Jump to content
Annons

Ableton Live 9 och Push


Algotezza

Recommended Posts

Jag har gjort låtar ett tag med Ableton Live. Jag uppgraderade till Live 9:an och skaffade Push - controllern. Jag har inte haft möjlighet att prova den än. Finns det någon som gjort det och kan dela med sig av sina erfarenheter eller gjort en låt med den inblandad? För- och nackdelar? Nåt speciellt man måste tänka på?

Jag återkommer när jag testat...

/Algotezza

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har haft min Push lite över en månad ungefär nu. Det var egentligen en dålig tid att köpa den - mitt i sommaren när jag inte ens var hemma eller särskilt intresserad av att sitta framför datorn alls. Nu har jag dock börjat använda den litegrann och jag måste säga att den är jäkligt rolig.

Det går väldigt snabbt och lätt att koppla in och lära sig grunderna. Titta bara på deras 5(?) videos som alla är ca 10 minuter långa och du är redo att komma igång. Men då har man ändå bara lärt sig grunderna i hur Push fungerar och den är så mycket djupare än så. Än så länge har jag bara kladdat runt med den och försökt vänja mig vid det nya arbetssättet. Jag använde t.ex Session view väldigt lite innan jag köpte Push, men eftersom den endast fungerar i Session så tvingas man in i det arbetssättet och det ser jag enbart som positivt. Det går väldigt snabbt att jamma fram låtidéer och det är väldigt roligt.

Jag har aldrig haft någon kontrollenhet med pads på förut så jag håller fortfarande på att vänja mig vid dem. Men de är väldigt fina att spela på och det är väldigt coolt med alla skalor!

Jag tror att du kommer få mycket nöje ifrån den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar!

För min del kom Push ännu mer olägligt. Det tog sexton veckor efter beställningen och den kom mitt i juli när vi var i Australien. Först i helgen plockade jag fram den ur lådan och provade - utan att ha kollat någon instruktionsvideo. Knaggligt! Det blev den här låten av det i alla fall:

https://soundcloud.com/algotezza/cyclic-circles

Igår kollade jag de första instruktionsvideorna så nu ska det nog gå bättre i fortsättningen. Push verkar ju väldigt mångsidig och kul att jobba med. Det ser jag verkligen fram emot! Den ger en oändliga skaparmöjligheter - och sådant kan tyvärr leda till kreativ kramp om man inte kan hantera dem, genom att t.ex. bestämma sig för vissa begränsningar i musikskapandet - lätt flumma ut så det mest blir pannkaka.

Ang. spela med pads: Jag har skaffat några kul små pad-synthar från Korg, i Kaossilator-serien - väldigt roliga att jobba med!

Ja, jag tror också jag får stor glädje av Push!

Ha det gott!

/Algotezza

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...