Jump to content
Annons

Några frågor till erfarna hemmastudio-byggare


n00ber (oregistrerad)

Recommended Posts

n00ber (oregistrerad)

1.

Vad har din hemmastudio kostat?

2.

Vilka komponenter har du?

3.

Har du byggt den själv eller har du anställt hjälp. Om du har anställt hjälp, vad kostade det?

4.

Hur skulle du ha byggt den om du hade...

a. 100.000 kr att spendera?

b. 50.000 kr att spendera?

c. en dator och 5000 kr?

5.

Vad använder du din studio till?

Tack på förhand :>

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
1.

Vad har din hemmastudio kostat?

2.

Vilka komponenter har du?

3.

Har du byggt den själv eller har du anställt hjälp. Om du har anställt hjälp, vad kostade det?

4.

Hur skulle du ha byggt den om du hade...

a. 100.000 kr att spendera?

b. 50.000 kr att spendera?

c. en dator och 5000 kr?

5.

Vad använder du din studio till?

Tack på förhand :>

1.

Vad har din hemmastudio kostat?

Vet inte riktigt... men ganska mycke...

lagt ner sammanlagt ca 25.000 kr på själva datorn

Novation K-Station med midi-kablar osv. ca. 6500 kr

Högtalare, hyffsat schyssta HI-FI högtalare, 1500kr från polaren, ska köpa ett par tannoy active reveal nästa månad tror jag... eller månaden därpå...

ett par VSTs (inte betalat för alla 😕 )

2.

Vilka komponenter har du?

P4 2.6 Ghz

1024 MB DDR400 RAM

Audigy2 😏

Novation K-Station

Atmosphere

VanGuard

Albino

Waves

3.

Har du byggt den själv eller har du anställt hjälp. Om du har anställt hjälp, vad kostade det?

Klart man ska bygga den själv.. halva nöjet ju!

4.

Hur skulle du ha byggt den om du hade...

a. 100.000 kr att spendera?

b. 50.000 kr att spendera?

c. en dator och 5000 kr?

svårt o bestämma mej vid a och b

c,

köpt mej en radium49 och reason2.5 och tvingat mej själv att lära mej de... helt utan tvekan på de svaret!

5.

Vad använder du din studio till?

Komma bort från verkligheten...

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Vad har din hemmastudio kostat?

Ehm, inte så mycket. En dator, ett MIDI-Keyboard och lite småtjafs...

2.Vilka komponenter har du?

Se ovan...

3. Har du byggt den själv eller har du anställt hjälp. Om du har anställt hjälp, vad kostade det?

Har byggt "den" själv ja...

4. Hur skulle du ha byggt den om du hade...

a. 100.000 kr att spendera?

b. 50.000 kr att spendera?

c. en dator och 5000 kr?

a, b,c precis likandant, förutom att jag skulle tjacka ett snyggt studiobord och bra monitorer.

5. Vad använder du din studio till?

Hmm, ragga brudar? 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Ca 75000 :- (en hel del mer om man räknar med all vinyl)

2. Here goes:

Studio Electronics ATC-1 analogsynth

Korg Polysix analogsynth

Yamaha AN-200 VA-synth

Soundcraft Spirit E8 mixer

Digitech VCS-1 rörkompressor

TC Electronics Triple-C kompressor

Behringer 1951 parametrisk EQ

Behringer EX3200 exciter

Akai MFC-42 filtermodul

Fostex PM-1 monitorer

+ Panasonic Lo-fi anläggning för sämsta möjliga lyssningsförhållanden

Dator + tillbehör

P4 2.4 GHz, 1 GB ram

M-audio Delta 44 + Omni breakout

Evolution MK-225 MIDIklav

2 x 17" LG electronics TFT

United Peru KOL-1S bordstelefon från avlägset land

DJ-departementet

2 x Technics 1210 turntables

Vestax PMC-170A mixer

Pioneer CDJ-100 cd-spelare

+ 50000 spänn i vinylskivor

Så! Visst var det jättejättenödvändigt att läsa om precis alla prylar jag har? 😏

3. Byggt själv

4. Med 100000 kr = Som jag har den nu + en analog modulsynth.

Med 50000 kr = Fläskig dator med dubbla monitorer + Ljudkort + Schyssta monitorhögtalare + Lurar.

Med dator + 5000 kr = Ljudkort och ett par bra lurar.

5. Dubbar amerikanska porrfilmer till tyska med text-to-speech.

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

1. Ca 10.000 + Dator

2. Vilka komponenter har du?

mircoKORG

Beyerdynamic DT770 PRO Lurar

Eurorack UB1002

Behringer Ultravoice XM 8500 mic

Kablage

Orion Platinum

3. Själv

4.

100.000 Som nu fast med: Bättre möbler bättre möbler, lagom bra Monitorer, Bra mixerbord (dvs -mixern), Kondensator mick(- min gamla mick), Förmodligen nord lead3 och en Juno. Ljudkort.

