Hitmanslim Postat 19 oktober 2013 Postat 19 oktober 2013 Hej pĂ„ er alla! Jag funderar pĂ„ inköp av en Variax. Ni som har erfarenhet av denna gitarr, hur Ă€r den? Ljudkvalitet, kvalitet pĂ„ hĂ„rdvaran? Ăr det nĂ„gon större skillnad pĂ„ de olika modellerna 600, 700 och den senaste?
laban1 Postat 19 oktober 2013 Postat 19 oktober 2013 (redigerat) Jag har en 600. Ljuden Àr samma pÄ alla modeller, tror Àven pÄ senaste. Byggkvaliten lite olika för olika modeller. Tycker 600 har just hals (enligt mig). Du hittar en hel del ljudklipp pÄ youtube, Àven pÄ Line6.com Àven om jag har kÀnslan att dessa inte Àr lika Àrliga. AnvÀnder den frÀmst till mobila inspelningar demos, nÀr jag Àr pÄ resande fot. DÄ kan jag bÄde fÄ elgitarr och hyfsad akustisk. Redigerat 19 oktober 2013 av laban1
laban1 Postat 19 oktober 2013 Postat 19 oktober 2013 (redigerat) felklick Redigerat 19 oktober 2013 av laban1
Erik dP Postat 20 oktober 2013 Postat 20 oktober 2013 Har sjÀlv tre stycken Variax 500, som har samma elektronik som Variax 700, precis som 300 och 600 har samma. Ljudet pÄ 300/600, 500/700 ska vara identiska. Jag hör ingen skillnad pÄ tex Les Paul-simuleringen och en Àkta. Vi har gjort en del blindtester. Det gÄr att fixa till egna ljud. Jag gjorde en anvÀndbar elbas. Jag spelar oftare pÄ Variax Àn Les Paul eller PRS. Mest pga alla ljudvarianter. De senaste Variaxerna har jag ingen erfarenhet av. Jag tÀnkte sÀlja nÄn av dom sÄ smÄningom, sÄ om du har vÀgarna förbi...
enghell Postat 20 oktober 2013 Postat 20 oktober 2013 Hej pĂ„ er alla! Jag funderar pĂ„ inköp av en Variax. Ni som har erfarenhet av denna gitarr, hur Ă€r den? Ljudkvalitet, kvalitet pĂ„ hĂ„rdvaran? Ăr det nĂ„gon större skillnad pĂ„ de olika modellerna 600, 700 och den senaste? Köpte en James Tyler Variax JTV-89 för 2 mĂ„nader sedan och har egentligen inget negativt att sĂ€ga om den, speciellt dĂ„ den knappt kostar 6000:- SpelkĂ€nslan Ă€r bra, kvalitetsmĂ€ssigt kĂ€nns den bra, halsprofilen pĂ„ den hĂ€r modellen liknar Ibanez/Jackson/Charvel vilket jag gillar, dock finns det ju tvĂ„ modeller till med annorlunda kropp och halsprofiler. Har testat en tidigare modell (tror det var den första 500:an dĂ„ det var kanske 9-10 Ă„r sedan) och redan dĂ„ var jag förvĂ„nad över att den faktiskt lĂ€t riktigt bra, men eftersom tekniken har utvecklats och förfinats och algoritmerna förbĂ€ttrats, sĂ„ vad jag har lĂ€st av de som jĂ€mfört nya och gamla Ă€r att de lĂ„ter Ă€nnu bĂ€ttre nu. SjĂ€lva tekniken Ă€r fantastisk tycker jag, att ha 29 instrument i ett (inrĂ€knat de passiva mickarna i en JTV), att ha en hel uppsjö av olika stĂ€mningar och att kunna stĂ€mma om hela gitarren bara genom att vrida lite pĂ„ ett vred och att sedan ha möjligheten att sjĂ€lv experimentera fram gitarrmodeller som egentligen inte finns, genom att anvĂ€nda medföljande mjukvara gör möjligheterna nĂ€stan oĂ€ndliga. Nu har jag sjĂ€lv ingen av de gitarrmodeller som simuleras, sĂ„ jag kan aldrig göra ett A/B-test men det spelar mindre roll om det lĂ„ter 100% som en Tele/Strata/Les Paul/Rickenbacker/Martin o.s.v., det Ă€r möjligheten att ha ljudpaletten som Ă€r det viktigaste för mej (och att kunna lĂ€gga akustisk gitarr mitt i natten utan att vĂ€cka alla grannar).
