Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat (redigerat)

Med Stutter Edit kan man hacka upp ljudet om man vill sitta och klippa manuellt. Gillade vad jag hörde i klippet, bra jobbat! 🙂

Redigerat av Implasticyde
Postat (redigerat)

Med Stutter Edit kan man hacka upp ljudet om man vill sitta och klippa manuellt. Gillade vad jag hörde i klippet, bra jobbat! 🙂

Hmm 249usd för en engĂ„ngsgrej... hur fan klipper jag manuellt dĂ„? Jag vet ju hur man klipper men ska man gĂ„ in pĂ„ 64e-delar eller Ă€nnu snabbare? Och tack 😄 Redigerat av evilrocker
Postat

Det beror ju pÄ vilken kÀnsla och effekt du vill fÄ ut av det. Har anvÀnt effekten en gÄng i en gammal lÄt.

DÄ började jag klippa det som skulle repeteras och la det först som Ättondelar osv upp till 32 delar. LÄten gick i 130 bpm sÄ 64e-delar lÀt bedrövligt. För att fÄ det att enkelt lÄta snyggare sÄ gjorde jag en löjligt enkel automatisering dÀr jag sÀnkte varannat "klipp" med nÄgra decibel. Jag anvÀnder cubase och gjorde sÄ enkelt som man kan göra dÀr och sÀkert lika enkelt i diverse program med, att jag markerade alla klipp som skulle sÀnkas och sÀnkte dom med nÄgra db. Det uppnÄdde det resultatet jag ville uppnÄ.

Finns sĂ€kert andra program och sĂ€tt att göra det pĂ„ men detta va enkelt och uppnĂ„dde mina krav dĂ„ 🙂

Postat

Glömde sÀga, mac rtas

Det beror ju pÄ vilken kÀnsla och effekt du vill fÄ ut av det. Har anvÀnt effekten en gÄng i en gammal lÄt.

DÄ började jag klippa det som skulle repeteras och la det först som Ättondelar osv upp till 32 delar. LÄten gick i 130 bpm sÄ 64e-delar lÀt bedrövligt. För att fÄ det att enkelt lÄta snyggare sÄ gjorde jag en löjligt enkel automatisering dÀr jag sÀnkte varannat "klipp" med nÄgra decibel. Jag anvÀnder cubase och gjorde sÄ enkelt som man kan göra dÀr och sÀkert lika enkelt i diverse program med, att jag markerade alla klipp som skulle sÀnkas och sÀnkte dom med nÄgra db. Det uppnÄdde det resultatet jag ville uppnÄ.

Finns sĂ€kert andra program och sĂ€tt att göra det pĂ„ men detta va enkelt och uppnĂ„dde mina krav dĂ„ 🙂

Ahaa ok fĂ„r testa lite dĂ„. 🙂
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Sidechaina en gate pÄ kanalen och trigga gaten med ett ljud frÄn en synt, dÄ kan du köra midinoter för att styra upphackningen, till och med lira live med keyboard. Eller om du du vill lira gura för att trigga. Woho!

Redigerat av drloop
Postat

Har du t.ex. en tremolo-effekt i datorn, som plugg, som förhoppningsvis Àr rapp nog i ljudet, sÄ kan du automatisera den. Vissa Àr dock inte snabba nog.

KÀnner du till nÄt exempel dÀr nÄn annan gjort liknande grej, sÄ testa slÀng upp lÀnk. Kan hjÀlpa med tips.

Sjyst sound i lĂ„ten för övrigt. Me like. 🙂

Postat (redigerat)

Har du t.ex. en tremolo-effekt i datorn, som plugg, som förhoppningsvis Àr rapp nog i ljudet, sÄ kan du automatisera den. Vissa Àr dock inte snabba nog.

KÀnner du till nÄt exempel dÀr nÄn annan gjort liknande grej, sÄ testa slÀng upp lÀnk. Kan hjÀlpa med tips.

Sjyst sound i lĂ„ten för övrigt. Me like. 🙂

Hmm jag försökte komma pĂ„ nĂ„got exempel men kommer inte pĂ„, har nĂ„got i bakhuvudet bara. Men jag har typ uppnĂ„tt den effekten nu genom att automatisera volymen i 32delar trioler 🙂. Tack, det Ă€r en lĂ„t frĂ„n vĂ„rat kommande album. 😄 Redigerat av evilrocker
Postat (redigerat)

Hmm jag försökte komma pĂ„ nĂ„got exempel men kommer inte pĂ„, har nĂ„got i bakhuvudet bara. Men jag har typ uppnĂ„tt den effekten nu genom att automatisera volymen i 32delar trioler 🙂. Tack, det Ă€r en lĂ„t frĂ„n vĂ„rat kommande album.

Redigerat av evilrocker
Postat (redigerat)

Ja detta har vÀl avhandlats en sisÄdÀr 1000x redan men.. Det Àr ju bara klippa upp filen i önskat notvÀrde och sen fade'a filerna.

Mjo visste inte, har inte technogrejat i mina rockproduktioner tidigare haha 😄 Och borde egentligen lĂ„ta mixa hos dig fast jag Ă€r sĂ„ jĂ€vla envis 🙂 Redigerat av evilrocker
Postat

Mjo visste inte, har inte technogrejat i mina rockproduktioner tidigare haha 😄 Och borde egentligen lĂ„ta mixa hos dig fast jag Ă€r sĂ„ jĂ€vla envis 🙂

DÅ tycker jag att du kontaktar mig sĂ„ fixar jag en go mix pĂ„ en gĂ„ng, med eventuella hack-effekter haha! 😄

Postat

DÅ tycker jag att du kontaktar mig sĂ„ fixar jag en go mix pĂ„ en gĂ„ng, med eventuella hack-effekter haha! 😄

Budgeten Ă€r folkölstajt! Äh jag vet inte, ska lĂ€gga sĂ„ngen nu i veckan! Vi fĂ„r snackas vid.
Postat

Sidechaina en gate pÄ kanalen och trigga gaten med ett ljud frÄn en synt, dÄ kan du köra midinoter för att styra upphackningen, till och med lira live med keyboard. Eller om du du vill lira gura för att trigga. Woho!

Skitsmart. 🙂
drloop (oregistrerad)
Postat

Skitsmart. 🙂

Plocka in trumbussen och lĂ„t det hacka, gammalt trick... 🙂

d-b (oregistrerad)
Postat

I Cubase (ver 5) finns filtret Tonic, dÀr instÀllningen Pad Destructor gör fina rytmiska hack.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.