Jump to content
Annons

Piano-VST. Vilken?


1927

Recommended Posts

Annons

".. som verkligen låter piano" är trots allt en ganska subjektiv uppfattning. Även verkliga pianon låter väldigt olika. Vissa låter väldigt akustiskt, andra låter väldigt poppigt. Kanske blir råden bättre om du beskriver vad du behöver använda pianot till mest 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

EastWest Pianos kör jag med om det ska vara akustiskt piano.

För elpianon av olika slag, kör jag i första hand med Scarbee's bibliotek (som numera finns med i NI Komplete).

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag var du så skulle jag lyssna på vad Tunnan och Moroten säger. Efter Dalai Lama är det väl profeternas profeter. Så kolla med Dalai Lama först bara, tror han kör Alicias Keys från NI. Låter också bra, men kanske inte är så "versitalt".

Edit: +1 på Addictive också!

Redigerat av LaBrea
Link to comment
Dela på andra sajter

".. som verkligen låter piano" är trots allt en ganska subjektiv uppfattning. Även verkliga pianon låter väldigt olika. Vissa låter väldigt akustiskt, andra låter väldigt poppigt. Kanske blir råden bättre om du beskriver vad du behöver använda pianot till mest 🙂

Jo du har rätt. Det jag är ute efter är ett piano som inte låter så artificiellt som så många av gratispluggarna gör.

Ett helt vanligt piano. Effekter kan man lägga på efteråt. 🙂

Tack för alla svaren! Ska nu leta efter demoversioner och testa. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Några förslag på flyglar:

Art Vista Malmsjö Grand, mörkt, hårt, mystiskt, sitter väldigt bra i mixar och ger en mörk varm vacker dunkel stämning.

Sampletekk PMI Estonia, (samma som NI Steinway D) neutral Steinwayflygel, något scoopad i övre mellanregistret men överlag väldigt tydlig.

EWQL pianos flyglar är ofta ljusa, rika o smaskiga, låter väldigt "live", men kan ibland kännas "långt borta" i rummet och aningen basfattiga.

Bardstown Audio - Bosendorfer imperial grand. Ljus flygel med öppen genomslagskraft i all musik. Inspelningen av pianot inte super, gammal inspelning, och dynamiken är lite sisådär, har lite problem med överslag på enskilda filer. Men mycket klart tydligt piano.

Sampletekk White Grand, glassig ljus steinwayflygel, är känd för att "funka direkt i mixen utan skruvande" utan att låta för västkust.

NIs flyglar tycker jag är allmänt konstiga i ljudet.

.. och på uprätta pianon:

Sampletekk The Rain Piano, uprätt piano med tydlig karaktär. Nära inspelat, ett av dom bättre uprätta pianon där ute enligt mig.

Native instruments Upright Piano. Ganska dovt, med lite konstig panorering. Ganska varm, snäll o pappig i ljudet precis som Native instruments ofta är.

XLN - Upright Piano. Slickt stående piano, lite simmigt ljud men väl nyanserat. Stora möjligheter att skruva ljudet i interfacet.

Imperfekt samples Braunschweig Upright piano. Mörkt, stort, mustig piano som är inspelat så det känns som man sitter inuti pianot. Har lite problem med knäppljud vid höga velocities.

Alla ovan är ligger inom tusen spänn, utom EWQL pianos. Vissa kommer som virtuellt instrument, medan andra kräver sampleplayer.

(att jag skriver mest, betyder inte ja vet bäst 😉)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag tipsar som vanligt om Precision Sounds Nordic Upright Piano.

http://www.store.precisionsound.net/nordicinfo.php

Passa på att ta ner klassikern PSP Pianoverb också, som är helt gratis, och lägg den ovanpå ditt virtuella piano:

http://www.kvraudio.com/product/psp_pianoverb_by_pspaudioware/details

Link to comment
Dela på andra sajter

EastWest Pianos kör jag med om det ska vara akustiskt piano.

För elpianon av olika slag, kör jag i första hand med Scarbee's bibliotek (som numera finns med i NI Komplete).

Har Komplete 8 - Här ingår bl a

VIENNA CONCERT GRAND, BERLIN CONCERT GRAND, NEW YORK CONCERT GRAND, UPRIGHT PIANO, SCARBEE CLAVINET/PIANET, SCARBEE MARK I Rhodes, SCARBEE A-200

Wurlitzer.

Hur står sig dessa i konkurensen?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har Komplete 8 - Här ingår bl a

VIENNA CONCERT GRAND, BERLIN CONCERT GRAND, NEW YORK CONCERT GRAND, UPRIGHT PIANO, SCARBEE CLAVINET/PIANET, SCARBEE MARK I Rhodes, SCARBEE A-200

Wurlitzer.

Hur står sig dessa i konkurensen?

Någon input här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...