laban1 Postat 20 oktober 2013 Postat 20 oktober 2013 Det gÄr att fixa till egna ljud. Jag gjorde en anvÀndbar elbas. Det har jag ocksÄ gjort, trevligt att ha den varianten pÄ resande fot. Har sjÀlv tre stycken Variax 500, Varför har du 3 Variax, ljuden Àr ju samma?
laban1 Postat 20 oktober 2013 Postat 20 oktober 2013 (redigerat) ..men eftersom tekniken har utvecklats och förfinats och algoritmerna förbĂ€ttrats, sĂ„ vad jag har lĂ€st av de som jĂ€mfört nya och gamla Ă€r att de lĂ„ter Ă€nnu bĂ€ttre nu. Ăr du sĂ€ker pĂ„ det? NĂ€r jag lyssnat pĂ„ demos sĂ„ lĂ„ter det verkligen lika, tror du inte det Ă€r ett marknadsföringstrick om du har lĂ€st detta ngnstans? Nu har jag sjĂ€lv ingen av de gitarrmodeller som simuleras, sĂ„ jag kan aldrig göra ett A/B-test men det spelar mindre roll om det lĂ„ter 100% som en Tele/Strata/Les Paul/Rickenbacker/Martin o.s.v., det Ă€r möjligheten att ha ljudpaletten som Ă€r det viktigaste för mej (och att kunna lĂ€gga akustisk gitarr mitt i natten utan att vĂ€cka alla grannar). Har tyvĂ€rr inte gjort ett A/B-test, det skulle man faktiskt göra, men av ngn anledning blir det inte av. Akustisk gitarr mitt i natten - ett stort plus ! đ Redigerat 20 oktober 2013 av laban1
Hitmanslim Postat 20 oktober 2013 TrĂ„dstartare Postat 20 oktober 2013 tack fö era svar. đ FĂ„r se vad det blir. Jag tĂ€nkte sĂ€lja nĂ„n av dom sĂ„ smĂ„ningom, sĂ„ om du har vĂ€garna förbi.... ---Vilken prisklass?
enghell Postat 20 oktober 2013 Postat 20 oktober 2013 Ăr du sĂ€ker pĂ„ det? NĂ€r jag lyssnat pĂ„ demos sĂ„ lĂ„ter det verkligen lika, tror du inte det Ă€r ett marknadsföringstrick om du har lĂ€st detta ngnstans? Har tyvĂ€rr inte gjort ett A/B-test, det skulle man faktiskt göra, men av ngn anledning blir det inte av. Akustisk gitarr mitt i natten - ett stort plus ! đ http://www.youtube.com/watch?v=hBo4iOVWKKQ Det kan man ju tro, men de förbĂ€ttrar kontinuerligt algoritmerna, allra senaste firmware-versionerna ska det vara betydande skillnader mot förra. Det var en större uppdatering som inte inkluderar de Ă€ldre utdaterade Variax-versionerna eftersom det finns skillnader mot de nyare JTV-versionerna. Jag köpte min JTV veckan efter senaste firmware-updateringen och gjorde den direkt nĂ€r jag packat upp gitarren, men efter vad jag lĂ€st pĂ„ Line6's forum sĂ„ hade jag gĂ€rna provat före och efter, för vad mĂ„nga andra pĂ„ det forumet nĂ€mner var det betydande skillnader i ljudet, speciellt nĂ€mnt Ă€r skillnaden pĂ„ Fender Stratan och Ă€ven de akustiska modellerna plus andra saker som att Ă€ndra individuell stĂ€mning pĂ„ var strĂ€ng pĂ„ de 12-strĂ€ngade modellerna och inblandning av de passiva mickarna (som inte finns pĂ„ de gamla 3,5,6 eller 700-modellerna) t.ex. đ
laban1 Postat 20 oktober 2013 Postat 20 oktober 2013 Det kan man ju tro, men de förbĂ€ttrar kontinuerligt algoritmerna, allra senaste firmware-versionerna ska det vara betydande skillnader mot förra. Det var en större uppdatering som inte inkluderar de Ă€ldre utdaterade Variax-versionerna eftersom det finns skillnader mot de nyare JTV-versionerna. Jag köpte min JTV veckan efter senaste firmware-updateringen och gjorde den direkt nĂ€r jag packat upp gitarren, men efter vad jag lĂ€st pĂ„ Line6's forum sĂ„ hade jag gĂ€rna provat före och efter, för vad mĂ„nga andra pĂ„ det forumet nĂ€mner var det betydande skillnader i ljudet, speciellt nĂ€mnt Ă€r skillnaden pĂ„ Fender Stratan och Ă€ven de akustiska modellerna plus andra saker som att Ă€ndra individuell stĂ€mning pĂ„ var strĂ€ng pĂ„ de 12-strĂ€ngade modellerna och inblandning av de passiva mickarna (som inte finns pĂ„ de gamla 3,5,6 eller 700-modellerna) t.ex. đ Vet du ungefĂ€r nĂ€r firware uppdatering kom för 600 etc modellerna, hört nĂ„t om detta? Vad behöver man för en Fw uppdatering, workbench?
