Jump to content
Annons

Rensa i sångspår - Hur gör ni och varför?


laban1

Recommended Posts

Annons
drloop (oregistrerad)

Blandat, oftast kör jag en gate på kanalen om jag behöver bli av med konstigheter på spåret. Har jag tur behöver jag inte klippa alls eller väldigt lite. Annars är det fram med saxen. Beror mycket på hur bra spåret är från början, eller om det tex är mycket smackljud från munnen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blandat, oftast kör jag en gate på kanalen om jag behöver bli av med konstigheter på spåret. Har jag tur behöver jag inte klippa alls eller väldigt lite. Annars är det fram med saxen. Beror mycket på hur bra spåret är från början, eller om det tex är mycket smackljud från munnen.

du kör inte med remove silence då?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag tycker det funkar lika bra med gate, om det är kluriga problem som tex smackljud från munnen så måste man ändå in och klippa manuellt. Det går snabbare för mig att ändra i gaten än om jag måste öppna ett spår och fippla med strip/remove silence paramterar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag dissekerar ner till minsta myggfjärt, ställer olika fade in och out på varje ord/fras. Sen beror det på in och ut-andning ska vara med. Det brukar jag fråga om. Kan tom hända att jag gör nån fade-dipp på nån konsonant.

När jag har städat ur allt så kan man mörda på med massor av kompressor, på med de-esser och snygga till med eq. Sen låter jag Vocal rider göra jobbet åt mig precis i slutskedet av mixen.

Sen hänger det ju lite på vad det är förstås. Är det punk så blir det inget editerande alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar på hur den gängse synen är på att använda detect/remove silence och liknande funktion (jobbar själv i Cubase7). Främst tänker jag på sångspår men även andra spår. Hur gör ni, och varför?

det enda jag tar bort är jättestörande missljud och det görs manuellt
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det funkar lika bra med gate, om det är kluriga problem som tex smackljud från munnen så måste man ändå in och klippa manuellt. Det går snabbare för mig att ändra i gaten än om jag måste öppna ett spår och fippla med strip/remove silence paramterar.

Är det en look-ahead gate då, så du slippet "attack-tider"?

Hur är det för övrigt med strip silence - Är den "intelligent" eller kapar den bara vid tröskelvärdet rätt av?

När jag har städat ur allt så kan man mörda på med massor av kompressor, på med de-esser och snygga till med eq. Sen låter jag Vocal rider göra jobbet åt mig precis i slutskedet av mixen.

Varför tar du Vocal-rider sist? Jag tänker att det borde vara bättre att ta den före kompressorn så att den så att säga får jobba på redan utjämnat material, borde bli mer transparent?

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det en look-ahead gate då, så du slippet "attack-tider"?

Jag tycker inte att man ska se en "gates" "attack" som något dåligt på sångspår, inte heller en "gate" i sig. Det kan komma väl till pass med mjuka "attack"-tider och kan forma/"softa till" sången. Även instrument också så klart 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte att man ska se en "gates" "attack" som något dåligt på sångspår, inte heller en "gate" i sig. Det kan komma väl till pass med mjuka "attack"-tider och kan forma/"softa till" sången. Även instrument också så klart 🙂

Intressant poäng, är det expander du tänker på då i första hand?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför tar du Vocal-rider sist? Jag tänker att det borde vara bättre att ta den före kompressorn så att den så att säga får jobba på redan utjämnat material, borde bli mer transparent?

Den är ju gjord för att användas sist. Vocal Ridern "lyssnar" ju på masterspåret och ser till att sången i förhållande till musiken alltid kommer fram. Naturligtvis kan man ställa nivån mellan musiken och sången.

Har man Vocal Ridern före kompressorn så kommer dom ju jobba emot varandra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag dissekerar ner till minsta myggfjärt, ställer olika fade in och out på varje ord/fras. Sen beror det på in och ut-andning ska vara med. Det brukar jag fråga om. Kan tom hända att jag gör nån fade-dipp på nån konsonant.

När jag har städat ur allt så kan man mörda på med massor av kompressor, på med de-esser och snygga till med eq. Sen låter jag Vocal rider göra jobbet åt mig precis i slutskedet av mixen.

Sen hänger det ju lite på vad det är förstås. Är det punk så blir det inget editerande alls.

Är också väldigt noga med sångspåret/sångspåren. Mycket klippa och fades av parterna, sen noggrann automatisering på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant poäng, är det expander du tänker på då i första hand?

T.ex. Waves C1 Gate/exp....

Gaten's attack-tid kan ses som en mycket snabb eller långsammare fade-in, därav kan en gate användas till att göra varje ord/fras som sjungs något mjukare, genom att man gör attacken mjukare, typ...

[Edit: redigerat lite 🙂]

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Är det en look-ahead gate då, så du slippet "attack-tider"?

