Tonny Postat 31 oktober 2013 Postat 31 oktober 2013 Hej pÄ er, Finns det nÄgot i Cubase 5 som man kan andvÀnda för att redusera eller ta bort puffljud frÄn sÄnginspelning? Jag har försökt att hitt nÄgot som skulle kunna ha med det att göra,dock utan resultat. Har försökt att klippa vid puffljudet och dra ner volymen dÀr men det blir inte sÄ bra tycker jag,och ibland sÄ blir det ett litet klick som blir dÀr man har klippt. Ber ödmjukast om hjÀlp med tips. MVH Tonny
mixopenta Postat 1 november 2013 Postat 1 november 2013 Skadan Àr vÀl egentligen redan skedd, om puffarna Àr outhÀrdliga. Det man annars kan göra Àr vÀl i princip som du redan varit inne pÄ; Klippa ut puffen, sÀtta EQ, tona, volym etc. Klicket du hör nÀr du har klippt beror sannolikt pÄ att du har lagt snittet utanför en nollgenomgÄng, d.v.s. VÄgformen mÄste ha ett "nollvÀrde" dÀr du klipper. Zooma in och se till att du klipper dÀr vÄgformen korsar 0-strecket. NÄgon "smartfunktion" typ fotovÀrldens röda-ögon reduktion kÀnner jag emellertid inte till. /U
Vostromberg Postat 6 november 2013 Postat 6 november 2013 NĂ„gra saker man kan göra(om puffljuden kommit in pĂ„ inspelning) Ofta ligger puffljuden i lĂ„ga basregister, det gĂ„r sĂ„ledes att prova sĂ€tta ett high pass-filter som skĂ€r bort bas i sĂ„ngspĂ„ret vilket kan hjĂ€lpa att reducera vissa delar av puffljuden. Det skulle kunna vara möjligt att ha en multibandskompressor ocksĂ„, dĂ€r du sĂ€tter en av kompressorerna pĂ„ ett smalt band dĂ€r du upplever att puffarna Ă€r som starkast. PĂ„ sĂ„ vis kan du kopmrimera och trycka ned puffljuden. Om du klipper i inspelningen och vill fĂ„ bort klippljuden sĂ„ kan du zooma in pĂ„ ljudspĂ„ret och lĂ€gga en kort fade i slutet pĂ„ spĂ„ret innan klippet och i början pĂ„ spĂ„ret efter. Ett reverb kommer förstĂ€rka ljudet av puffarna sĂ„ om du orkar kan det vara bra att automatisera senden till reverbet dĂ€r för att ytterligare reducera puffljuden Ett puffskydd till micken Ă€r dock det enklaste sĂ€ttet att i fortsĂ€ttningen undvika missljud i inspelningen đ
laban1 Postat 6 november 2013 Postat 6 november 2013 (redigerat) Precis! skaffa elefant-pessar, ett absolut mÄste! Ingen sÄn dÀr affro-frille puffskydd, hel kasst. Om skadan redan Àr skedd : 1. Spela in pÄ nytt med puff-skydd (om du kan/orkar/vill) 2. EQ: Det mesta av puffljudet ligger under 100z sÄ low-cutta ordentligt, pröva med olka cut-off frekvens för bÀsta möjliga kompromiss. Redigerat 6 november 2013 av laban1
Demonproducenten Postat 7 november 2013 Postat 7 november 2013 Ingen sÄn dÀr affro-frille puffskydd, hel kasst. det Àr vindskydd
mietek Postat 7 november 2013 Postat 7 november 2013 Jag brukar automatisera upp högpassfiltret pÄ valfri EQ till 2-300 hz dÀr puffarna förekommer.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.