Jump to content
Annons

Hjälp att softa vasst sång-ljud


Belov (oregistrerad)

Recommended Posts

Belov (oregistrerad)

Hjälp en novis... Inspelningen är redan gjord och jag upplever ljudet på sången som alldeles för vasst, grunt och taggigt. Den stora skadan är redan skedd, men vad rekommenderar ni att man använder för effekter för att få sångljudet mjukare, fylligare och djupare i efterhand?

Jag jobbar i studio one artist 2 men kan hämta hem pluggar om det behövs.

Är mest nyfiken på vad ni studio-rävar skulle ta till för grundläggande åtgärder?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej

Jag skulle nog försöka jobba mycket med EQ, eller att skära eller öka lite i den visuella ljudkurvan. Jag fick nyligen lära mig detta med hjälp av en videokurs här på Studio,

anmälde mig bara som plusmedlem för 29:- i 3 månader. I övrigt kan kompressorer/De-esser och limiter ibland göra mycket av jobbet. kolla efter färdiga presets för sång på dina EQ

Lycka till /Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Belov (oregistrerad)

Hej

Jag skulle nog försöka jobba mycket med EQ, eller att skära eller öka lite i den visuella ljudkurvan. Jag fick nyligen lära mig detta med hjälp av en videokurs här på Studio,

anmälde mig bara som plusmedlem för 29:- i 3 månader. I övrigt kan kompressorer/De-esser och limiter ibland göra mycket av jobbet. kolla efter färdiga presets för sång på dina EQ

Lycka till /Arne

Tack! Det ska jag testa som steg 1A och se vad det kan göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Multibandscompressor är också grym för det ändamålet, då kan den nypa ord etc som sticker iväg.

+1

Har märkt att en multi kan vara helt rätt verktyg (för mig som har tämligen nasal röst och trista s-ljud per automatik). Ibland blir jag vild och galen och kör enbart multibandkompressor på min sång 😮

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...
drloop (oregistrerad)

Lättaste är om man kan få ett litet prov på sången.

Då kan man mycket lättare ge rätt råd.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...