50.000 Som nu fast med: Bättre möbler bättre möbler, annat mixerbord. Ljudkort.Juno 106 / 60 och kanske eller annan gammal 80tals synth

5000: En Juno 106 + mixerbord och mic. (landar nog på ca 5000 om man inte köper för dyra grunkor)

5. huvudsaklige 80tals syntpop, men även annan elektronisk musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Ca 25-27k (Plus dator)

2. Vilka komponenter har du?

(utöver PC)

m-audio Audiophile USB

Behringer truth B2031

AKG K240

Access Virus C

Nord rack 1

3.

I vardagsrummet, inte nånting ombyggt direkt

4.

Hur skulle du ha byggt den om du hade...

a. 100.000 kr att spendera? Mjukvara, monitorer, ljudkort, två flatskärmar

b. 50.000 kr att spendera? Mjukvara, monitorer, ljudkort, två flatskärmar

c. en dator och 5000 kr? Reason och en beg. cubase se/sl al. vst 5.0

5.

Vad använder du din studio till?

Progressiv/psykedelisk trance, ambient.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

1. Ca. 60 000

2. Laptop Dell C840 p4 1,6 Ghz. Ljudkort = Esi Waveterminal U24 (extern ofcourse) (den här är flångny , betalade 1950:- genom Musikhaus Thoman. Jam ville ha 2995:-) , Behringer Ultrafex (Exciter) Behringer Modulizer , Presonus bluemax compressor, Novation Basstation, TOA Small diagphram condenser mickar 2 st. Evolution mk 225c midiklaviatur, Maxtor onetouch 200gb 7200rpm/8MB cache firewirehårddisk , Alesis point source monitorer, passiva (ganska ovanliga har ej sett dom ofta, 2 st 5 tummare i Dáppolitokonfigurering) 10 tums subbas Proson . Fet NAD förstärkare till lyssningen, Philips CD-r 775 dubbla slädar , Technics 1200 mk2 , AKG hörlurar, en h-s massa sladdar. Reason 2.5. Epiphone semi-akustisk gura. Anonym basgitarr fenderkopia. En Gipsörn lackat i guldfärg som min granne snott från baren på en Bandidos MC gård strax utanför där jag bor 😄🙂 (Sant !)som tronar på mitt glasskrivbord . Sharp microanläggning med högtalare - i dom sitter det ett bredbandselement som spelar all musik som om man hade glömt trycka ut loudness knappen ,spelar med en enormt överdriven spridning på panoramat samt noll koll i djupled. Perfekt med andra ord att simulera ens mix i riktigt sunkiga lådor.

3. Ett stort 20 kvm + rum enbart för ovanstående uppsättning , akustikplattor hängandes i ståltråd från taket , likaså väggen mittemot monitorerna = ganska bra fason på efterklangen.

(4a) - 100 000 att spendera - Äntligen bestämma mig för vilket Masterprogram jag vill ha för att även spela in audiokanaler

(Har bara Reason än så länge) . 2 TFT skärmar hade varit lyxigt förstås, ojoj tänka sig .... ordning och reda.....suck..stön.

En duglig mixer (mackies nya Onyx) och en uppsättning mickar (Neuman , Royer ,Röde ntk) samt att jag för resten av pengarna förstås uppgraderar till en Macintosh med värsta innehållet, om den också glimrar i fosforgrönt i studiomörkret så är det ingen nackdel. Ja just det , glömde nåt viktigt .... En vräkig direktörsstol med hög rygg , höj och sänkbar sitthöjd , tiltfunktion, justerbara armstöd , hela skapelsen skall naturligtvis lukta läder 😄 .

(4b) 50 000 att spendera - Är du analog snubbe så kan du fynda nåt fruktansvärd just nu , är du inte det så gäller Dator förstås. Jag skulle lägga 15000 på datorlådan (kolla nätet ,datorer specifikt för musikanvändning) 5000 på en platt 17 tums skärm. En vanlig katodskärm är bara för jävla jobbig efter några timmar. Cubase SX 8000:- PCI- ljudkort många in och ut (Räkna med 4000 - 5000) Resterande 20 000 är naturligtvis vikt åt lyssnings sidan. Här är det viktigt ! Hade jag haft dom pengarna hade jag inte dragit mig för att köpa ett par Mackie , Dynaudio eller Genelec aktiva monitorer.

(4c) En Dator + 5000

Reason 2.5 3800:-

Hörlurar 1200:-

(5) Downtempo i alla former (främst lånar jag av jazzen) men också glada truddeluttar

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...

1.

Vad har din hemmastudio kostat?

de beror väl lite på va man räknar in i studion men typ 13k om man räknar in datorn i priset och ytterligare kanske 10k om man vill räkna in gitarrer o förstärkare

2.

Vilka komponenter har du?

Dator (p4 2,6 ghz, 512mb ram o ett sketet sb audigy ljudkort mm)

mickar: en sm 57a, en studio projects B1 och två st behringer ecm 8000

Mixerbord Behringer eurorack mx 6002a

V-amp

hifistärkare me hifihögtalare och sony mdr-v50 att lystna i

o lite gitarrer, gitarrstärkare, effekter o kablage mm

3.

Har du byggt den själv eller har du anställt hjälp. Om du har anställt hjälp, vad kostade det?

he ja så mkt bygge vart de ju inte men själv har ja gjort iaf

4.

