Jump to content
Annons

Större studiobygge


Gäst

Recommended Posts

Jag har under flera år gått i tankebanorna om att bygga en slags kombinerad boende/studio-byggnad som ett fristående hus. Min bror är elektriker och farsan är snickare vilket skulle sänka mina kostnader en del (hoppas jag) 🙂

För att ens kunna börja fundera på det vore det bra att räkna storlek på liverum och kontrollrum.

Eftersom det kommer att byggas från scratch tror jag att det finns stora möjligheter att få det bra.

Jag mottager gärna tips på storlek och utformande av rummen. När jag har bestämt mig för det så blir det lättare att börja räkna på kostnaderna och se om det är möjligt att fullfölja detta.

Kontrollrum ca 5 x 4 m

Liverum 7 x 6 (4 meter takhöjd?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, det är också en sak som jag måste ta hänsyn till när jag sätter måtten.

Och eftersom jag antagligen kommer upprätta väggar och tak i olika vinklar för att undvika ett helt kubformat rum så kommer antagligen mycket yta att gå förlorat där också.

Jag läste att man kan komma ner i 8000:-/kvm om man bygger själv och om man har tur att hitta bra material till ett bra pris.

Hur skiljer sig detta mot ett studiobygge uppskattningsvis?

Tex. flytande rum, glasskivor mellan CR & LR, tjockare väggar etc.

Vad borde man räkna på för gör-det-själv kostnad per kvm?

Redigerat av RobinJacobsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska bygga ett bra kontrollrum och liverum och kan välja rumsdimension

utgå från gyllne snittet.

Det är takhöjden som begränsar hur stort ett rum kan vara för bra akustik.

Om du har låg takhöjd så kan du endast bygga ett litet rum om du skall hålla dig inom

dimensionerna för gyllne snittet.

Skillnaden ett rum byggt efter mått med gyllne snittet gör är att dom stående

vågorna baspekar och dippar är mer jämt fördelade.

Här finns en bra kalkylator där du skriver in takhöjden och får förslag på tre

olika designer på rum uträknade efter gyllne snittet:

http://mh-audio.nl/RoomDim.asp

Om du har 2.2 m takhöjd som är ganska standard så får du ut från kalkylatorn att du kan bygga

ett rum enligt design 3 som är B: 3.52m L: 5.13 18kvm

Om du vill bygga ett stort rum så behöver du mer takhöjd 3.2m ger dig möjlighet

att bygga ett liverum som är 38 kvm enligt kalkylatorn design-3 B 5.12 L 7.46m.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska bygga ett bra kontrollrum och liverum och kan välja rumsdimension

utgå från gyllne snittet.

Det är takhöjden som begränsar hur stort ett rum kan vara för bra akustik.

Det var intressant, tänker alla på gyllene snittet när dom bygger? gyllene snittet har faktorn 1,618.. Har man en takhöjd på 2,5 m får man 3 förslag varav ett innehåller 4,00 vilket är nära 1,618 x 2,5m. Hur är de andra värdena framräknade?

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var intressant, tänker alla på gyllene snittet när dom bygger?

nej, bygger man i befinteliga lokaler så är det vanligare att man bygger så stor det går.

I andra fall bygger man efter geometrisk utformning på rummen.

Optimal room dim gör inte att man behöver midre akustikbehandling, så det är i dom flästa fall meningslöst att gör att rum mindre än nödvändigt för att passa ORD.

Om du inte inte har jätte stor erfarenhet eller ingen alls av att designa studio och akustik så är det att rekomendera att anlita en akustiker... så vida du inte har intressa av att lära dig det, det finns ju mycket på nätet att läsa, ställa frågor på forum(här på studio forum och gearslutz) samt böcker i ämnet, men då tar det betydigt lägre tid. Det är inte så lätt att designa en studio som man kan tro. Där de största felen kan uppstå är utformin av rumen, placering av saker i väggarna(dörrar, fönster, ventilation) dålig ljudisolering mm är är svårare att åtgärda åt göra om det skulle bli fel. Akustiska konstruktioner är lätare att åtgärd men hälst vill man ju göra rätt från början även där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...