Jump to content
Annons

Omöjliga ackord, Chopin Millitär polonäs no 40


Robinlundqvist

Recommended Posts

Hej ni alla musiker, och synnerhet pianister här på forumet. Jag har en fråga till er som behärskar denna polonäs. Har stött på ett ackord som för mig verkar fysiskt omöjligt för dem flesta att ta(kan tillägga att jag har ganska långa fingrar, samt händer). VÄNSTER HAND, ackordet består av tonerna: A,D#,F,H#. Hoppas jag inte krånglar till det allt för mycket för er. Intervallen mellan A och H är ju sinnessjukt stor. Någon som haft/har problem med detta?.

Redigerat av Robinlundqvist
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej ni alla musiker, och synnerhet pianister här på forumet. Jag har en fråga till er som behärskar denna polonäs. Har stött på ett ackord som för mig verkar fysiskt omöjligt för dem flesta att ta(kan tillägga att jag har ganska långa fingrar, samt händer). VÄNSTER HAND, ackordet består av tonerna: A,D#,F,H#. Hoppas jag inte krånglar till det allt för mycket för er. Intervallen mellan A och H är ju sinnessjukt stor. Någon som haft/har problem med detta?.

Link to comment
Dela på andra sajter

Piano säger H istället för B. Tror det är nåt med Europa vs USA

H#?

(Man får vara försiktig när man importerar ett piano från USA då dom har en B-tangent istf en H-tangent.)

...Jag misstänker att micke menar att H# inte finns på pianot. Efter H (eller B ) saknas en svart tangent (illa :-) ). Nästa heter C (i min browser går det att klicka på bilden för att förstora bilden):

filepicker%2F3AG1JKDRp67sh8KasLmq_how_many_keys_in_a_piano.jpg

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Piano säger H istället för B. Tror det är nåt med Europa vs USA

Redan på "the olden days", när jag spelade klassiskt på piano pratades det om att säga B istället för H. Så att alla skulle säga samma.

Anledningen till att vi säger H är för att inte blanda ihop med b som då användes för att benämna sänkt H (Hb) om inte jag minns fel.

I övrigt finns H#, som då är samma tangent som C. Hur man skriver beror på vilken grundskala man använder. Till och med finfina krumelurer som dubbelhöjning används i vissa stycken ........

Link to comment
Dela på andra sajter

(Man får vara försiktig när man importerar ett piano från USA då dom har en B-tangent istf en H-tangent.)

...Jag misstänker att micke menar att H# inte finns på pianot. Efter H (eller B ) saknas en svart tangent (illa :-) ). Nästa heter C (i min browser går det att klicka på bilden för att förstora bilden):

H# (eller B# på engelska) är visserligen samma tangent som C men man brukar ju skriva H# istället om man tex spelar i tonarten C# eftersom C:et på notpappret är upptaget av C#:et.

Sen tror jag att H# och C faktiskt är olika toner om man inte stämmer i Equal Temperament så det kan ju vara bra att skriva ut om den som spelar använder någon annan stämning.

Jag ska kolla om jag kan ta ackordet när jag kommer hem. Vet att jag klarar A1 till C3 men kanske inte med de andra tonerna inbakade emellan. Är det inte Lizt som har ett par riktiga fingersträckare också? Och om jag minns rätt har Rachmaninov en del som kräver rätt stora och starka händer (typ som ackordet ovan men med 5 toner istället).

Redigerat av KaptenDavidsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att jag brukar (eller ens kan ordentligt) läsa noter, men H# har jag nog aldrig sett någonstans förutom i den här tråden, tror jag.

Anledningen till att jag säger H, är att man i skolan lärde sig skalan så (C, D, E, F, G, A, H och så C igen).

Sedan att jag säger Bess (Bb) men inte B (H) kan tyckas inkonsekvent. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

...Sen tror jag att H# och C faktiskt är olika toner om man inte stämmer i Equal Temperament så det kan ju vara bra att skriva ut om den som spelar använder någon annan stämning...

Jag har också hört detta nån gång för länge sedan; alltså att de svarta tangenterna är en kompromiss mellan "b" och "#" som annars funkar (som två olika toner) med steglösa instrument (typ fiol).

...Men det blir nog rätt trångt om man stoppar in alla extra tangenter på ett klaviatur för att få med allt. Typ dubbel "##" "bb" som jag läst om. Det finns ju en pitch-pinne/hjul på vår tids klaviatur.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Var det Beethoven som liten pojk spelade upp ett svårt stycke inför några musikproffesorer som satt o gottade sig i vetskapen att han med sina små pojkvänder aldrig skulle nå hela slutackordet? Men är han felfritt väl kom till sista ackordet tog han alla tonerna utom en med fingrarna, den sista högst upp slog han med näsan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen till att vi säger H är för att inte blanda ihop med b som då användes för att benämna sänkt H (Hb) om inte jag minns fel.

Har hört en annan variant som även står i wikipedia:

"..Vid skrivandet och kopierandet kom det fyrkantiga b att med tiden förvandlas till bokstaven H i germanska länder. Särskilt när boktryckeriet kom i gång i Tyskland på 1450-talet och tryckarna fann det praktiskt att välja H/h-typen för "B-quadratum", började man även säga H..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...