Jump to content
Annons

De snyggaste bandnamnen du vet


Martin

Recommended Posts

Annons

The Rolling Stones. Bättre bandnamn finns inte. Det växer ingen mossa på rullande stenar.

Led Zeppelin är också kraftfullt, liksom Deep Purple och Black Sabbath.

Man kan undra hur stor del de här smarta bandnamnen har i gruppernas enorma framgångar?

Swingin Blue Jeans är oxå fyndigt, dom har jag sett i orginaluppsättning, de var nåt ini h-e bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Led Zeppelin är också kraftfullt, liksom Deep Purple och Black Sabbath.

Man kan undra hur stor del de här smarta bandnamnen har i gruppernas enorma framgångar?

Det finns något citat från Page eller Plant nå'nstans där de fullständigt kör över alla antydanden om att deras namn skulle ha nå't med deras framgångar att göra. De hade lika gärna kunnat heta precis vad som helst. Om det sedan stämmer i praktiken får vi ju aldrig veta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle säga att 90% av dagens dåliga musik beror på att folk kommer på så ini helvete dåliga bandnamn åt sig själva... ;p

Det ligger nog en hel del i det. Polare jag vet som spelar har bandnamn som nästan inte går att uttala. När någon ser en eventuell affish säger de: "vad fan står det?" Man har dessutom ofta använt ett helt oläsligt typsnitt som logga... Och även om det går att läsa så kanske det är ett korkat engelskt ord som knappt går att uttala. Och är bandnamnet frö svårt att uttala uttalar man det inte alls, lite av rädsla att bli skrattad åt pga det fula uttalet. Och ett band som ingen uttalar namnet på blir aldrig varken omtalade eller kända. Därför funkar de fantasilösa namnen som Håkan Hellström o Ulf Lundell så bra trots att de är tråkiga.

Rolling Stones o Black Sabbath är ju skitenkelt att säga tom för en svensk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog snarare så, att många av de där stora och berömda namnen, har våndats lika mycket över valet av bandnamn, som alla andra. Att namnen sedan ses som "bra namn" i efterhand, beror snarare på att bandet gör musik som tilltalar många, så att namnet får lite "substans" istället för att bara vara ett anonymt namn.

Sedan kan man ju självklart göra det onödigt krångligt genom namn som är svåra att uttala - och då är risken att färre upptäcker bandet eftersom det blir för svårt att komma ihåg och söka efter det om någon har nämnt det.

Alla band jag gillar, har suveränt bra namn, som t ex:

Earth, Wind & Fire

Kool & the gang

Delegation

Chic

Bee Gees

Queen

Chicago

Toto

Boston

Human League

Depeche Mode

Eurythmics

ABBA

Eagles

Scorpions

Pet shop boys

UB40

Level42

Take that

Status Quo

ZZ Top

Simply red

- för att nämna ett fåtal...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade en klasskompis på gymnasiet (80-talet) som spelade saxofonmunstycke (sic.) i Televinkens apostlar, som var ett punkband. Det namnet är svårt att glömma även om det lät för j-t om bandet... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog snarare så, att många av de där stora och berömda namnen, har våndats lika mycket över valet av bandnamn, som alla andra. Att namnen sedan ses som "bra namn" i efterhand, beror snarare på att bandet gör musik som tilltalar många, så att namnet får lite "substans" istället för att bara vara ett anonymt namn.

Sedan kan man ju självklart göra det onödigt krångligt genom namn som är svåra att uttala - och då är risken att färre upptäcker bandet eftersom det blir för svårt att komma ihåg och söka efter det om någon har nämnt det.

Alla band jag gillar, har suveränt bra namn, som t ex:

Earth, Wind & Fire

Kool & the gang

Delegation

Chic

Bee Gees

Queen

Chicago

Toto

Boston

Human League

Depeche Mode

Eurythmics

ABBA

Eagles

Scorpions

Pet shop boys

UB40

Level42

Take that

Status Quo

ZZ Top

Simply red

- för att nämna ett fåtal...

Jag strök under namn som rentav jag tycker är "Meh."

Eller tycker du på allvar att ett band som kommer ifrån Skellefteå som inte har mer fantasi än att döpa sig till Skellefteå är bra, som två av exemplen i din lista? 😄

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag strök under namn som rentav jag tycker är "Meh."

Eller tycker du på allvar att ett band som kommer ifrån Skellefteå som inte har mer fantasi än att döpa sig till Skellefteå är bra, som två av exemplen i din lista? 😄

Skellefteå hade kanske inte varit bästa namnet, eftersom det innehåller ett svenskt "å", men annars kunde det väl fungera?

Level42 är förstås relaterat till svaret på allting.

UB40 hette en blankett som skulle fyllas i för att få A-kassa i England när bandet startades, om jag inte kommer ihåg fel.

Status Quo betyder ju oföränderligt tillstånd - och det stämmer fint med deras musik också, så det är ganska fyndigt. På deras storhetstid, så brukade man säga lite skämtsamt att när Status har gjort en ny låt, så släpper de en ny LP... 😉

Flera i din lista tycker jag är helt fel som bandnamn, men det är ju alltid en smaksak. Jag menar U2 är ju inte ett dugg bättre som namn än Level42 eller UB40 och Ebba grön är ju inte så olikt Simply red...

Förresten - en av mina f.d. arbetskamrater har en son som är med i Evergrey, på tal om ingenting...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jao vissa bandnamn är ju rent magiska sen finns det som någon annan sade att vissa namn har fått styrka efter vad bandet presterat.

Metallica är ett sådant. Hade de inte blivit kända så hade man mest undrat vad det är frågan om men nu är ju coolhets faktorn rätt hög 🙂

Räserbajs får min hedersplats!

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill inte kritisera, men måste ändå ställa mig frågande till Avicii. Är inte sinnebilden av ett dåligt artistnamn att ingen vet hur det egentligen ska uttalas? Alla säger ju fel på olika sätt. Smaken är som en styckmördad människa.

Jag ger mitt "guld" till Black Sabbath. Ligger otroligt bra i munnen och beskriver musiken perfekt.

The Kristet Utseende tycker jag är fantastiskt för att vara inhemsk.

Shotgun Messiah är också ett riktigt sexigt giftemål av snygga engelska ord.

Fan det finns ju många... Artistnamn betraktat så är det nog svårt att slå Slash.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Polare jag vet som spelar har bandnamn som nästan inte går att uttala. När någon ser en eventuell affish säger de: "vad fan står det?" Man har dessutom ofta använt ett helt oläsligt typsnitt som logga...

Låter som nåt death metalband. Inte ovanligt att de kör med sån typsnitt för att de tycket det är coolt. Men man ser fan inte vad det står och ofta namn som man inte kommer ihåg. Vill man bli nåt så ska det vara nåt namn som är enkelt att uttala och lätt att komma ihåg. Det har alla gemensamt som har blivit nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessa bandnamn tycker jag är väldigt bra sett till hur banden faktiskt låter:

Buzzcocks

Hellacopters

MC5

Miranda Sex Garden

Missbrukarna

Moloken

Motörhead

New Bomb Turks

Monster Magnet

Opeth

Puscifer

Queens of The Stoneage

Red Hot Chili Peppers

Tool

Träd Gräs och Stenar

Hederpris går nog annars till The Flamin' Groovies. Vidare går priset för sämsta bandnamnet till Kyuss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...