Jump to content
Annons

Hur gör man grunden till en låt i en DAW?


Äppelkakan (oregistrerad)

Recommended Posts

Äppelkakan (oregistrerad)

Hej alla

Ja det är ju en sann idiotfråga, jag vet.

Har spelat in med livemusiker men inte gjort egen musik i Logic än.

Problemet är att jag inte riktigt fattar hur man får ihop grundspåret med trummor?

Det vill säga - man får en idé om ett riff, en melodi eller harmoni.

Öppnar ett spår i DAWen och spelar in det på synt eller gitarr eller bas eller whatever.

Men sen? Hur lägger man dit trummorna? Att spela in till klick och sen synka med trummor funkar inte (för mig)

Att försöka snickra ihop ett komp i EZD eller loopar eller annat och efter det spela in basgången är ju direkt kreativt dödande. I synnerhet när man (jag) inte är bra på att bygga beats. Jag är heller inte direktt intresserad av att böka med trummor.

Hur gör man? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du inte trivs med klick kan du ju lägga en enklel takt, _*_* t ex med EzD och Copy paste. Sen kan du göra din låt. Jag gör något liknande.

Och du behöver inte spela in bas, men något som håller takten behöver du.

"Jag är heller inte direktt intresserad av att böka med trummor"

Det är goda nyheter för din lokala trummis, nära dig. Om han har tid, och lust 🙂

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

...kanske en drum-pad då?

roland-octapad-spd-30-drum-pad-controller.jpg

Annars finns det ju synth-pluggar som håller sina loopar till tempo. All möjliga loopar på ett tangentbord PLUS lösa trum-samplingar.

Brukar finnas fills, intro, vers, ref. osv osv... i olika varianter... Snabb-jobbat.

[Edit: rättat stavfel]

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips är, precis som laban1s, att först av allt rita ett enkelt trumkomp på ett midispår (kagge på 1 och 3, virvel på 2 och 4 och så hihat på alla fyra eller som åttondelar). För mig funkar det bättre än att spela in till klick (ökar nästan alltid tempo när jag spelar mot klick). Sedan är det fritt fram att ändra kompet längre fram. Tänk på att sätta det tempo du önskar innan du börjar spela in audio bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att sätta det tempo du önskar innan du börjar spela in audio bara.

Just det, vettigt att sätta ett tempo direkt som du är nöjd med. Om du har text kan det påverka tempot i en riktning, för att hinna med orden t ex, som man inte tänker på om man bara sitter med gitarren i knät utan att sjunga.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Har han sagt det, "ett enkelt trumkomp på ett midispår" , att han testat det ordentligt?

Tänkte på detta:

Att försöka snickra ihop ett komp i EZD eller loopar eller annat och efter det spela in basgången är ju direkt kreativt dödande. I synnerhet när man (jag) inte är bra på att bygga beats. Jag är heller inte direktt intresserad av att böka med trummor.

Hur gör man? 😕

Lite bök med trummor får du nog stå ut med tyvärr. Iaf om du vill kunna lägga ett trumkomp till en låt eller att någon ska kunna lägga trummor efteråt. Det kan vara svårt nog för en trummis att lägga ett trumkomp på redan inspelat material även om materialet är spikrakt inspelat. Att försöka lägga till musik som svajar i tempo känns ju nästintill omöjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla

Ja det är ju en sann idiotfråga, jag vet.

Har spelat in med livemusiker men inte gjort egen musik i Logic än.

Problemet är att jag inte riktigt fattar hur man får ihop grundspåret med trummor?

Det vill säga - man får en idé om ett riff, en melodi eller harmoni.

Öppnar ett spår i DAWen och spelar in det på synt eller gitarr eller bas eller whatever.

Men sen? Hur lägger man dit trummorna? Att spela in till klick och sen synka med trummor funkar inte (för mig)

Att försöka snickra ihop ett komp i EZD eller loopar eller annat och efter det spela in basgången är ju direkt kreativt dödande. I synnerhet när man (jag) inte är bra på att bygga beats. Jag är heller inte direktt intresserad av att böka med trummor.

Hur gör man? 😕

Tyvärr finns det inga genvägar. Jag har samma problem. Låtar jag gör på gitarr/keyboard har jag oerhört svårt att sätta trummor till i efterhand. Om jag däremot gör riffet/melodin/kompet till redan inspelade trummor blir det såklart inga problem. Så mitt råd till dig är helt enkelt att dra upp ett basalt trumspel som du tycker passar låten och sen komponerar efter det. Ett annat tips som kanske funkar (ska själv testa det om nån månad) är att köpa ett trumpad och trumma till den färdiga låten. Har försökt trumma på keyboarden med resultatet blir dåligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skriver alltid mina låtar på akustisk gitarr och så tänker jag hur trummorna ska vara i huvudet. Om jag sen bestämmer mig för att spela in så bestämmer jag till 80% hur arrangemanget ska vara, vilka instrument osv....sen använder jag datorn som en flerkanalsbandspelare.

(jag använder nästan alltid akustiska trummor)

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Problemet är ju att dom där jäkla trummorna man har i form av loopar undantagslöst är fel för låt iden man har. Att börja från andra hållet och utgå ifrån en loop blir ännu värre då det blir för mekaniskt ur ett kreativt perspektiv sett på något sätt.

Tumregel är nog att för dom flesta av oss som inte föddes med rätt begåvning är att det måste finnas en låt först för det blir jäkligt svårt att konstruera en. Finns det det så kan man helt enkelt spela på klick och låta trummisen komma in i efterhand. Inte helt optimalt förstås men finns det en låt så finns det en form.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äppelkakan (oregistrerad)

Kul att så många svarade bra och konkret.