Hur skulle du ha byggt den om du hade...

a. 100.000 kr att spendera?

Fet dator typ mac G5

2 st RØDE NT1

Studio Projects VTB-1

nån gibson lp från 60talet

nåt stort härligt mackie mixerbord o nårra bra aktiva monitorer ett par Sennheiser HD280 och ett par Sennheiser HD 650.... o om de blev nårra pengar över så skulle ja spara dom

b. 50.000 kr att spendera?

typ som ovan fast skippa monitorerna o kör bara me lurar

c. en dator och 5000 kr?

studio projects b1

Studio Projects VTB-1

ett par Sennheiser HD 600 att mixa i och ett par billiga slutna skitlurar för medhörning

5.

Vad använder du din studio till?

spela in mestadels akustisk gura o sång

Link to comment
Dela på andra sajter

1.

Vad har din hemmastudio kostat?

2.

Vilka komponenter har du?

3.

Har du byggt den själv eller har du anställt hjälp. Om du har anställt hjälp, vad kostade det?

4.

Hur skulle du ha byggt den om du hade...

a. 100.000 kr att spendera?

b. 50.000 kr att spendera?

c. en dator och 5000 kr?

5.

Vad använder du din studio till?

Tack på förhand :>

1) Syntar o datorer ca 45000 Effekter o dyl ca 10000 också avsålt

Det som finns nu är en Mac G3 en trogen tjänare :-) Kostade fan 25000 utan skärm. Rena rånet men den håller fortfarande..efter en uppgradering iofs....

Med en splojder ny ultrawidescsi disk på 9 GB och hyffsad RPM....

Maskinparken

Yamaha Cs2X Korg wavestation SR, Yamaha TMX

Behringer Virtulizer, POD XT, ZOOM 3030

2 kondensator mickarvarav en fyllmic och en ADK 51, Samt 2 elplankor av rutten kvalitet men skit skall skit ha.... 3 akustiska guror varav 2 har fina repor efter 5 kronor....Har en del skit i hyllan som knappt är värt att ta ner... 2 hembyggda monitorer också....och ett egenhändigt slaktat IKEA Jerker bord som jag fällt in och kittat i ordning... Men hör och häpna jag har lagt ner max 100 spänn på rumsakustiken... Men sen så står grejjerna mest å samlar damm nu för tiden...

Link to comment
Dela på andra sajter

1.

Vad har din hemmastudio kostat?

2.

Vilka komponenter har du?

3.

Har du byggt den själv eller har du anställt hjälp. Om du har anställt hjälp, vad kostade det?

4.

Hur skulle du ha byggt den om du hade...

a. 100.000 kr att spendera?

b. 50.000 kr att spendera?

c. en dator och 5000 kr?

5.

Vad använder du din studio till?

Tack på förhand :>

1. c:a 25 000 plus en dator

2.

Dator:

AMD XP 1800+ (1,53 Ghz) 768 Ram, 160 Gb HDD, dubbla 20" CRT, ESI Waveterminal 192L ljudkort, ESI nEar05 aktiva monitorer, Logic Platinum 5.1, Waves pluggar, Battery Vst, Trilogy, Atmosphere, Stylus RMX.

Instrument/Tillbehör:

Min pärla Takamine EF341SC "Bruce Springsteen modell" (akustisk gitarr), Squier Strata (snart Gibson Faded antagligen), Line6 POD XT, ADK Vienna Edition kondensator mikrofon, Generis Kondensator (köp INTE en sån), Alto S6 mixer, Cort Action Bas. Har säkert glömt massa...

3. Byggt själv såklart! Sitter nere i källaren och skapar. Spelar in sång i en klädkammare (med förvånansvärt bra resultat faktiskt)

4. a. Köpa en G5:a med Logic Pro 7 och ett par bättre monitorer, en bra ackegura (den jag har nu) en bra elgura och en bra bas. En schysst allroundkonding och en SM57:a. Ett ONYX-bord, en schysst micpreamp och ett par bra hörlurar. Ett bra ljudkort såklart också. Ja det va väl det...

b. En mac med hyffsade komponenter och ett hyffsat ljudkort och lite intrument som ovan fast inte lika dyra...

c. Logic Express genom CSN-kortet (1500:- ) och en trevlig allroundkonding (Studio projects B1 1000:- ) mic-preamp (VTB-1 1700:- ) och ett par schyssta hörlurar för resten.

5. Använder den som projektstudio där jag spelar in idéer osom jag sen vidarearbetar i en proffesionell studio.

Säkert glömt massa

Link to comment
Dela på andra sajter

1. 5000:- exklusive gitarr och stärk, och dator

2. 1,8 GHz P4, miditech midiklaviatur, Audiophile USB, Behringer UB802, ADK 51 + kablage

3. "byggt" själv

4. a,b.)Lokal och ljudisolering.

c) dator(?)

5. öhh.. spela in musik 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

sch, va många långa och jobbiga frågor. Hellre än att sitta här dega ut text, så leta upp DBD´s studiobildtråd och posta där så att man kan få se allUt istället för att läsa om det.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...