Jump to content
Annons

432Hz Vs 440Hz


WaldemarPupp

Recommended Posts

Annons
drloop (oregistrerad)

Effekten av att vattnet rinner uppåt pga att man filmat i 24 bildrutor och justerar frekvensen på högtalaren till 23 hz är cool. Faktum kvarstår att vattenstrålen vrids pga av frekvensen.

Här är en annan klassiker som svänger gött.

http://www.youtube.com/watch?v=3mclp9QmCGs

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Varför borde det inte fungera? Det mesta är frekvensstyrt i vår kropp.

Jag tar inte ställning till saker jag inte vet något om. Låter framtiden utvisa 🙂

Tackade jag inte?

Link to comment
Dela på andra sajter

Effekten av att vattnet rinner uppåt pga att man filmat i 24 bildrutor och justerar frekvensen på högtalaren till 23 hz är cool. Faktum kvarstår att vattenstrålen vrids pga av frekvensen.

Nu blir jag osäker på vad du egentligen menar? Vatten strålen vrids inte annorlunda i verkligheten (går uppåt eller neråt). Det är vår observation av vattenstrålen som ändras

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Fel uttryckt, strålen påverkas av högtalarens svängningar så att strålen inte längre är rak. Den effekten är på riktigt så att säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fel uttryckt, strålen påverkas av högtalarens svängningar så att strålen inte längre är rak. Den effekten är på riktigt så att säga.

Visst, men videon ville visa att 24 är ett "magiskt tal" taget "ur luften". Ingen info i videon att hen filmar i 24fps.

Link to comment
Dela på andra sajter

Effekten av att vattnet rinner uppåt pga att man filmat i 24 bildrutor och justerar frekvensen på högtalaren till 23 hz är cool. Faktum kvarstår att vattenstrålen vrids pga av frekvensen.

Här är en annan klassiker som svänger gött.

http://www.youtube.com/watch?v=3mclp9QmCGs

😮 ..

Jag hörde förövrigt på Institutet i P3 någon gång att man kan framkalla hallucinationer hos fölk med låga ohörbara frekvenser..

Kanske inte alla påverkas, men vissa.

edith:

hallucinationer inte illusioner.

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnade på den här:

http://www.youtube.com/watch?v=P5ILuyaZIO4&feature=player_embedded

Jag är tämligen säker på att man hade upplevt 432 hz som skevt om man spelat 440 hz först..

Det är lätt ordnat ! Undvik att starta från början och klicka istället först på

0:37 (440) och sedan 0:08 (432).

Det är förstås väldigt viktigt att du inte hör 432 först för det kommer att skapa en referens som är svår att skaka av sig.

Vad tycker ni nu? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

"låga ohörbara frekvenser.."

För länge sen var det vanligt med långa timmersläp längs ostkusten, dragna av bogserbåtar med mkt lågvarviga ångmaskiner. Man drog släpen i endast 2 knop. (mindre än 4 km/h) När man sen allt eftersom bytte ångmaskinerna till dieselmotorer gick besättningarna iland, eftersom de inte gillade det hårda vassa ljudet av dieslarna. Men att de inte längre stod ut med de långsamma resorna berodde även på att de ohörbara lågfrekventa ljuden från ångmaskinerna gav de ombord ett sorts välbefinnade, kanske nästan som ett litet rus, utan att de tänkte på det.

Med moderna starkare bogserbåtar går det inte heller att dra timmersläpen fortare än 2 knop.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Visst, men videon ville visa att 24 är ett "magiskt tal" taget "ur luften". Ingen info i videon att hen filmar i 24fps.

Är lite osäker på vad du menar men i början av vattenstråle videon står att dom filmar med 24 bildrutor per sekund.

Och jag tror inte på magiska tal utom möjligen det gyllene snittet. 🙂

Jag kan dra till med 25 istället så får vi 400 hertz istället för 440 eller nåt annat. Så vi är nog överrens tror jag.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lätt ordnat ! Undvik att starta från början och klicka istället först på

0:37 (440) och sedan 0:08 (432).

Det är förstås väldigt viktigt att du inte hör 432 först för det kommer att skapa en referens som är svår att skaka av sig.

Vad tycker ni nu? 🙂

Poängen är att när jag lyssnat några sekunder tyckte jag inte alls att 440 lät skevt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lätt ordnat ! Undvik att starta från början och klicka istället först på

0:37 (440) och sedan 0:08 (432).

Det är förstås väldigt viktigt att du inte hör 432 först för det kommer att skapa en referens som är svår att skaka av sig.

Vad tycker ni nu? 🙂

Jag tycker 432 låter bäst fast jag började lyssna vid 0.37. Intressant!

Annars brukar man ju tycka det blir som ett sorts korkat lyft med en "dansbandshöjning" i sista refängen.

