂ€ste kabelgenomföringar för de 2 saker som stĂ„r pĂ„ bordet! Ville fĂ„ ner macen i höjd sĂ„ byggde en hylla för denna, skĂ€rmen Ă€r endast 2 cm frĂ„n bordsskiva nu. Byggde nu i helgen en diffusor i skylinemodell, har en trĂ„d om det bygget som ni gĂ€rna fĂ„r spana in! Blev riktigt bra đ Nu nĂ€r det blir lite julledighet ska det bli fart pĂ„ bygget, hĂ„ll till godo! /JH 1
vmbr Postat 15 december 2013 Postat 15 december 2013 Sitter inte monitorerna vĂ€ldigt högt upp, eller ska bordet upp mer? Ser bra ut i övrigt đ
Jack Hammer Postat 15 december 2013 TrĂ„dstartare Postat 15 december 2013 Sitter inte monitorerna vĂ€ldigt högt upp, eller ska bordet upp mer? Ser bra ut i övrigt đ Skrev visst lite förvirrande, stativen Ă€r kapade efter att bilden Ă€r tagen đ SĂ„ nu Ă€r de i perfa öronhöjd!
Jack Hammer Postat 19 januari 2014 TrÄdstartare Postat 19 januari 2014 (redigerat) Long time no see.... Lite byggnation har jag hunnit med iallafall. Se bilder som följer: Högtalarstativen kapade med plattor Bredbandsabsorbenterna till sidovÀggarna, klÀdda med biltemas fibervÀv innan tyget Ljudskiva piano 95mm tjocklek i sido- och bakre absorbenter, Àven i takmolnet Lakan frÄn Jysk, typ 70 kr styck, billigare Àn löpmetertyg... Aubergine blev fÀrgen! Bakre absorbent med diffusor tillfÀlligt monterad, ska tas ur och sprutmÄlas. Sen ska det listas runt om diffusorn Sidoabsorbenter klara och molnet klart, absorbenterna Àr golvstÄende och stÄr nu i vinkel. Molnet Àr utrustat med 3 ledspotlights som stÀd/koppla kabel belysning Nu ÄterstÄr superchunks till frÀmre hörnen. Behöva det till bakre med? i ena hörnet fÄr det plats men i andra Àr dörren.. dÀr Àr dock garderoben som ska fyllas med ull. Redigerat 19 januari 2014 av Jack Hammer 1
vmbr Postat 19 januari 2014 Postat 19 januari 2014 Hur pass dÀmpat tycker du rummet kÀnns nu om du te.x klappar? Jag skulle rekommendera att du gör en mÀtning pÄ rummet innan du bygger dina superchunks. Det finns nog en risk att rummet blir för dött med 3 stora absorbenter, 4 superchunks och en fylld garderob.
Jack Hammer Postat 19 januari 2014 TrĂ„dstartare Postat 19 januari 2014 (redigerat) Hur pass dĂ€mpat tycker du rummet kĂ€nns nu om du te.x klappar? Jag skulle rekommendera att du gör en mĂ€tning pĂ„ rummet innan du bygger dina superchunks. Det finns nog en risk att rummet blir för dött med 3 stora absorbenter, 4 superchunks och en fylld garderob. Ska absolut göra en mĂ€tning, rummet kĂ€nns ordentligt dĂ€mpat redan nu, dock mĂ„ste jag fĂ„ bukt med en del av basen iaf. SĂ„ det blir chunks i fram. Om det blir i bak spaltpanelar jag troligtvis dom. Hörn respektive garderob.. Ska lĂ„na en mĂ€tning till nĂ„gon helg framöver och köra tomt rum först, sen böka in allt och se vad skillnaden blev đ Bak i rummet kommer basen troligtvis leva rövare men det fĂ„r jag leva med, bara "sweetspot" lĂ„ter schysst sĂ„.. Redigerat 19 januari 2014 av Jack Hammer
Jack Hammer Postat 4 februari 2014 TrĂ„dstartare Postat 4 februari 2014 Superchunksen klara, nu Ă€r det lite smĂ„pill kvar , och givetvis mĂ€tning pĂ„ rummet och se om man har fĂ„tt en behagade kurva đ 1
Jack Hammer Postat 4 februari 2014 TrĂ„dstartare Postat 4 februari 2014 Ser snyggt ut, skicka gĂ€rna kurva! đ Tackar, Ska jag absolut göra!
Jack Hammer Postat 11 februari 2014 TrÄdstartare Postat 11 februari 2014 (redigerat) Ser muchas bra ut Jack! Gracias! Redigerat 11 februari 2014 av Jack Hammer
drloop (oregistrerad) Postat 11 februari 2014 Postat 11 februari 2014 (redigerat) Snyggt! Ser ut som om högtalarna stÄr en aning lite för nÀra varandra. Kanske Àr det en synvilla? Har du provat att mÀta sÄ du har en liksidig triangel mellan dig och högtalarna? Lika sÄ att du lutar ned högtalarna mot sweetspot, alt sÀnker stativen sÄ att du har öronen mellan diskant och baselement. SmÄ förbÀttringar som gör ganska stor skillnad pÄ ljudet. Redigerat 11 februari 2014 av drloop
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.