Jump to content
Annons

Vilket trumprogram ska jag ha?


derfkir

Recommended Posts

Är ganska nollställd vad gäller insp/mix i dator. Har skaffat PT8 som jag försöker lära mig. Jag vill ha ett program som jag trigga med akustiskt inspelade trumspår. Det ska förstås vara anslagskänsligt. (Är alla det?). Vilket är lättast att använda och/eller har bäst ljudkvalité? Är ute efter akustiska ljud pop/rock/hårdrock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

ToonTrack (www.toontrack.com) har väl använda digitala trumset som fungerar bra för allt ifrån pop till metal, enligt mig.

EZDrummer (http://www.toontrack...ucts.asp?item=7) är den billigare och "sämre" versionen, fast den är även något simplare. Men ifall du är ny till att skriva digitalt erbjuder den definitivt vad du behöver. Ifall du är ute efter att skriva mycket hårdrock/metal så skulle jag dock uppmana dig att åtminstonde kika på även SuperiorDrummer.

SuperiorDrummer kallas den mer avancerade versionen och den kan du hitta här: http://www.toontrack...ucts.asp?item=7

Jag använder själv SuperiorDrummer och det är ett väldigt bra paket för "vanlig" musik så som rock. Använder den även en del i filmkomposering, men ofta blir det lite för lite kräm i den för sådan musik.

Dock vet jag inte mycket om "anslagskänslighet" eftersom jag endast skriver trummor i MIDI, men det borde inte vara allt för svårt att titta upp hur dessa fungerar med det. 🙂

Lycka till!

Redigerat av Gerterface
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kanske vi tänker fel, men om jag förstod dig rätt är du ute efter att trigga redan befintligt inspelade akustiska trummor i mjukvaruprogram? I så fall har vi Slates Trigger, Drumagog (version 5 nu tror jag), och SPL DrumXchanger. Dessa mäter transienter på enskilda trummor och byter ut dem till det ljud du väljer.

Om du i stället är ute efter trumpluggar som du kan spela med keyboard, eller digitalkit (som jag själv), så finns det avsevärt fler.

Toontracks Superior Drummer och EZ drummer kommer alltid högt. Finns även Addictive Drums, utbudet från Native Instruments med Studio Drummer / Abbey Road series, Steven Slate Drums etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kanske vi tänker fel, men om jag förstod dig rätt är du ute efter att trigga redan befintligt inspelade akustiska trummor i mjukvaruprogram? I så fall har vi Slates Trigger, Drumagog (version 5 nu tror jag), och SPL DrumXchanger. Dessa mäter transienter på enskilda trummor och byter ut dem till det ljud du väljer.

Om du i stället är ute efter trumpluggar som du kan spela med keyboard, eller digitalkit (som jag själv), så finns det avsevärt fler.

Toontracks Superior Drummer och EZ drummer kommer alltid högt. Finns även Addictive Drums, utbudet från Native Instruments med Studio Drummer / Abbey Road series, Steven Slate Drums etc.

Detta är utanför min kunnighet, men borde det inte finnas program som triggar befintligt inspelade akustiska trummor och skriver om dem till MIDI format? I så fall skulle kan man ju pilla lite smått i MIDI filerna sen och få till det så man vill och det stora utbud på trumpluggar du pratade om skulle fortfarande vara ett alternativ. Det kanske bli lite mer komplicerat dessvärre.

Redigerat av Gerterface
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är utanför min kunnighet, men borde det inte finnas program som triggar befintligt inspelade akustiska trummor och skriver om dem till MIDI format?

Funktionen finns i SlateTrigger se manual:

http://www.slatedigital.com/product-papers/trigger/Trigger-User-Guide.pdf

"Every time you triggering any audio using TRIGGER, the Midi Capture buttons will turn to orange color: This means that TRIGGER is getting audio signal and converts it to MIDI. "

Link to comment
Dela på andra sajter

Funktionen finns i SlateTrigger se manual:

http://www.slatedigi...-User-Guide.pdf

"Every time you triggering any audio using TRIGGER, the Midi Capture buttons will turn to orange color: This means that TRIGGER is getting audio signal and converts it to MIDI. "

Låter väldigt smidigt. Ifall pengarna räcker till kan man ju i sådana fall använda sig av TRIGGER + SuperiorDrummer eller någon annan trumplugg. Ifall du vill ha ett stort utbud av pluggar att välja mellan, så bör du ju använda dig av detta koncept.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är utanför min kunnighet, men borde det inte finnas program som triggar befintligt inspelade akustiska trummor och skriver om dem till MIDI format? I så fall skulle kan man ju pilla lite smått i MIDI filerna sen och få till det så man vill och det stora utbud på trumpluggar du pratade om skulle fortfarande vara ett alternativ. Det kanske bli lite mer komplicerat dessvärre.

Logic har ju en inbyggd funktion som heter "Drum Replacer", och den omvandlar mycket riktigt transienterna till midi-information. Därefter kan man använda vilket trumprogram som helst på det instrument-spåret. Det finns utförliga beskrivningar på Youtube, så sök bara på "Logic Drum Replacement" så borde du hitta det du söker.

Fast jag vet inte om den funktionen finns i 8:an, men jag har för mig det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...