Hur är det för övrigt med strip silence - Är den "intelligent" eller kapar den bara vid tröskelvärdet rätt av?

Ofta andas man in innan en fras och jag sätter gaten så den öppnar på det. Annars brukar jag sällan få problem med öppningen av gaten.

Är det riktigt kinkigt så brukar sidechain öppna gaten antingen genom att köra en kopia på spåret och dra det lite tidigare och sidechaina med det eller helt enkelt trigga öppning om gaten inte öppnar som den borde. Förr miditriggade jag med en synt in i gaten som en enkel automation. Old school helt enkelt.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

+1

Dock brukar jag klippa i sångfilen/-erna när det är långa instrumentala partier. Om sången är lagd som hel tagning.

Varför väljer du att göra på det sättet? Alltså att välja att inte gå in och lira?

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför väljer du att göra på det sättet? Alltså att välja att inte gå in och lira?

Jag tror att det i grunden handlar om en motreaktion från mitt tidigare arbetssätt som var just att klippa ut varje sammanhållen ljudkälla och justera hit och dit. För mig kändes det till slut begränsande och jag tappade fokus på det som var viktigt, dvs känslan. Nu vill jag ha med lite bi-ljud som uppstår när man står vid miken. Inte hela tiden, klipper som sagt här och var där jag finner nödvändigt, men i regel låter jag saker passera så länge det inte stör eller är rena missljud.

Redigerat av everlastingrecords
Link to comment
Dela på andra sajter

Rensar stenhårt, med remove silence satt på typ -50dB och 25ms open-tid, lite längre close-tid. Sen går man igenom varje sång insats och finputsar open/close manuellt med musen, gör fadein/out osv.

Andetagen brukar försvinna då med, så det blir en vakuumkänsla. Då får man välja vilka andetag man ska ha med och inte ha med, samt hur starka dom ska vara. Brukar ibland lägga andetagen på separat spår, så man kan processa dom annorlunda än sången.

Tycker överlag man behöver lite open/close tid för att få processorer att reagera som dom ska, typ kompression, automation, de-esser osv.

EDIT: hamnade i 'sång-tänkande' när man skrev ovan. Faktum är att jag kör detect silence på allt, men är försiktigare vid akustiska gitarrer, overheads och sånt. Nu snackar jag pop/rock/dance förstås, inte jazz eller klassiskt.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Sen går man igenom varje sång insats och finputsar open/close manuellt med musen, gör fadein/out osv.

manuellt med musen: Menar du att du drar i kanterna på parterna/eventen? och anpassar längden? Varför behöver du fade in, choppas det av ngt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

manuellt med musen: Menar du att du drar i kanterna på parterna/eventen? och anpassar längden? Varför behöver du fade in, choppas det av ngt ?

Ja precis, drar i kanterna tills det låter bra.

Beror på hur mycket bakgrundsljud/brus det finns med. Fade ins är lite säkerhetstänk, så det inte bli knäpp eller pop-ljud (om eventet börjar då sinuskurvan är off-center), men det är även så att övergången från tystnad till ljud inte ska märkas för plötsligt.

Är sångspåret väldigt tyst behövs inte så mycket. Men är det småbrusigt eller om sångare står på en tjock heltäckningsmatta som frasar lite när h*n rör sig, eller har läderpaj på sig, då märks övergången från tystnad till ljud 'för mycket'.

Om eventet börjar i samma ögonblick som kurvan tar fart så brukar dessutom kompressorn bli överkänslig, hugger som en kobra på 'att' det kommer ljud överhuvutaget, lika mycket som det ljud man vill den ska gå på. Får bara va försiktig så inte fade in och kompressorns attack motverkar varandra.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter sunt, men hur gör du med andningar, dom åker ju upp vid kompression?

om dom skulle pressas upp så starkt så dom stör (tex i nåt tystare parti) så drar jag ner volymen på dom

tar sällan bort helt om det inte är precis i början på en låt eller i ett tyst break och man verkligen vill att inget ska höras innan det kickar igång

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Låter sunt, men hur gör du med andningar, dom åker ju upp vid kompression?

Man sätter gaten innan kompressorn. Då slipper man det problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kanske jag läst slarvigt men än så länge tycker jag mig inte ha sett någon motivering till varför ni som väljer att editera så mycket gör det. Vore intressant att veta. Det jag tycker mig se är att ni vill ha full kontroll över, i det här fallet , sången. Är det den enda anledningen? Eller blir det en del av det sound ni vill skapa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör du det direkt i ljud filen, i klippt part/event eller automatiserar du, Vad tycker du är smidigt?

i klippet (klippa isär och dra ner)

automation lägger jag in om det är större förändringar över hela tracket eller om det handlar om effektmatning eller liknande

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...