Guitar Nilsson Postat 20 oktober 2013 Postat 20 oktober 2013 Otroligt fina ljud. 12-strÀngsljuden var ju nÀstan bÀttre Àn riktiga.
laban1 Postat 20 oktober 2013 Postat 20 oktober 2013 Otroligt fina ljud. 12-strÀngsljuden var ju nÀstan bÀttre Àn riktiga. Jag tyckte dom lÀt bÀttre nÀr jag anvÀnde dom i början! Trodde att jag skulle slippa att köpa 12-strÀngad. Det gjorde jag inte. Men i en tjock mix funkar dom sÀkert bra, inte i en finstÀmd ballad. I en demo kan det dock vara acceptabelt Àven hÀr, sÀrskilt om man lÀgger pÄ fler Variax gitarrer.
Horras Postat 20 oktober 2013 Postat 20 oktober 2013 Har en Variax 500. VÀldigt bra ljud. Jag har gjort blindtest och hör liten skillnad. Vilken gitarr som Àr vilken vet jag inte, men en liten ljudskillnad upplever jag. HÄrdvaran kÀnns lite billigare och mer "plastig" Àn t.ex. en American Standard strata. Har spelat en del variax pÄ sistone, sÄ jag har vant mig, sÄ den kÀnns bra.
enghell Postat 20 oktober 2013 Postat 20 oktober 2013 Vet du ungefĂ€r nĂ€r firware uppdatering kom för 600 etc modellerna, hört nĂ„t om detta? Vad behöver man för en Fw uppdatering, workbench? Nej, vet faktiskt inte riktigt hur det ligger till med de lite Ă€ldre modellerna och exakt upp till vilken firmware-version det finns, dĂ„ det Ă€r de som Ă€r för JTV som jag har kollat efter. Men det man behöver Ă€r antingen en tillrĂ€ckligt ny POD med Variax anslutning och som man kan ansluta med USB till datorn eller ansluta med den lilla box för Variax-->USB som följer med gitarren och sedan Line6 Monkey. Kopplar upp gitarren mot datorn och kör Monkey sĂ„ kollar den vilken firmware man har och vad som finns att uppgradera till, vilket var riktigt enkelt tycker jag. Bara att se till att man har nyladdat batteri sĂ„ att det inte dör under tiden för dĂ„ kan det kanske strula till sej. đ
Erik dP Postat 20 oktober 2013 Postat 20 oktober 2013 (redigerat) Varför har du 3 Variax, ljuden Àr ju samma? Vi gitarrister har en förmÄga att köpa pÄ oss gitarrer i onödan. TÀnkte att man skulle ha en hemma och en i Universals studior i Stockholm, och en i deras LA-baserade studio. Men dom hörde aldrig av sig. SÄ jag tÀnker: "LÄt dom vÀnta!" (...Efterssom det visade sig att jag spelade mest pÄ Variaxen trots PRS och Les Paul sÄ blev det sÄ att jag köpte ett par till. Funderade pÄ att sÀlja PRS/LP, men dom hamnade lÀngst in i en garderob istÀllet. Jag Àr vÀl inte sÄ mÀrkesfixerad av mig, antar jag.) Jag tÀnkte sÀlja nÄn av dom sÄ smÄningom, sÄ om du har vÀgarna förbi.... ---Vilken prisklass? Jag har en metallic-röd för 3000kr. Jag har "basen" inprogrammerad pÄ en av anvÀndarplatserna, och nÄgra gitarr-bas-hybrider (E/A-strÀngarna en oktav lÀgre). Jag kör alltid med strömmatning-aldrig batteri. Strömtrafon Àr inte original - men den funkar utmÀrkt. Gitarren har en koppling bakom en lucka för 9V batteri om man inte vill köra med trafo. Det medföljer Àven en löstagbar batteridosa om man vill köra med 6 st 1,5V batterier istÀllet för ett 9V batteri, men som jag aldrig anvÀnder. Den har lite Àrg pÄ polerna, men en ny sÄdan kostar ett par tior pÄ Clas/Kjell om den inte funkar. Sedan en sunburst som jag tar en femhundring mer för dÄ jag föredrar denna fÀrg, Àven om metallicfÀrgen i sig Àr vÀldigt snygg. SÄ 3500kr. Ingen bas pÄ denna dock. Det medföljer Planetwaves stereo-sladd för kombinerad strömmatning och ljud som man kopplar mellan gitarren och den medföljande fotpedalen med tvÄ utgÄngar och ingÄng för vÀgg-ström frÄn trafon. En riktigt bra gitarrvÀska, ej hardcase, medföljer ocksÄ. Manual finns i lÀnken nedan. Info och bilder finns hÀr: http://line6.com/legacy/variax500 Du Àr vÀlkommen att komma förbi och prova. Redigerat 21 oktober 2013 av Erik dP
Guitar Nilsson Postat 20 oktober 2013 Postat 20 oktober 2013 Om de satte dit tre strata singelcoil-atrapper skulle de kanske sÀlja fler? Nu ser det lite tunt ut pÄ nÄt vis.
