evilrocker Postat 15 oktober 2013 Postat 15 oktober 2013 har en del i ett sÄngparti som jag vill hacka upp a la house/techno/numetal-tjosan men vet i fan hur man gör. Jag kan inte förklara det bÀttre Àn att ljudet hackar svinfort... well. Det Àr sista sÄngtonen i det hÀr sticket som jag vil göra det pÄ, tips? https://soundcloud.com/evilrocker/stickfan
Implasticyde Postat 15 oktober 2013 Postat 15 oktober 2013 (redigerat) Med Stutter Edit kan man hacka upp ljudet om man vill sitta och klippa manuellt. Gillade vad jag hörde i klippet, bra jobbat! đ Redigerat 15 oktober 2013 av Implasticyde
evilrocker Postat 15 oktober 2013 TrĂ„dstartare Postat 15 oktober 2013 (redigerat) Med Stutter Edit kan man hacka upp ljudet om man vill sitta och klippa manuellt. Gillade vad jag hörde i klippet, bra jobbat! đ Hmm 249usd för en engĂ„ngsgrej... hur fan klipper jag manuellt dĂ„? Jag vet ju hur man klipper men ska man gĂ„ in pĂ„ 64e-delar eller Ă€nnu snabbare? Och tack đ Redigerat 15 oktober 2013 av evilrocker
JohnRick Postat 15 oktober 2013 Postat 15 oktober 2013 http://illformed.com/glitch/ har vÀl ocksÄ nÄ't? Nu ny version, men förra ska vÀl vara gratis vill jag minnas.
KaptenDavidsson Postat 15 oktober 2013 Postat 15 oktober 2013 NÀr jag körde det i huvudet tyckte jag att det lÀt bÀst om du hackar upp det i trioler. Har dock inte testat pÄ riktigt sÄ svÄrt att sÀga.
Joakimbuller Postat 15 oktober 2013 Postat 15 oktober 2013 Det beror ju pĂ„ vilken kĂ€nsla och effekt du vill fĂ„ ut av det. Har anvĂ€nt effekten en gĂ„ng i en gammal lĂ„t. DĂ„ började jag klippa det som skulle repeteras och la det först som Ă„ttondelar osv upp till 32 delar. LĂ„ten gick i 130 bpm sĂ„ 64e-delar lĂ€t bedrövligt. För att fĂ„ det att enkelt lĂ„ta snyggare sĂ„ gjorde jag en löjligt enkel automatisering dĂ€r jag sĂ€nkte varannat "klipp" med nĂ„gra decibel. Jag anvĂ€nder cubase och gjorde sĂ„ enkelt som man kan göra dĂ€r och sĂ€kert lika enkelt i diverse program med, att jag markerade alla klipp som skulle sĂ€nkas och sĂ€nkte dom med nĂ„gra db. Det uppnĂ„dde det resultatet jag ville uppnĂ„. Finns sĂ€kert andra program och sĂ€tt att göra det pĂ„ men detta va enkelt och uppnĂ„dde mina krav dĂ„ đ
evilrocker Postat 15 oktober 2013 TrĂ„dstartare Postat 15 oktober 2013 Glömde sĂ€ga, mac rtas Det beror ju pĂ„ vilken kĂ€nsla och effekt du vill fĂ„ ut av det. Har anvĂ€nt effekten en gĂ„ng i en gammal lĂ„t. DĂ„ började jag klippa det som skulle repeteras och la det först som Ă„ttondelar osv upp till 32 delar. LĂ„ten gick i 130 bpm sĂ„ 64e-delar lĂ€t bedrövligt. För att fĂ„ det att enkelt lĂ„ta snyggare sĂ„ gjorde jag en löjligt enkel automatisering dĂ€r jag sĂ€nkte varannat "klipp" med nĂ„gra decibel. Jag anvĂ€nder cubase och gjorde sĂ„ enkelt som man kan göra dĂ€r och sĂ€kert lika enkelt i diverse program med, att jag markerade alla klipp som skulle sĂ€nkas och sĂ€nkte dom med nĂ„gra db. Det uppnĂ„dde det resultatet jag ville uppnĂ„. Finns sĂ€kert andra program och sĂ€tt att göra det pĂ„ men detta va enkelt och uppnĂ„dde mina krav dĂ„ đ Ahaa ok fĂ„r testa lite dĂ„. đ
evilrocker Postat 15 oktober 2013 TrÄdstartare Postat 15 oktober 2013 Fan försökte nu, det gör ju lite av effekten men inte hmm lika bra tycker jag
evilrocker Postat 15 oktober 2013 TrĂ„dstartare Postat 15 oktober 2013 Jo fan i 32-dels trioler lĂ€t det bĂ€ttre, körde 16 först vilket lĂ€t som morse-kod haha đ
drloop (oregistrerad) Postat 15 oktober 2013 Postat 15 oktober 2013 (redigerat) Sidechaina en gate pÄ kanalen och trigga gaten med ett ljud frÄn en synt, dÄ kan du köra midinoter för att styra upphackningen, till och med lira live med keyboard. Eller om du du vill lira gura för att trigga. Woho! Redigerat 15 oktober 2013 av drloop
