Jump to content
Annons

Bygga Studio, SNEDTAK


gobbe1000

Recommended Posts

Annons
pme (oregistrerad)

Snedtak är i alla fall ett snäpp bättre in parallella väggar, men du kommer ganska lätt hamna i en sits där det är ungefär samma avstånd golv-mick som snedvägg-mick vilket inte helt bra. Men det ser ganska stort ut. Hur är det med dörrar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag ska flytta snart och bygga studio i ett rum, Detta rummet har dock SNETAK.. Är detta dåligt?

Isf, Hur ska jag göra det bästa av situationen med akustikmaterial osv, Hur hade ni byggt studio i detta rum?

Tack 🙂

Du har sannorlikt 1 lag gips i tak och väggar med mineralull bakom vilket gör att rummet kommer "läcka" en del bas, vilket är bra ur ett akustikreglerings perspektiv.

Börja med att hitta en bra placering (mot fönstret) för högtalare / sweetspot genom att antingen mäta eller lyssna på de frekvenssvar du får vid olika positioner.

Sedan handlar det om att behandla de första ljudreflexerna samt att tämja basen. Vart vill du sätta ribban vad gäller kostnader och arbetsinsats?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Du har sannorlikt 1 lag gips i tak och väggar med mineralull bakom vilket gör att rummet kommer "läcka" en del bas, vilket är bra ur ett akustikreglerings perspektiv.

Börja med att hitta en bra placering (mot fönstret) för högtalare / sweetspot genom att antingen mäta eller lyssna på de frekvenssvar du får vid olika positioner.

Sedan handlar det om att behandla de första ljudreflexerna samt att tämja basen. Vart vill du sätta ribban vad gäller kostnader och arbetsinsats?

Jag vetefan hur mkt jag kan lägga... inte mycket, vad behövs för att det ska låta bra därinne? jag har redan monitorer o allt, men kanske kan lägga 3500 på akustikmaterial men inte mycket mer

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...