Går det att få en TC stämdosa att visa 432 hz?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att varje skiva av nån som helst konstnärlig dignitet används sig av detta urgamla knep för att skapa naturliga chorus-effekter genom att stämma instrument "motvarandra" för att få ett tjockare sound är en väldigt väl bevarad hemlighet bland proffsmusiker.

Snarast lite halvbra bevarad verkar det som..? 😉

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Strunta i stämdosan Nilsson. Ta och stäm ur en gura rejält och gå sedan på gehör och stäm guran tills du tycker den låter bra och spela in den. Ta sedan och gör om proceduren 10 dagar på raken och spela sedan in en gura stämd i 440. Använd 440 inspelningen som referens för att få en känsla för vilken frekvens du gillar att stämma gura i. Över eller under 440hz?

Vill du få ett bra statistskt urval håll på i 3 månader 🙂

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså Vad är poängen?Alla gamla kompositörer använde stämgafflar som var lite olika, vissa nedstämda och vissa uppstämda efter eget smak och tycke. vi har ingen lag att du måste stämma 440hz. Personligen tror jag inte det är speciellt stor skillnad för lyssnare, men givetvis om du spelar det efter varandra så kommer ju den andra varianten låta konstig av självklara skäl. Själv använder jag mig av 440hz för att det blir enklast så när jag ska spela tillsammans med andra samt att jag tränat min sång att sjunga efter sådan stämning. Jag har inte förändrat mitt tanksätt efter att ha läst den här tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker 432 låter bäst fast jag började lyssna vid 0.37. Intressant!

Annars brukar man ju tycka det blir som ett sorts korkat lyft med en "dansbandshöjning" i sista refängen.

Går det att få en TC stämdosa att visa 432 hz?

Den lägre frekvensen kommer alltid att vara mer "avspänd" det ligger i sakens natur.

En annan grej, med referenspunkter. Man har större tolerans för om en ton är låg i förhållande till referenspunkten än om den är hög, bättre att sjunga lite lågt än lite högt liksom. Vilket gör att det kan uppfattas "falskare" när man höjer än om man sänker.

Då blir 424 bättre än 432 vid jämförelse, 416 bättre än 424, ...

Än tredje grej om äpplen och päron. det är stämningar vi ska jämföra och inte enstaka toner.

Vad händer t ex om vi jämför ett Ab (utifrån A=440 Hz) mot ett A ( i 432Hz) ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har spelat en helton nedstämt i kanske 40 år...

När jag byter strängar brukar jag roa mig med att försöka stämma exakt (både telecastern, basen och den akustiska) utan stämdosa, det brukar vara lättast att höra när a-strängen är exakt g. Ibland när jag kollar med dosan efteråt så har jag stämt absolut exakt. Så det där har jag nog tränat upp ganska bra med åren. Annat lär jag mig aldrig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att jag spelat både bas o gitarrer nedstämt så länge gör att jag inte alls gillar att stämma dom normalt, då blir det mkt svårare att hitta tonerna. Vill jag tex spela gitarrfiguren i "Daytripper" i normal-E sätter jag dit ett capo på andra bandet, då ligger tonerna kvar där jag vill ha dem.

Så skulle jag stämma A i 432 hz kanske jag skulle få svårt att hitta tonerna?

Jag kommer ihåg att jag i början av mitt spelande alltid töjde strängarna fult, det blev lite för lågt eller för högt jämt. Men jag övade med en stämdosa för att kunna töja både en halv, hel och tre halvtoner. Helt mekanisk ful övning, men det lärde nog mig tror jag. Det blir ju fel nu med ibland, men töjandet är liksom min lilla special. Snyggt är att i A moll först töja upp B-tonen till C, slå an strängen och sen backa ner töjningen till B. Vemod och kärlek till människorna. Tom till Moogmaskinerna.

Egentligen heter ju B H, men va fan.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Om du stämmer en hel ton för lågt så stämmer du till 392hz

Edit : räknade helt tokigt.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Med ett väl fungerande relativt gehör så kvittar det egentligen vilken referens man använder för stämning, utan det är bara att lyssna lite grand, så anpassar man sig snabbt.

För någon med ett utpräglat absolut gehör kan det vara jobbigare att ställa om sig, eftersom det kan låta "fel" när det är stämt "fel" jämfört med den egna inlärda referensen.

Link to comment
Dela på andra sajter

snacka om en icke-fråga. det finns inget mer naturligt med den låga tonen och inget övernaturligt alt onaturligt med den något högre tonen. den ena är lägre och den andra är högre.

för övrigt finns det ingenting som heter "vänsterhjärnor". vi alla använder båda våra hjärnhalvor, även fast man ibland undrar angående vissa.

och för övrigt så sökte jag efter de studier som skulle finnas ("Case studies ranging over 100 years have proven this beyond question.") men de existerar inte. jag börjar undra om martin äger i aktier i något kvacksalveribolag eller dylikt.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...