Signia Postat 15 oktober 2013 Postat 15 oktober 2013 Har du t.ex. en tremolo-effekt i datorn, som plugg, som förhoppningsvis Ă€r rapp nog i ljudet, sĂ„ kan du automatisera den. Vissa Ă€r dock inte snabba nog. KĂ€nner du till nĂ„t exempel dĂ€r nĂ„n annan gjort liknande grej, sĂ„ testa slĂ€ng upp lĂ€nk. Kan hjĂ€lpa med tips. Sjyst sound i lĂ„ten för övrigt. Me like. đ
evilrocker Postat 15 oktober 2013 TrĂ„dstartare Postat 15 oktober 2013 (redigerat) Har du t.ex. en tremolo-effekt i datorn, som plugg, som förhoppningsvis Ă€r rapp nog i ljudet, sĂ„ kan du automatisera den. Vissa Ă€r dock inte snabba nog. KĂ€nner du till nĂ„t exempel dĂ€r nĂ„n annan gjort liknande grej, sĂ„ testa slĂ€ng upp lĂ€nk. Kan hjĂ€lpa med tips. Sjyst sound i lĂ„ten för övrigt. Me like. đ Hmm jag försökte komma pĂ„ nĂ„got exempel men kommer inte pĂ„, har nĂ„got i bakhuvudet bara. Men jag har typ uppnĂ„tt den effekten nu genom att automatisera volymen i 32delar trioler đ. Tack, det Ă€r en lĂ„t frĂ„n vĂ„rat kommande album. đ Redigerat 15 oktober 2013 av evilrocker
evilrocker Postat 15 oktober 2013 TrĂ„dstartare Postat 15 oktober 2013 (redigerat) Hmm jag försökte komma pĂ„ nĂ„got exempel men kommer inte pĂ„, har nĂ„got i bakhuvudet bara. Men jag har typ uppnĂ„tt den effekten nu genom att automatisera volymen i 32delar trioler đ. Tack, det Ă€r en lĂ„t frĂ„n vĂ„rat kommande album. Redigerat 15 oktober 2013 av evilrocker
crillemannen Postat 15 oktober 2013 Postat 15 oktober 2013 Ja detta har vÀl avhandlats en sisÄdÀr 1000x redan men.. Det Àr ju bara klippa upp filen i önskat notvÀrde och sen fade'a filerna.
evilrocker Postat 15 oktober 2013 TrĂ„dstartare Postat 15 oktober 2013 (redigerat) Ja detta har vĂ€l avhandlats en sisĂ„dĂ€r 1000x redan men.. Det Ă€r ju bara klippa upp filen i önskat notvĂ€rde och sen fade'a filerna. Mjo visste inte, har inte technogrejat i mina rockproduktioner tidigare haha đ Och borde egentligen lĂ„ta mixa hos dig fast jag Ă€r sĂ„ jĂ€vla envis đ Redigerat 15 oktober 2013 av evilrocker
crillemannen Postat 15 oktober 2013 Postat 15 oktober 2013 Mjo visste inte, har inte technogrejat i mina rockproduktioner tidigare haha đ Och borde egentligen lĂ„ta mixa hos dig fast jag Ă€r sĂ„ jĂ€vla envis đ DĂ tycker jag att du kontaktar mig sĂ„ fixar jag en go mix pĂ„ en gĂ„ng, med eventuella hack-effekter haha! đ
evilrocker Postat 15 oktober 2013 TrĂ„dstartare Postat 15 oktober 2013 DĂ tycker jag att du kontaktar mig sĂ„ fixar jag en go mix pĂ„ en gĂ„ng, med eventuella hack-effekter haha! đ Budgeten Ă€r folkölstajt! Ăh jag vet inte, ska lĂ€gga sĂ„ngen nu i veckan! Vi fĂ„r snackas vid.
everlastingrecords Postat 15 oktober 2013 Postat 15 oktober 2013 StÀllde liknande frÄga för ett tag sen och fick en del tips: //forum.studio.se/index.php/topic/99176-plugg-som-hackar-ljudfilen/ För min del blev det trigger gate, gratispluggen.
BluesBoy Postat 16 oktober 2013 Postat 16 oktober 2013 Sidechaina en gate pĂ„ kanalen och trigga gaten med ett ljud frĂ„n en synt, dĂ„ kan du köra midinoter för att styra upphackningen, till och med lira live med keyboard. Eller om du du vill lira gura för att trigga. Woho! Skitsmart. đ
drloop (oregistrerad) Postat 16 oktober 2013 Postat 16 oktober 2013 Skitsmart. đ Plocka in trumbussen och lĂ„t det hacka, gammalt trick... đ
d-b (oregistrerad) Postat 16 oktober 2013 Postat 16 oktober 2013 I Cubase (ver 5) finns filtret Tonic, dÀr instÀllningen Pad Destructor gör fina rytmiska hack.
Anders F Postat 16 oktober 2013 Postat 16 oktober 2013 Tror du Àven kan göra detta och massa andra coola effekter i transfuser om du har det. Mvh Anders
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.