Jump to content
Annons

Zildjian ZHT series?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Nu har jag riktigt bra trumprylar, det är bara en liten skräp-splash jag vill ersätta med nåt bättre, splash kan jag vara utan.

Jag har en Zildjian 22" A Medium ride,

Zildjian 16" A projection crash

Zildjian 16" K Constantinople crash (typ svindyr, köpte igår, gjorde skitdumma inbyten av tre cymbaler o fick ändå böta 1200 kr)

Highhatlocken jag fick med trummorna från början är Zildjians ZHT serie, de är ganska billiga, men jag tycker de låter skitbra, passar ihop med de dyrare cymbalerna eller om det stämmer bra med akustiken kanske. Den billiga ZBT crash jag oxå hade lät ganska så fan den böt jag bort.

Så nu undrar jag om jag kanske borde köpa nån ZHT som fjärde cymbal? Alla ZHT har samma legering som highhatlocken, verkar vara mkt cymbal för pengarna. Antingen en mindre, 14 eller 15 tums på kaggen, eller också sätter jag Constantinoplecrashen på kaggen, Projection-crashen vid highhaten o en mindre 18" ride som extra ride/crash på golvpukssidan?

http://www.thomann.de/se/search_dir.html?sw=zildjian+ZHT&bn=&gk=

En cymbal jag testade på 4Sound o gillade var en 14" Sabian studio crash. Men det hade blivit 14oo kr extra o de vart för mycket. Sen har jag till min förskräckels märkt att jag blivit helt Zildjianfanatiker, på samma vrånga sätt som det bara finns Fendergitarrer o stärkare i min värld. 🙂

Efarenhet av ZHT i studio? Det här är ZHT-highhatlocken, Projectioncrashen vid highhaten o A medium riden plus den ZDT crash jag böt bort.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/14563300/01%20Maskrosfr%C3%B6n%20trummor.wav

post-8284-0-15420700-1383656044_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har tidigare i min kärriär ägt ett full set av ZHT-cymbaler. Det är inget att hänga i julgranen direkt. Hi-hat locken som du säger är de ändå som låter okej. Både crashen och riden slog jag sönder med tiden (inte direkt någon förlust dock) Hi-hat-locken är för länge sen utbytta och står och samlar damm i en garderob.

Skippa billiga cymbaler och köp kvalitégrejer. De är mitt råd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tidigare i min kärriär ägt ett full set av ZHT-cymbaler. Det är inget att hänga i julgranen direkt. Hi-hat locken som du säger är de ändå som låter okej. Både crashen och riden slog jag sönder med tiden (inte direkt någon förlust dock) Hi-hat-locken är för länge sen utbytta och står och samlar damm i en garderob.

Skippa billiga cymbaler och köp kvalitégrejer. De är mitt råd.

Jag har köpt dyra cymbaler, tror tom jag skrivit det. Highhatlocken låter bra enligt både mig och de trummisar som spelat på och hört dem. Thomann har nån sorts betyg på dem och 14 tums zht-crashen får högsta betyg de andra får sämre... O den crashen låter väldigt fint enligt Thomanns ljudprov, snyggt komplement till A Projektion o K Constantinople crasharna.

Men jag kanske hellre köper nån gammal 50-tals tunnare Zildjian. Några hundra extra så får man ju en sån.

Funderar liksom även på vilket som är mest användbart som fjärde cymbal till 20" riide o två 16" crashar, en mindre 13, 14" crash, eller en tunn jazzigare 18" som kan funka både som soft ride o crash? Att ha två ridealternativ är snyggt tycker jag. O det ksn ge så fina stereoeffektet om trummisen växlar mellan dem i samma låt. Kanske roligast med en sån ändå, ev med nitar...?

Tack för synpunkterna!

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...