Jump to content
Annons

Hacka upp ett ljud


evilrocker

Recommended Posts

Annons

Med Stutter Edit kan man hacka upp ljudet om man vill sitta och klippa manuellt. Gillade vad jag hörde i klippet, bra jobbat! 🙂

Hmm 249usd för en engångsgrej... hur fan klipper jag manuellt då? Jag vet ju hur man klipper men ska man gå in på 64e-delar eller ännu snabbare? Och tack 😄 Redigerat av evilrocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror ju på vilken känsla och effekt du vill få ut av det. Har använt effekten en gång i en gammal låt.

Då började jag klippa det som skulle repeteras och la det först som åttondelar osv upp till 32 delar. Låten gick i 130 bpm så 64e-delar lät bedrövligt. För att få det att enkelt låta snyggare så gjorde jag en löjligt enkel automatisering där jag sänkte varannat "klipp" med några decibel. Jag använder cubase och gjorde så enkelt som man kan göra där och säkert lika enkelt i diverse program med, att jag markerade alla klipp som skulle sänkas och sänkte dom med några db. Det uppnådde det resultatet jag ville uppnå.

Finns säkert andra program och sätt att göra det på men detta va enkelt och uppnådde mina krav då 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde säga, mac rtas

Det beror ju på vilken känsla och effekt du vill få ut av det. Har använt effekten en gång i en gammal låt.

Då började jag klippa det som skulle repeteras och la det först som åttondelar osv upp till 32 delar. Låten gick i 130 bpm så 64e-delar lät bedrövligt. För att få det att enkelt låta snyggare så gjorde jag en löjligt enkel automatisering där jag sänkte varannat "klipp" med några decibel. Jag använder cubase och gjorde så enkelt som man kan göra där och säkert lika enkelt i diverse program med, att jag markerade alla klipp som skulle sänkas och sänkte dom med några db. Det uppnådde det resultatet jag ville uppnå.

Finns säkert andra program och sätt att göra det på men detta va enkelt och uppnådde mina krav då 🙂

Ahaa ok får testa lite då. 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Sidechaina en gate på kanalen och trigga gaten med ett ljud från en synt, då kan du köra midinoter för att styra upphackningen, till och med lira live med keyboard. Eller om du du vill lira gura för att trigga. Woho!

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du t.ex. en tremolo-effekt i datorn, som plugg, som förhoppningsvis är rapp nog i ljudet, så kan du automatisera den. Vissa är dock inte snabba nog.

Känner du till nåt exempel där nån annan gjort liknande grej, så testa släng upp länk. Kan hjälpa med tips.

Sjyst sound i låten för övrigt. Me like. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du t.ex. en tremolo-effekt i datorn, som plugg, som förhoppningsvis är rapp nog i ljudet, så kan du automatisera den. Vissa är dock inte snabba nog.

Känner du till nåt exempel där nån annan gjort liknande grej, så testa släng upp länk. Kan hjälpa med tips.

Sjyst sound i låten för övrigt. Me like. 🙂

Hmm jag försökte komma på något exempel men kommer inte på, har något i bakhuvudet bara. Men jag har typ uppnått den effekten nu genom att automatisera volymen i 32delar trioler 🙂. Tack, det är en låt från vårat kommande album. 😄 Redigerat av evilrocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm jag försökte komma på något exempel men kommer inte på, har något i bakhuvudet bara. Men jag har typ uppnått den effekten nu genom att automatisera volymen i 32delar trioler 🙂. Tack, det är en låt från vårat kommande album.

Redigerat av evilrocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja detta har väl avhandlats en sisådär 1000x redan men.. Det är ju bara klippa upp filen i önskat notvärde och sen fade'a filerna.

Mjo visste inte, har inte technogrejat i mina rockproduktioner tidigare haha 😄 Och borde egentligen låta mixa hos dig fast jag är så jävla envis 🙂 Redigerat av evilrocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Sidechaina en gate på kanalen och trigga gaten med ett ljud från en synt, då kan du köra midinoter för att styra upphackningen, till och med lira live med keyboard. Eller om du du vill lira gura för att trigga. Woho!

Skitsmart. 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...