Så om man sammanfattar lite så är det dessa olika metoder om jag fattat rätt:

1 - Att först lägga enkla trummor och spela till dem.

Det funkar ju så länge rytmen är ganska rak, men blir väl krångligt om man vill ha en annan rytm.

2 - Att spela in til klick och lägga loopar och eller trummor efteråt.

3 - Att "rita upp" en enkel MIDI rytm. Skulle vara tacksam om någon kunde förklara lite närmare hur det funkar.

4 - Att använda trumpads för att lägga en grund. Det tycker jag låter mycket lockande.

Men mitt problem blir ändå att något måste läggas före det andra. Antingen en trumma eller en basgång/harmoni/slinga. Om man börjar med basen så är det svårt att lägga trumman efter, eller så måste man lägga trumman först. 😳

Redigerat av Äppelkakan
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att så många svarade bra och konkret.

Så om man sammanfattar lite så är det dessa olika metoder om jag fattat rätt:

1 - Att först lägga enkla trummor och spela till dem.

Det funkar ju så länge rytmen är ganska rak, men blir väl krångligt om man vill ha en annan rytm.

2 - Att spela in til klick och lägga loopar och eller trummor efteråt.

3 - Att "rita upp" en enkel MIDI rytm. Skulle vara tacksam om någon kunde förklara lite närmare hur det funkar.

4 - Att använda trumpads för att lägga en grund. Det tycker jag låter mycket lockande.

Men mitt problem blir ändå att något måste läggas före det andra. Antingen en trumma eller en basgång/harmoni/slinga. Om man börjar med basen så är det svårt att lägga trumman efter, eller så måste man lägga trumman först. 😳

Som många sagt innan, trumma först.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja.. Först får man ju riffet i huvudet lixom, men man hör ju trumliret också.. Så då plockar jag ut trumliret och lägger det som 2 eller 4 takter manuellt (inga samplade loopar).. Sen lirar jag in riffet.. Matchar med en bas. Då har man ju en tight grundkänsla.. Sen kan man byta det stela trumkompet mot ett matchande samplad loop med dynamik och allt. Justera bas och kanske lägga om riffet sen.. Och så är det bara att fortsätta sen.. lixom! 🙂

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

3 - Att "rita upp" en enkel MIDI rytm. Skulle vara tacksam om någon kunde förklara lite närmare hur det..

Obs. Nedan beskrivning utgår från cubase men jag tror principen är densamma i de flesta daw.

Du skapar en midikanal i ditt daw och kopplar ihop det med en trumplugg. Sedan väljer du pennan/ritverktyget och ritar dit ett midispår. Om du sen dubbelklickar på spåret får du upp ett editeringsfönster med ett rutnät och en pianoroll på vänstra sidan. Om du trycker på tangenter i pianorollen kommer du höra trumpluggens olika ljud. Ta ritverktyget och skriv in "midinoter" i rutnätet. Gör en enkel 4/4 först: kagge på 1 och 3 och virvel på 2 och 4 i varje takt. Hihat på varje taktslag. Voila!

Link to comment
Dela på andra sajter

Äppelkakan (oregistrerad)

Kanon 🙂

Men så här då? Om man sitter på figgan och får en idé (händer mig ofta) så kilar man ut i köket och lägger in ett "slask-riff" på kanal 1". För att fånga själva grejen.

Sen tar man en drum-pad och knackar in grundrytmen till slaskspåret på spår 2. Sen lägger man grundriffet igen på kanal 3. Denna gång lite mer noggrant.

Så viken drum-pad ska man införskaffa då?

Redigerat av Äppelkakan
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanon 🙂

Men så här då? Om man sitter på figgan och får en idé (händer mig ofta) så kilar man ut i köket och lägger in ett "slask-riff" på kanal 1". För att fånga själva grejen.

Sen tar man en drum-pad och knackar in grundrytmen till slaskspåret på spår 2. Sen lägger man grundriffet igen på kanal 3. Denna gång lite mer noggrant.

Så viken drum-pad ska man införskaffa då?

Och återigen hur får du detta tight så du kan fortsätt bygga ut från detta? (läs hegobalds inlägg ovan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Äppelkakan (oregistrerad)

Och återigen hur får du detta tight så du kan fortsätt bygga ut från detta? (läs hegobalds inlägg ovan)

Ja. Antar att man måste få minst två saker tighta för att det ska funka att bygga vidare på. Man kommer väl helt enkelt inte undan utan måste sätta både trummor och riff/bas korrekt för hand? Eller?

Redigerat av Äppelkakan
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja. Antar att man måste få minst två saker tighta för att det ska funka att bygga vidare på. Man kommer väl helt enkelt inte undan utan måste sätta både trummor och riff/bas korrekt för hand? Eller?

Med risk för att vara lite tjatig:

1a. Börja med att lägga en enkel basic takt med midi, som du kan leva med sålänge.

1b Kopiera över hela låten.

2. Lägg piano (eller gitarr eller synt)

3. sång (lägger du sången före "pianot" får du problem med falsksång.)

4....

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Med risk för att vara lite tjatig:

1a. Börja med att lägga en enkel basic takt med midi, som du kan leva med sålänge.

1b Kopiera över hela låten.

2. Lägg piano (eller gitarr eller synt)

3. sång (lägger du sången före "pianot" får du problem med falsksång.)

4....

Precis så ja. Jag brukar ställa in rätt hård qvanstiering då jag lägger trummorna typ 16/4. Sen nynnar jag riffet medans jag spelar in trummorna.

I bland händer det att jag lägger själva basen först också med samma quantisering. Det brukar funka för att fånga idéer snabbt så man får en grund frö att fortsätta sen.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...