enghell Postat 20 oktober 2013 Postat 20 oktober 2013 Om de satte dit tre strata singelcoil-atrapper skulle de kanske sÀlja fler? Nu ser det lite tunt ut pÄ nÄt vis. JTV-gitarrerna (James Tyler Variax) har vanliga passiva mickar, precis som vilken gitarr som helst och Àr som vilken gitarr som helst. JTV-69 (strata-modellen) finns som antingen H-S-S eller S-S-S, det Àr bara de gamla som inte hade nÄgra passiva mickar alls (och ser skumma ut, tycker jag sjÀlv).
laban1 Postat 20 oktober 2013 Postat 20 oktober 2013 Om de satte dit tre strata singelcoil-atrapper skulle de kanske sÀlja fler? Nu ser det lite tunt ut pÄ nÄt vis. Det kan jag hÄlla med dig i pÄ 600 och dom "gamla" modellerna. DÀremot tycker jag att 600 Àr ett bra bygge sÄ den fÄr nog stanna, det finns ingen gitarr i min arsenal som gör samma grej.
Erik dP Postat 21 oktober 2013 Postat 21 oktober 2013 (redigerat) Det kan jag hÄlla med dig i pÄ 600 och dom "gamla" modellerna. DÀremot tycker jag att 600 Àr ett bra bygge sÄ den fÄr nog stanna, det finns ingen gitarr i min arsenal som gör samma grej. Sunburst 500 ser inte lika naken ut. Minst en Variax 500 kommer jag behÄlla av samma anledning som laban1s. HÀr Àr förresten ett ljudklipp nÀr jag spelar (och sjunger/vÀsnas) med akustiskt Variax-ljud (Notera: ljud frÄn Variax 500 elgitarrs-varianten, dÄ det Àven finns "akustiska" Variaxer): http://www.youtube.com/watch?v=uISPAVijWHM Redigerat 21 oktober 2013 av Erik dP
berch Postat 21 oktober 2013 Postat 21 oktober 2013 (redigerat) Variax Acoustic 700 gamla modellen Àr inte sÄ dum, gillar den skarpt, men efter att ha lyssnat pÄ a-b testen blir jag ju sugen pÄ att köpa en modernare modell. Redigerat 21 oktober 2013 av berch
laban1 Postat 21 oktober 2013 Postat 21 oktober 2013 Variax Acoustic 700 gamla modellen Àr inte sÄ dum, gillar den skarpt, men efter att ha lyssnat pÄ a-b testen blir jag ju sugen pÄ att köpa en modernare modell. Vilket A/B test, lÀnk?
berch Postat 24 oktober 2013 Postat 24 oktober 2013 http://www.youtube.com/watch?v=hBo4iOVWKKQ Trodde detta var ett A/B-test men kanske har fel...
laban1 Postat 24 oktober 2013 Postat 24 oktober 2013 Nej det Àr demoljud, det finns A/B test pÄ nÄgra modeller pÄ youtube det har jag sett
berch Postat 24 oktober 2013 Postat 24 oktober 2013 (redigerat) Ok, ÀndÄ sugen pÄ att uppgradera nÄgon gÄng i en avlÀgsen framtid nÀr pengar finns över. FÄr vara nöjd med variax acoustic sÄ lÀnge :-) Redigerat 24 oktober 2013 av berch
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.